وی توضیح داد: اطمینان داریم اگر همین سرعت و حرکت توسعه زیرساختها را حفظ کنیم و با استفاده از سرفصلهای گوناگون بتوانیم زیرساختهای این بخش را گسترش دهیم تا مردم در استانهای مختلف بتوانند از آن بهرهبرداری کنند.
اسلامی گفت: باید سهم استفاده مردم به ویژه در مسافرتها از ریل بیشتر شود و ما باید از طریق ایجاد خط دوم ریل بتوانیم مسیرهای ترانزیتی را علاوه بر آن که حفظ کنیم آنها را هم افزایش دهیم و از سوی دیگر باید اتصال ریل به مراکز بار را با کمک بخش خصوصی محقق کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید سهم ریل در جابهجایی بار و مسافر را افزایش دهیم، گفت: این برنامه جزو برنامههای مورد تأکید مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و همچنین نظام است و مجلس و دولت برای اولویت قرار دادن آن بسیار تأکید دارند و ما باید در تمامی سرفصلهای برنامههای خود توسعه حمل و نقل ریلی و همچنین شکوفایی صنایع ریلی را محقق کنیم.
وی با بیان اینکه ما زمان زیادی را برای توسعه حمل و نقل ریلی از دست دادهایم و دوران جا ماندگی ما در صنایع ریلی بسیار طولانی بوده است، گفت: ما باید بتوانیم با استفاده از زیرساختهای خود تولید داخل را با رعایت استاندارد افزایش دهیم و از سوی دیگر باید تولیدات ما رقابت پذیر باشد به طوری که سهم بسیار زیادی از بازارهای منطقه و جهان را بتوانیم کسب کنیم.
اسلامی تأکید کرد: در ۲۷ اسفند سال گذشته با همکاری سازمان برنامه و بودجه از محل تبصره ۱۸ قراردادی را منعقد کردیم و ۲ هزار میلیارد تومان به شرکتهای ریلی و سازندگان این بخش اختصاص دادیم به طوری که ۹ شرکت سازنده لوکوموتیو باری و مسافری و ۱۶ شرکت بهرهبردار از محل تبصره ۱۸ از این قرارداد منتفع شدند.
وزیر راه و شهرسازی به استفاده از فرصت بازار سرمایه هم اشاره کرد و گفت: ما نمیتوانیم با وام بانکی و تسهیلات هزینههای این شرکتهای حمل و نقل ریلی را پرداخت کنیم بلکه بازار سرمایه این اقدام را برای ما سهلتر کرده و ما باید بتوانیم استفاده از این ظرفیت را گسترش دهیم و این برنامه را هر چه سریعتر به مرحله تحقق برسانیم.
وی به ایجاد تحول در فرهنگ سازمانی و رفتاری راه آهن هم اشاره کرد و گفت: ما باید فرهنگ استفاده بیشتر مردم از ظرفیتهای حمل و نقل ریلی را تقویت کنیم و ما باید فرهنگ این نظام و همچنین ایجاد انضباط جهت استفاده و بهرهبرداری از این فرصتها را فراهم کنیم.
اسلامی گفت: باید موانع و گلوگاههای این حوزه را از میان برداریم تا سرعت حرکت و تحقق اهداف در این بخش افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید چرخه حرکت توسعه جهانی را باز کنیم، گفت: ما امروز نیاز داریم که به شبکه جهانی متصل شویم و وارد حوزه قطارهای پر سرعت شویم.
وی گفت: هم اکنون در دنیا قطارهای برقی و پر سرعت با سرعت بالای ۳۲۰ کیلومتر در جهان ایجاد شده و ما نباید با این تصوراتی که میتوانیم با قطارهای سرعت پایینتر هم کارهای خود را پیش ببریم از این حوزه عقب بمانیم.
اسلامی گفت: ما باید به شبکههای جهانی متصل شویم به طوری که هم اکنون چین با ایده یک راه، یک کمربند و سرمایهگذاری ۶۴ هزار میلیارد دلاری در حوزه زیرساخت خود این ایده را به مرحله تحقق رسانده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: باید خودمان را در این مسیر قرار دهیم و با استفاده از برنامهریزیهای درست و همچنین ایجاد زیرساختهای لازم پا در این عرصه بگذاریم.
وی به همکاری بیشتر بخش خصوصی هم در این حوزه اشاره کرد و گفت: با همکاری بخش خصوصی باید کیفیت عملکرد خود را افزایش دهیم به گونهای که مزیت و رقابت را در این بازار ایجاد کنیم.
اسلامی توضیح داد: قطارهای حومهای را به سمتی باید هدایت کنیم که بدون پرداخت یارانه و با همکاری بخش خصوصی و شهرداریها و طراحی مدل تأمین مالی به مرحله تحقق برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی از راهاندازی شرکت حمل و نقل حومهای خبر داد و گفت: اساسنامه این شرکت تصویب شده و شرکت قطارهای حومهای با مشارکت بخش خصوصی، شهرداریها به زودی راهاندازی میشود.
وی اظهار کرد: در گام اول این شرکت باید سهم حمل و نقل شهری در محدودهای که قانون آن به تصویب رسیده افزایش دهد و این سهم باید در کلانشهرها افزایش یابد.
اسلامی بیان کرد: با راهاندازی شرکت قطارهای حومهای باید مبارزه جدی با ترافیک سنگین، آلودگی هوا و همچنین آلودگی صوتی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از طریق توسعه قطارهای حومهای شبکه حمل و نقل مویرگی در حومه شهرها را پایه گذاری کنیم و از طریق این مدل سعی خواهیم کرد توسعه حمل و نقل سبز را گسترش دهیم.
وی گفت: تولیدکنندگان این حوزه باید سوزن ریل و لوکوموتیو را در دستور کار خود قرار دهند و تولدات آنها باید با ترازهای جهانی برابری کند.
انتهای پیام/