سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رتبه سوم تعاونی‌های معدن درحال بهره برداری استان مرکزی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: استان مرکزی رتبه سوم تعاونی‌های معدن درحال بهره برداری کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ محمد تقی آبایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: استان در حوزه تعاونی‌های معدنی شاخص است و رتبه سوم را برای تعاونی‌های معدن درحال بهره برداری کشور دارد.

محمد تقی آبایی افزود: ۵ هزار و ۳۵۳ معدن فعال در کشور وجود دارد که ۳۴۷ معدن مربوط به بخش تعاون است و سهم استان مرکزی از آن ۲۳ معدن معادل ۶ و پنج دهم درصد تعاونی ها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی با فعال بودن این تعاونی های معدن پس از استان های خراسان رضوی و فارس این رتبه را به دست آورده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷ و ۶ دهم درصد تعاونی های معدن در زمینه استخراج نمک، ۸۵ و سه دهم درصد تعاونی ها در حوزه استخراج سنگ، شن و ماسه، هشت درصد در زمینه استخراج زغال سنگ و چهار و چهار دهم درصد در استخراج سنگ آهن فعالیت می کنند.

آبایی تصریح کرد: استان ‌های خراسان رضوی، فارس و مرکزی بیشترین و استان‌ های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد کمترین تعداد تعاونی های معدن را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: ۹۵ هزار و ۸۳۱ نفر در معادن سطح کشور اشتغال دارند که چهار هزار و ۵۹۹ نفر این افراد در تعاونی های معدن به استخراج مواد معدنی مشغول هستند.

وی یادآور شد: ۲ هزار و ۲۱۷ نفر از مجموع معدنکاران کشور در معادن این استان اشتغال دارند که ۵۲۷ نفر در بخش تعاونی های معدن مشغول است.

آبایی اظهار کرد: ۲۳ و هشت دهم درصد از شاغلان بخش معدن استان مرکزی در بخش تعاونی های معدنی فعالیت دارند و این استان پس از استان گیلان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

استان مرکزی خاستگاه مواد معدنی مختلف به سبب قرار گرفتن در حد فاصل ۲ منطقه زمین شناسی مهم کشور

مدیرکل تعاون بیان کرد: استان مرکزی به سبب قرار گرفتن در حد فاصل ۲ منطقه زمین شناسی مهم کشور (منطقه های دگرگونی سنندج سیرجان و ایران مرکزی) به لحاظ شرایط زمین شناسی، خاستگاه مواد معدنی مختلف و متنوعی شامل کانی های دگرگونی، آذرین و رسوبی از قبیل مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ های تزئینی است.

وی گفت: این استان با ۳۸۰ معدن و استخراج سالانه ۱۴ میلیون تن ماده معدنی، رتبه هفتم معدنی کشور را به خود اختصاص داده است و تاکنون از ۵۷ نوع ماده معدنی موجود در کشور ۴۲ نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده و از حدود ۳۵ نوع ماده معدنی بهره برداری می شود. تراورتن، سولفات سدیم، سرب، روی، سنگ آهن، سنگ گچ، پوزولان، کائولن، باریت و خاک های صنعتی از مهمترین ذخایر غنی معدنی قابل بهره برداری در این استان هستند.

گفتنی است، بیش از ۴۲ نوع ماده معدنی در استان مرکزی شناسایی شده و امکانات برای استخراج تنگستن، قلع و مولیبدن، طلا، مس، آندالوزیت، مرمریت های سیاه، گرانیت، کانی های قیمتی و زینتی شامل فیروزه، کریزوکولا، جاسیر، آزوریت و مالاکیت، عقیق، بلور کوارتز، ارپیمان (سولفور آرسنیک)، بنتونیت و کلسیت در منطقه وجود دارد.‌

برخی مواد استخراج شده در معادن استان مرکزی در واحدها و کارخانه های گچ، آهک، سیمان سفید، رنگ، پوکه، کاشی، لاستیک و شیشه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، معدن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.