سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فضانوردان اسپیس ایکس آماده سفر به فضا می‌شوند

انجام آزمایش‌های تکمیلی روی موشک فضایی کرو دراگون ارسال اولین کپسول فضایی سرنشین دار به ایستگاه فضایی را محتمل‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کپسول فضایی کرودراگون درماه می‌  سال میلادی جاری در ماموریتی موفقیت آمیز به نام Demo-۱ به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل و پس از ۵ روز به زمین فرود آمد.
 
این کپسول فضایی نسل جدید کپسول‌های فضایی با قابلیت چندمنظوره است که قرار است تا پایان سال میلادی جاری یا در نهایت سال آینده برای حمل و نقل فضانوردان ناسا و دیگر کشور‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.
 

در ماه آپریل سال میلادی جاری کارشناسان اسپیس ایکس در همکاری با ناسا تصمیم به آزمایش موتور‌های محافظتی کپسول فضایی گرفتند که تنها برای مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا زمانی که کپسول پس از جداسازی از موشک فضایی دچار اختلال و نقض فنی شد به سرعت و با رعایت اصول ایمنی فضانوردان را زنده به زمین بازگرداند.
 
زمان آزمایش این موتور‌ها که روی زمین انجام شد به طور ناگهانی موتور‌ها آتش گرفتند و این سبب آسیب شدید به بدنه کپسول فضایی شد، همچنین زمانی که کپسول فضایی کرو دراگون به زمین بازگشت و در آب‌های اقیانوس اطلس در نزدیکی سواحل فلوریدا از آب گرفته شد؛ مهندسان دریافتند میزان آسیب به بدنه کپسول فضایی بسیار بالا بوده است که سبب غیرقابل استفاده شدن آن برای ماموریت‌های آتی شده است.
 
اسپیس ایکس با هدف کاهش هزینه‌های سفر‌های فضایی ایده استفاده چندباره از کپسول‌های فضایی را مطرح کرده است تا به این ترتیب از افزایش قیمت‌ها بکاهد.
 

اکنون دو فضانورد پیشین ناسا به نام‌های Bob Behnken و Doug Hurley با طی کردن دوره‌های آموزش هدایت کپسول فضایی کرودراگون قرار است با آن به ایستگاه فضایی بین المللی سفرکنند.
 
پس از اولین پرتاب سرنشین دار کپسول فضایی کرودراگون به فضا، دو فضانورد دیگر به نام‌های Mike Hopkins و Victor Glover همراه فضانوردانی از دیگر کشور‌ها به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل خواهند شد.
 
به گفته کارشناسان ناسا هنوز علت دقیق آتش سوزی کپسول فضایی کرو دراگون مشخص نیست و به همین دلیل پرتاب کپسول سرنشین داربه تعویق افتاده است.
 
ناسا اعلام کرده است حفظ ایمنی و امنیت فضانوردان اهمیت فراوان دارد و به همین دلیل باید تمام موارد ایمنی برای حفظ جان آنها پیش از پرتاب کپسول مورد بررسی  قرارگیرد.
 

قراراست کپسول فضایی کرو دراگون با استفاده از موشک فالکون ۹ به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شود.
 
ناسا حدود هفت میلیارد دلاربه دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ درکل پرداخت کرده است تا فضانوردان را با کپسول‌های ساخت خود به فضا بفرستند.
 
از زمان بازنشستگی شاتل فضایی ناسا درسال ۲۰۱۱ برای ارسال و بازگرداندن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی ناسا از کپسول سایوز روسی پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان استفده می‌کند.
 
شرکت بوئینگ رقیب اسپیس ایکس به ساخت کپسول فضایی پیشرفته‌ای به نام Starliner مشغول است که درسال ۲۰۲۰ تکمیل و می‌تواند برای انتقال فضانوردان مورد استفاده قرار گیرد.
 
به تازگی کپسول فضایی باری شرکت اسپیس ایکس با نام کارگو دراگون پس از تحویل محموله ۲/۵ تنی به فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی با موفقیت به زمین بازگشت و دراقیانوس آرام فرود آمد.
 

با ساخت و توسعه چتر‌های مخصوص فرود کپسول فضایی، مهندسان اسپیس ایکس اعلام کردند چتر‌های فرود به خوبی عمل کرده اند و با بازشدن هر ۴ چتر کپسول فضایی به آرامی در اقیانوس فرود آمده است.
 
به گفته کارشناسان اسپیس ایکس، ماموریت کارگو دراگون هفدهمین ماموریت فضایی شرکت اسپیس ایکس بوده است.
 
منبع: euronews
 
انتهای پیام/
 

فضانوردان آماده سوارشدن بر نسل جدید کپسول‌های فضایی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.