سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشارکت هزار خانه بهداشت برای اندازه گیری فشارخون در فارس

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اجرای این بسیج ملی در فارس با مشارکت هزار خانه بهداشت و ۵۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: همزمان با روز جهانی فشارخون، بسیج ملی کنترل فشارخون در استان فارس و در شبکه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز شد که از روز بیست و هفتم اردیبهشت تا عید سعید فطر به مرحله اطلاع رسانی و آموزش این بسیج ملی اختصاص یافته و پس از ماه مبارک رمضان، به مدت چهار هفته تا پانزدهم تیر سال جاری، مرحله اندازه‎گیری و ثبت فشارخون افراد بالای ۳۰ سال انجام می‎شود.

او افزود: در حال حاضر سامانه ثبت فشارخون به روش خوداظهاری با آدرس salamat.gov.ir راه‎اندازی و فعال شده است که تمام افراد بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران کلیوی در هر سنی می‌توانند وارد این سایت شده و پس از مطالعه راهنما، فشارخون خود را در سامانه ثبت کنند.

همتی ادامه داد: از هفدهم خرداد سال جاری، یک هزار خانه بهداشت، پانصد مرکز خدمات جامع سلامت و یک هزار مطب پزشک عمومی به عنوان پایگاه پزشک خانواده، پذیرای افراد برای اندازه گیری فشارخون هستند، علاوه بر این پایگاه‌های موقت در هفتاد درمانگاه خصوصی، پنجاه بیمارستان و ۱۱۲ ایستگاه موقت ثبت سیار نیز راه ‎ اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: ارتقای آگاهی مردم در مورد عوامل زمینه ساز ابتلا به فشارخون و عوارض درمان نشدن و کنترل نکردن فشارخون، از اهداف دیگر طرح است، به همین دلیل تمام کارکنان ارایه دهنده خدمت و نیرو‌های سنجش گر در ایستگاه‌های موقت ثابت و سیار، آموزش‌های لازم را به گروه‌های هدف برنامه منتقل می‌کنند.

همتی اظهار کرد: بیمار مبتلا به فشارخون بالا ممکن است هیچ علامت خاصی نداشته باشد یا علائمی، چون سردرد در پشت سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، خستگی زودرس و تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت داشته باشد.

دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در صورت توجه نکردن به درمان، فرد در معرض خطر بالای سکته قلبی و سکته مغزی، نارسایی و آسیب به چشم قرار می‌گیرد.

همتی تاکید کرد: با تغییر شیوه زندگی، مانند داشتن رژیم غذایی مناسب، داشتن فعالیت بدنی مناسب و منظم، حذف نمک از سر سفره و کاهش نمک در هنگام پخت مواد غذایی و پرهیز از مصرف غذا‌های شور، می‌توان از ابتلا به فشارخون بالا جلوگیری کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز توصیه کرد: افرادی که از وضعیت فشارخون خود اطلاعی ندارند، باید به پزشک و یا مراقبان سلامت یا ایستگاه‌های موقت سنجش فشارخون مراجعه و از وضعیت فشار خون خود مطلع شوند.
انتهای پیام/م

بسیج ملی کنترل فشارخون در استان فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.