سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری جشنواره روز ملی مزرعه در مشهد

دومین جشنواره روز ملی مزرعه فردا در مشهد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا اقنوم رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت:  این جشنواره با هدف آموزش و ترویج کشاورزی نوین و با محور اصلی زراعت در شرایط کم آبی و استفاده مؤثر از منابع آب موجود با حضور مسئولان استانی و کشوری وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.

وی افزود:  خراسان رضوی جزو استان‌های خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود از این رو اجرای طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی درباره بهره وری بهینه آب ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود : افزایش عملکرد در برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو در خراسان رضوی حاصل اجرای طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی در مراکز تحقیقات کشاورزی است.

اقنوم با بیان اینکه سالانه ۳۳۰ تا ۳۵۰ طرح پژوهشی و تحقیقاتی در این مرکز انجام می‌شود، ادامه داد : این تعداد طرح ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال هزینه دارد که از محل درآمد‌های ناشی از فعالیت‌های اقتصادی این مرکز از جمله تهیه و تولید بذر و نهال اصلاح شده، تأمین می‌شود.

وی در زمینه بهره وری آب در بخش کشاورزی گفت : در یک دهه گذشته بهره وری آب در خراسان رضوی سالانه ۶ دهم کیلو گرم بر متر مکعب افزایش داشته به گونه‌ای که مصرف آب در بخش کشاورزی استان در سال ۹۵ معادل شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب بوده که در سال ۹۶ به پنج میلیارد و ۲۲۳ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود : سطح زیر کشت محصولات کشاورزی خراسان رضوی را در سال ۹۶ معادل ۷۶۰ هزار هکتار شامل ۴۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و ۲۸۰ هزار هکتار محصولات باغی است :

اقنوم ادامه داد :تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی هشت میلیون تن است و سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

وی گفت :دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و ۳۶۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعال هستند.
 
انتهای پیام //ا.ز

 

برچسب ها: منابع طبیعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.