سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازگشت ابر رایانه فضایی به زمین پس از یک سال اقامت در فضا

دانشمندان برای ساخت ابررایانه‌ای که بتواند همراه فضانوردان درماموریت‌های طولانی مدت فضایی استفاده شود، نمونه ابتدایی آن را در مدتی یکساله آزمایش کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از اقامت یک سال و نیمه در ایستگاه فضایی بین المللی، ابر رایانه Hewlett Packard Enterprise’s experimental space با نام اختصاری Spaceborne Computer به زمین بازگردانده شده است تا به وسیله پژوهشگران مورد بررسی قرارگیرد.
 
به گفته محققان قرار است انواع آزمون‌های سخت افزاری روی این ابر رایانه انجام و حتی قطعه‌های آن از هم جدا شوند تا دانشمندان بتوانند اثر‌های فعالیت در محیط میگروگرانشی را روی ابر رایانه ها مطالعه کنند.
 

انجام این آزمایش و بررسی نتیجه‌های آن می‌تواند داده‌های مناسبی برای طراحی و ارسال ابررایانه‌ها به سفر‌های طولانی مدت فضایی، چون کره ماه و مریخ دراختیار دانشمندان قرار دهد.
 
ابررایانه‌ها  زمانی که درفضا قرار می‌گیرند به دلیل استقرار درمحیط میکروگرانشی و قرارگرفتن درمعرض تابش‌های اشعه‌های کیهانی با درصد بالایی احتمال دارد دچار آسیب و اختلال در عملکرد خود شوند.
 
اکنون تعداد زیادی از تجهیزات الکترونیکی که در ایستگاه فضایی قراردارند به دلیل تابش‌های اشعه‌های کیهانی درمعرض آسیب دیدگی قرار دارند و به طور دائم فضانوردان در جریان تعمیرات دوره‌ای قطعه‌های آسیب دیده را تعویض می‌کنند.
 

کارشناسان امروزه برای جلوگیری از آسیب دیدن ابر رایانه‌ها در فضای میکروگرانش فضا از انواع تجهیزات کمکی سخت افزاری برای محافظت از قسمت‌های مختلف ابررایانه استفاده می‌کنند که نصب و استقرار آن‌ها هزینه بر و بارمالی فراوان دارد.
 
شرکت تحقیقاتی HPE به جای استفاده از سخت افزار‌های گران قیمت از نوعی نرم افزار کنترلی برای بررسی بخش‌های مختلف ابررایانه استفاده می‌کند.
این نرم افزار می‌تواند وضعیت‌های مختلف ابررایانه، چون قدرت موتور، درجه حرارت، ولتاژ برق و غیره  را در هر لحظه بررسی و در صورت بروز هرگونه اختلال پیام هشدار ارسال کند.
 
ابررایانه Spaceborne Computer اولین بار درسال ۲۰۱۷ به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد و کارشناسان به بررسی تمامی قطعه‌های آن پرداختند.
 

ابر رایانه فضایی روز دوشنبه همراه با کپسول فضایی دراگون شرکت اسپیس ایکس به زمین بازگشت و اکنون در وضعیت ارسال از ساحل به آزمایشگاه قراردارد؛ قرار است تمام بخش‌های ابررایانه برای آزمایش در ۸ ماه ژوئن در اختیار دانشمندان در آزمایشگاه هوستون تگزاس قرارگیرد.
 
دانشمندان امیدوار هستند در آینده بتوانند نسل جدیدی از ابر رایانه‌ها را طراحی کنند که بتواند در ماموریت‌های طولانی مدت فضایی مورد استفاده قرار گیرد و به این ترتیب میزان فعالیت فضانوردان انسانی برای کنترل تجهیزات، ارتباط با زمین و هدایت سفینه و مسیریابی کاهش یابد.
 
منبع: theverge
 
انتهای پیام/
 

اتمام سفر ابررایانه فضایی پس از یک سال اقامت درفضا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.