سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری مسابقه جایزه بزرگ پهپاد‌ها در تبریز

نخستین دوره مسابقات جایزه بزرگ پهپاد‌ها در ۲ بخش سرعتی و داخل ساختمان با یک میلیارد ریال جایزه به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،کاویانی دبیر نخستین دوره مسابقات جایزه بزرگ پهپاد در تبریز در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به رشد و پویایی چشمگیر پژوهشگران و جوانان کشورمان در عرصه‌های مختلف رباتیک و به ویژه صنایع هوایی (پهپادها) و کاربردی‌تر شدن این ربات‌ها در زمینه‌های گوناگون، مؤسسات و دانشگاه‌های مختلف هر سال با برپایی چنین مسابقاتی سعی در توسعه و رشد این حوزه دارند.

وی گفت: با برگزاری این‌گونه برنامه‌ها می‌توان شرایطی را برای پژوهشگران این عرصه فراهم آورد، تا آنان دانش فنی خود را به چالش کشیده و متناسب با نیاز شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف پژوهش‌های خود را هدفمند سازند.

دبیر نخستین دوره مسابقات پهپاد در دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه جوایز این دوره مسابقات بیش از یک‌میلیارد ریال است، اضافه کرد: دانشگاه تبریز در راستای حمایت از پژوهشگران، نخبگان و به خصوص جوانان کشورمان، مسابقات ربات‌های پرنده (UAV) را در دو لیگ «داخل ساختمان» (Indoor) و «سرعتی» (Race)، برای اولین بار در شمال‌غرب کشور برگزار کند.

کاویانی با اشاره به جزئیات بخش سرعتی (Drone Racing) این دوره مسابقات افزود: در این بخش که زیر مجموعه‌ای از ورزش‌های هوایی است، شرکت‌کنندگان با دید غیرمستقیم (FPV) به کنترل ربات پرنده پرداخته و مسابقه می‌دهند.

وی ادامه داد: در این بخش ربات پرنده باید به ترتیب و به صورت صحیح از آیتم‌های تعیین شده، عبور کند و زمان ملاک مسابقه است؛ ربات پرنده‌ای که در کمترین زمان مسیر را به پایان برساند برنده است و هدف عمده از این بخش به چالش کشیدن کنترل پذیری ربات پرنده در سرعت‌های بالا و مهارت خلبان است.

کاویانی همچنین درباره مراحل بخش داخل ساختمان (Indoor-Challenge) این مسابقات نیز اظهار کرد: در این بخش ربات پرنده به صورت خودمختار (Autonomous) به انجام مراحل تعیین شده می‌پردازد و مراحل و چالش‌های پیش رو این بخش نیز شامل پردازش داده، نقشه برداری از محیط، شناسایی مصدوم، حمل بسته‌های امداد و نجات، شناسایی و عبور از موانع است.

وی تشریح کرد: در این بخش امتیازات با توجه به سطح هوشمندی و خودمختاری ربات پرنده در نظر گرفته شده و هدف عمده آن هم بررسی عملکرد هوش مصنوعی (AI)، خلبان خودکار (Auto-Pilot) ربات پرنده و کاربردی بودن آن‌ها در شرایط مختلف است.

کاویانی با تاکید بر اینکه علاقمندان برای ثبت‌نام در نخستین دوره مسابقات جایزه بزرگ پهپاد و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس اینترنتی www.robouav.tabrizu.ac.ir مراجعه کنند، اضافه کرد: مهلت پیش ثبت‌نام در این دوره مسابقات تا ۳۱ مرداد و ثبت‌نام نهایی (ارسال TDP) نیز تا ۱۵ آبان ماه سال‌جاری اعلام شده و شروع مسابقات هم نیمه دوم آبان ماه امسال به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

دانشگاه تبریز با بیش از ۲۴ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف، بعد از دانشگاه تهران، دومین مرکز دانشگاهی قدیمی کشور است.

 

انتهای پیام/ش

مسابقه جایزه بزرگ پهپاد‌ها در تبریز برگزار می شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.