سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویوران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

معامله قرن یعنی قدس، جولان و کرانه باختری از آن اسرائیل باشد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا با معامله قرن قصد زنده به گور کردن آرمان‌های فلسطین را دارد.

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ معامله قرن مهم‌ترین اقدامی است که رئیس جمهور آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی در حال انجام آن است، آشتی دادن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و پایان دادن به این مناقشه، موضوعی نیست که تنها به دونالد ترامپ محدود باشد، سال هاست که روسای جمهور آمریکا و دیپلمات‌های وزارت خارجه این کشور در تلاش هستند که تا با ابتکار عمل‌های مختلف، افتخار تاریخی حل این بحران عمیق را از آن خود کنند.
اختلاف فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر سر مرز، شهروندی و حاکمیت ملی، اتلافی بنیادین است چراکه بیش سرزمین‌های فلسطینی نشین در جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل در آمده است.
اقدامی که حالا ترامپ با به رسمیت شناختن بخش‌های اشغالی جولان و قدس شریف عملا آن را تکرار کرد و با به رسمیت شناختن جولان اشغالی توسط ترامپ واژه «معامله قرن» بیش از گذشته در رسانه‌ها عنوان و این سئوال مطرح می شود که چرا واشنگتن و شخص ترامپ به دنبال اجرایی کردن این پرونده است؟

حسین رویوران کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امروزه فلسطین در معرض  توطئه بزرگی قرار دارد چراکه آمریکا به دنبال زنده به گور کردن آرمان فلسطین است به همین دلیل امروز این دولت برای خنثی سازی توطئه‌ای که موجودیت آرمان هایش را تهدید می‌کند، نیازمند کمک، حمایت و همبستگی است.

وی با اشاره به طرح معامله قرن، تصریح کرد: این معامله به منظور ایجاد صلح بین دو دولت فلسطین و اسرائیل منعقد شده و در حقیقت واژه صلح به معنای مذاکره، رضایت و توافق دو طرف است، در حالی که معامله قرن در راستا منافع فلسطین نبوده، چراکه ترامپ در این طرح قصد دارد، نگاه اسرائیل و ضرورت تسلیم فلسطینی‌ها در مقابل صهیونیست را  به دنیا دیکته کند و همین رویکرد هم  روز قدس امسال را از سال دیگری مهم تر می کند.


رویوران افزود:این موضوع که ترامپ قدس، جولان و کرانه باختری را از آن اسرائیل می‌داند شباهتی به معامله ندارد، در حقیقت آن چیزی که اتفاق می‌افتد، حل بحران فلسطین بر پایه خواست اسرائیل است٬ بنابراین این موضوع تهدید جدی در مقابل آرمان فلسطین است.

وی ادامه داد: آزاد سازی فلسطین یک موضوع دینی و تکلیف است به همین دلیل ایران به صورت جدی حمایت فلسطین را دنبال می‌کند، در واقع آزاد سازی فلسطین اولویتی در سیاست خارجی ما  اولویت محسوب می شود است.


رویوران با اشاره به سکوت سازمان‌های بین المللی در مقابل مصادره خانه‌های اعراب ساکن فلسطین و توسعه شهرک سازی اسرائیل، خاطر نشان کرد: رویکرد نظام‌های بین المللی طرفداری از حق نیست در حقیقت سازمان ملل بر اساس معادله جدیدی، توسط کشور‌های پیروز در جنگ جهانی دوم به وجود آمده است بنابراین به خواست این کشور‌ها عمل می‌کند.


کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا بر روی سازمان ملل تسلط کامل دارد، اظهار کرد: این سازمان یک سازمان عدالت خواه نیست چراکه قدرت‌هایی نظیر واشنگتن در آن حق وتو دارند همچنین از این سازمان به عنوان ابزاری علیه دیگرکشور‌ها و تثبیت رژیم نا مشروعی مانند اسرائیل استفاده می‌کنند.


وی در پایان خاطر نشان کرد: مجمع عمومی که در حقیقت پارلمان جهانی محسوب می شود، در برابربسیاری از تصمیمات آمریکا و رفتار‌های ظالمانه اسرائیل مقابله جدی انجام داده است، بنابراین ممکن است در شورای امنیت به دلیل وجود حق وتو معادله ظالمانه‌ای وجود داشته باشد، اما در مجمع عمومی بسیاری از کشور‌ها از آرمان و آزاد سازی فلسطین حمایت می‌کنند.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی
۲۱:۴۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام

غلط میکنندمگرترامپ وجیره خوارنش چی هستندکه قدس قبله اول مسلمین جولان سرزمین سوریه و...غیره رامیخواهند،مگرازروی ناش ما،رد،شوند ترامپ،برو،بمیر،ماازشهدایمان،پشته میسازیم تاپرچم اسلام ناب محمدی را،دربالاترین جایگاه قرار،بدهیم ما،ازنسل،حضرت سلمان فارسی هستیم ونژاد،رستم دستان،