سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لغو ممنوعیت صادرات نخود عیدی دولت به کشاورزان /صادرات نخود از سر گرفته می‌شود

رئیس شورای ملی نخود گفت: پس از رایزنی اتاق بازرگانی و شورای ملی نخود، مسئولان دولتی با از سر گرفته شدن صادرات نخود پس از ماه مبارک رمضان موافقت کردند.

به گزارش    گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،چندی پیش گزارشی مبنی بر تلاش برای آزادسازی ممنوعیت صادرات نخود توسط کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و ناصر مرادی، رئیس شورای ملی نخود منتشر شد و قرار بود پیگیری و رایزنی لازم در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور انجام بگیرد که این جلسه سرانجام برگزار شد و خبر‌های خوبی برای کشاورزان و تولیدکنندگان محصول استراتژیک نخود به همراه داشت.

ناصر مرادی از برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار کشور با حضور معاونان وزرای صمت و جهاد کشاورزی، مسئولان اتاق بازرگانی و سازمان حمایت خبر داد.

گزارشی توسط مخالفان صادرات نخود مطرح شد که دلیل مخالفت چند مبنا داشت.

مرادی از حمایت اتاق بازرگانی برای لغو ممنوعیت صادرات نخود و حضور نماینده این پارلمان بخش خصوصی در جلسه مذکور سخن گفت و متذکر شد: کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران به‌صورت ویژه دغدغه حمایت از کشاورزان و لغو ممنوعیت صادرات نخود را دارد و اقدامات، رایزنی و پیگیری خوبی در این زمینه داشته است.

مرادی تاکید کرد: پس از رایزنی حاضران در جلسه و پیشنهادات مطرح شده توسط اتاق بازرگانی و شورای ملی نخود، مصوب شد پس از ماه مبارک رمضان، ممنوعیت صادرات نخود لغو شود و صادرات نخود بدون محدودیت از سر گرفته شود.

وی لغو ممنوعیت صادرات نخود را عیدی به کشاورزان و تولیدکنندگان محصول استراتژیک نخود برشمرد و گفت: قرار شد صادرات نخود از استان‌های تولیدکننده انجام بگیرد.

وی نخستین دلیل مطروحه در گزارش برای مخالفت با لغو ممنوعیت صادرات نخود را کمبود ۲۰ هزار تنی نیاز داخلی نسبت به میزان نخود تولید داخل بیان کرد و موضوع دوم را اخذ سود ۲۷ هزار تومانی توسط صادرکنندگان نخود از ایران به افغانستان در هر کیلوگرم دانست و گفت: در این گزارش عنوان شد درآمد بالای صادرات موجب کمبود نخود در داخل می‌شود.

وی ادامه داد: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان نخود دلیل دیگری برای استمرار منع صادرات نخود اعلام شد.

مرادی با بیان اینکه گفته شد افزایش میزان بارش امسال موجب کاهش ۲۷ درصدی کشت نخود می‌شود، افزود: مبحث بعدی افزایش قیمت ۱۲۰۰ تومانی هر کیلوگرم نخود در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان شد که این نکته نیز دلیلی برای باقی ماندن منع صادرات ذکر شد.


رئیس شورای ملی نخود با اشاره به اصرار برخی از حاضران در جلسه برای باقی ماندن ممنوعیت صادرات نخود، گفت: گزارش ارائه شده را مورد نقد جدی قرار دادیم، چراکه سطح زیر کشت و میزان تولید نخود امسال براساس بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، افزایش دارد.

این مسئول میزان درآمد حاصله از صادرات هر کیلوگرم نخود (قبل از وضع ممنوعیت صادرات) را کمتر از ۸ هزار تومان عنوان کرد که با مبلغ ۲۷ هزار تومان اعلام شده بسیار فاصله دارد و عنوان کرد: قیمت هر کیلوگرم نخود مرغوب در کشور در حال حاضر ۷ هزار تومان است و نباید قیمت نخود بسته بندی شده در برخی فروشگاه‌های بالاشهر را ملاک قیمت نخود و درآمد کشاورزان قرار داد.


مرادی بیان  کرد: به‌دلیل ممنوعیت صادرات نخود، بازار هدف صادرات نخود در کشور‌های مختلف را از دست داده‌ایم و ذائقه مردم این کشور‌ها به نخود دیگر صادرکنندگان عادت کرده است و این در حالی است که شاهد واردات نخود خارجی به داخل ایران نیز هستیم که با توجه به اینکه مقدار زیادی نخود روی دست کشاورزان ایرانی مانده، نگران از بین رفتن نخود کشاورزان به‌دلیل آفت‌های احتمالی هستیم.

وی خواستار عادلانه بودن قیمت نخود با توجه به تورم و بالا رفتن قیمت همه اقلام و اجناس برای حمایت از کشاورزان شد و گفت: ارزش صادراتی هر تن نخود ۱۱۴۰ دلار اعلام شده که پیشنهاد ما ۷۵۰ دلار است.

مرادی از حمایت و پیگیری استاندار و رئیس سازمان صمت کرمانشاه برای حمایت از کشاورزان و لغو ممنوعیت صادرات نخود تقدیر کرد و گفت: صادرات نخود موجب رونق اقتصادی می‌شود و نیاز بازار داخل کشور نیز بدون مشکل و کاملا تامین خواهد شد.

 

انتهای  پیام/ز

 

مخالفت با لغو ممنوعیت صادرات نخود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
خیلی وقته که میگید صادر میشه پس کو همش وعده همش وعید
۱۴:۳۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
ت
هایده آزادی
۰۱:۲۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
تابستان 98 هم تمام شد ولی صادرات نخود انجام نشد
کشاورزان استان لرستان دو سال است که هیچگونه فروشی نداشته اند و بسختی زندگی خود را میچرخانند
خواهشمند است فکری بحال این کشاورزان زحمت کشیده بکنید