سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی نقش عربستان در ناآرامی‌های سودان

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ انگلیسی در مصاحبه ای به نقش عربستان در ناآرامی‌های سودان پرداخت.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ انگلیسی در مصاحبه با جولیا استیرز کارشناس سیاسی وعبدالواحد النور از مقامات جنبش آزادی سودان به بررسی تحولات سودان پرداخت.

در ابتدا جولیا استیرز در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: مخالفان و نظامیان در حال مذاکره بودند چرا سرکوب مخالفان در این زمان روی داد، گفت: این موضوع از یک هفته پیش آغاز شد دو طرف پیشنهادات طرف دیگر را رد کردند. نظامیان به هیچ وجه خواهان از دست دادن قدرت نیستند.

در ادامه عبدالواحد النور از مقامات جنبش آزادی سودان گفت: مردم در سراسر خیابان‌های سودان خواهان تغییر در کشور هستند. آن‌ها در این راه قربانی داده اند. این یک موضوع ساده نیست. موضوع این است که نظامیان در مذاکرات به دنبال قبولاندن شرایط خود به غیرنظامیان هستند. نظامیان خواهان دست برداشتن از قدرت نیستند. این موضوع درستی نیست. به نظرم حتی نباید با نظامیان مذاکره کرد. این موضوع سبب می‌شود که ما برای آن‌ها اعتبار قایل شویم. این مردم سودان بودند که عمر البشیر را مجبور به کناره گیری از قدرت کردند. اما این شورای نظامی غیرقانونی به فوریت قدرت را در دست گرفت. این شورا به منزله فاجعه برای کشور است. مردم خواهان یک حاکمیت غیرنظامی در کشور خود هستند.

در ادامه استیرز گفت: بسیاری از اعضای شورای نظامی سودان از بقایای رژیم عمر البشیر هستند. فرد شماره دو این شورا فردی است که دستور حمله به غیرنظامیان را صادر کرده است. او در نسل کشی در دارفور نقش داشته است. وی فرد شناخته شده است و هرگز از ایده مذاکره با مخالفان استقبال نکرده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:در نشست اخیر در مکه حاضران خواهان حمایت از شورای غیرنظامی شده اند، گفت: در خیابان‌های سودان نگرانی‌های زیادی درباره دخالت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر در این کشور مشاهده می‌شود. تظاهرکنندگان خواهان آن هستند که این کشور‌ها در امور داخلی کشورشان دخالت نکنند. برخی از اعضای شورای نظامی سودان از حمایت مالی قابل توجه این کشور‌ها برخوردارند. گمانه زنی‌های زیادی وجود دارد که این افراد دستورات خود را از خارج از سودان دریافت و اجرا می‌کنند. بسیاری از اعضای شورای انتقالی با کشور‌های دیگر وفادار هستند. برای مثال رئیس شورای نظامی سودان فردی است که روابط خوبی با عربستان سعودی دارد و او نیرو‌های سودانی را راهی یمن کرده است؛ بنابراین روابط خوبی بین آن‌ها حاکم است و این شورا از پشتیبانی مالی خوبی برخوردار است.

عبدالواحد النور همچنین خاطر نشان کرد: تظاهرات در سودان صلح آمیز است. تظاهرات مسالمت آمیز است و باید مسالمت آمیز باقی بماند. مردم سودان یک درخواست مشترک و شفاف دارند و آن این است که این شورای نظامی باید تمامی قدرت را به یک شورای غیرنظامی محول کند. آنگاه باید یک دولت موقت تشکیل شود و از طریق این دولت باید زمینه برگزاری انتخابات منصفانه و آزاد فراهم شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آفریقا ، عربستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
عطا
۱۰:۵۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
آزادیخواهان و اسلامگریان سودان تا برکناری شورای نظامی تلاش کنند و باید دست نوکران غربی از کشورهای مسلمان کوتاه شود