مردم هر منطقه نیازها و انتظارات متفاوتی از یک خودرو دارند که شرکت تولید کننده با بازاریابی صحیح و شناخت دقیق آن میتواند فروش خود را در آن منطقه افزایش دهد. به طور مثال مردم کشورهای صنعتی و پرجمعیت طبیعتا به دنبال خرید خودروهایی جمع و جور، در پلتفرمهای سدان یا نیم شاسی هستند تا بتوانند در خیابانهای شلوغ و پرترافیک شهر خود به راحتی تردد کنند، از طرفی مردم در یک منطقه با پوشش طبیعی گسترده، جنگلها و صحراها و جادههای طولانی به دنبال خودروهای پرقدرت و حجیم مانند پیکاپ، و کراساورها هستند.
به تازگی Jato Dynamics با بررسی بازار هر منطقه، پرفروشترین مدلهای سال ۲۰۱۸ در کشورهای بزرگ و بازار هدف شرکتهای خودروساز را اعلام کرده است، منظور از بازار هدف، کشورهای پرجمعیت و بزرگ در جهان است که یک شرکت با بازاریابی صحیح در آن منطقه میتواند به فروش بسیار بالایی دست یابد. به طور معمول پرفروشترین خودرو اکثر کشورها ساخت خود آن کشور است و این نکته در لیست پایین نیز در اکثر موارد تکرار شده، در کشورهایی هم که از صنعت خودروسازی پویایی بهرهنمیبرند، نام شرکتهای معروف دیده میشود که توانستند با شناخت بازار آن منطقه فروش خوبی در آن داشته باشند. در ادامه با بررسی ۱۰ کشور برتر این لیست با ما همراه باشید:
فروش: ۹۰۹ هزار و ۳۳۰ نسخه
یکی از مدلهای محبوب در بازار آمریکا پیکاپهای حجیم و پرقدرت هستند، شرکتهایی مانند فورد، شورولت و رم با تولید چنین مدلهایی از محبوبترین برندهای آمریکایی محسوب میشوند، اما در سال میلادی گذشته، فورد با فروش F Series در نسخههای متفاوت در آپشنهای گوناگون توانست دو شرکت دیگر را پشتسر بگذارد و پرفروشترین مدل سال آمریکا لقب بگیرد، البته فورد F Series با فروش عالی خود دومین خودرو پرفروش در سال ۲۰۱۸ نیز لقب گرفت.
فروش: ۴۸۱ هزار و ۲۱۶ نسخه
چین بزرگترین بازار هدف صنعت خودرو محسوب میشود، در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۵ میلیون خودرو جدید در این کشور به فروش رسید و این درحالی است که آمریکاییها ۱۷ میلیون خودرو جدید در سال گذشته خریداری کردند. این کشور در صنعت یکی از دو قطب برتر جهان است و شرکتهای خودروسازی معتری نیز دارد، اما این شرکتها به پای تولیدات محصولات ژاپنی نمیرسند به همین دلیل شرکت ژاپنی نیسان به واسطه بازاریابی صحیح و نزدیکی جغرافیایی به چین توانست محصولات خود را در این کشور به فروش بالایی برساند.
فروش: ۲۴۱ هزار و ۷۸۰ نسخه
شاید محصولات نیسان در چین پرفروش باشند، اما در خود ژاپن هوندا N-box پرفروشترین مدل سال ۲۰۱۸ شد. معمولا اخبار محصولات شرکت هوندا را کمتر میشنویم، اما در واقع این شرکت یکی از پرفروشترین برندهای جهان است و تولیدات این شرکت در میان مدلهای پرفروش سال ۲۰۱۸ در کل جهان نیز دیده میشود. هوندا N-box از نظر ساختار با دیگر مدلهای این لیست متفاوت است و این نشان دهنده سلیقه متفاوت مردم در ژاپن است.
فروش: ۲۳۴ هزار و ۴۷۱ نسخه
سوزوکی دیگر خودروساز ژاپنی است که در بازارهای بزرگ فروش بالایی داشته، مدل آلتو در خود هند تولید میشود که با قیمت مناسب و در دو مدل پیشرانه بنزینی و گازی با آپشنهای متعدد توانست بیش از ۲۰۰ هزار نسخه فروش داشته باشد. سوزوکی با عرضه ۱۴ مدل جدید در هند بیش از ۵۰ درصد فروش مدلهای جدید در هند را به دست آورده که نشان دهنده برنامه ریزی بلندمدت این شرکت برای حضور در بازار هند است.
فروش: ۲۱۰ هزار و ۴۵۱ نسخه
کشور برزیل پنجمین کشور پرجمعیت در دنیا است و یکی از مهمترین بازارهای هدف صنعت خودروسازی به شمار میآید. از طرفی شرکتهای آمریکایی حضور فعالی در بازار کشورهای آمریکای لاتین دارند که از نمونه آن میتوان فروش محصولات شورولت در برزیل اشاره کرد. از هر ۱۲ خودرو فروخته شده در برزیل یک مدل به شورولت اونیکس تعلق دارد که این نشان دهنده بازاریابی صحیح این شرکت آمریکایی در برزیل است.
فروش: ۱۷۲ هزار و ۴۳۴ نسخه
فولکسواگن برترین شرکت آلمانی و یکی از سه شرکت خودروسار برتر در جهان محسوب میشود که هرساله مدلهای زیادی از این برند به عنوان محصولات محبوب بازار شناخته میشوند، اما مدل گلف با سابقه ۵ دهه تولید، یکی از پرفروشترین مدلها در جهان است که در خود آلمان نیز به مقام اول فروش رسیده، این مدل در سالهای جاری بیش از ۱۷۰ هزار نسخه فروش داشته و در سال ۲۰۱۸ نیز به همین روند خود ادامه داده است. در سال آینده نیز نسل جدید این مدل محبوب به بازار عرضه میشود که پیشبینی میشود باز هم به عنوان پرفروشترین مدل شناخته شود.
فروش: ۱۵۱ هزار و ۴۳۴ نسخه
شاید رنو کلیو به پایان نسل چهارم خود رسیده باشد، اما هنوز هم یکی از محبوبترین مدلهای فرانسه به شمار میرود. شرکت رنو در سال ۲۰۱۸ توانست با رشد ۵ درصدی، بیش از ۱۵۱ هزار نسخه از کلیو را در کشور خود به فروش برساند، کلیو با این فروش توانست ۲۰ هزار نسخه بیشتر از پژو ۲۰۸ و ۵۰ هزار نسخه بیشتر از سیتروئن C۳ فروش داشته باشد و این دو مدل را پشتسر بگذارد.
فروش: ۱۳۰ هزار و ۲۰۶ نسخه
ایتالیا یکی از بزرگترین کشورها در صنعت خودروسازی به شمار میآید که برندهایی همچون لامبورگینی، فیات، پاگانی، فراری، مازراتی، بوگانی و بسیاری از شرکتهای دیگر در آن تاسیس و فعالیت میکنند. در چنین کشوری به دست آوردن رتبه اول فروش کار سختی به نظر میرسد، اما با توجه به این نکته که اکثر برندهای ایتالیایی به تولید ابرخودروهای گران قیمت با تولید محدود مشغول هستند، طبیعی است که شرکت فیات با ارائه خودروهای شهری بتواند پرفروشترین مدلهای سال را تولید کند. فیات پاندا یکی دیگر از خودروهای ارزان و کوچک سایز این لیست به شمار میآید که نشان میدهد علیرغم تبلیغات زیاد بر روی مدلهای لاکچری و گران قیمت، عموم مردم قادر به خرید آنها نیستند و به سمت مدلهای شهری و جمعوجور با قیمت ارزان میروند.
بیشتر بخوانید: تکامل زیبایی و قدرت در خودروی 2020 BMW 730Li +تصاویر
فروش: ۱۱۳ هزار و ۱۰۱ نسخه
هیوندای بزرگترین خودروساز کرهای است که در دو دهه اخیر با خرید شرکت کیا به یکی از بزرگترین شرکتهای جهان تبدیل شده و در تولید خودرو پس از تویوتا، فولکسواگن و جنرال موتورز، چهارمین برند بزرگ در جهان محسوب میشود. هرساله به طور طبیعی یکی از مدلهای این شرکت به عنوان پرفروشترین مدل سال کشور کره شناخته میشود که در سال ۲۰۱۸ مدل با سابقه گرانجور توانست به این مقام برسد.
فروش: ۱۰۸ هزار و ۳۶۳ نسخه
لادا وستا یکی از محبوبترین مدلهای کشور روسیه است که در سال گذشته بیش از هر خودرو دیگری در این کشور فروش داشته، این مدل محصول شرکت لادا است که در حال حاضر زیر مجموعه گروه خودروسازی رنو قرار گرفته است. این مدل در دسته سدان کامپکت قرار میگیرد که در دو مدل دنده دستی و خودکار با پیشرانه ۴ سیلندری یک خودرو شهری کاربردی و به صرفه محسوب میشود.
گزارش از عبدالله مطیع
انتهای پیام/
پراید یا به قول اونا سایبا با فروش ۲۳۲هزار و ۱۲۵نسخه
هیییییی
من خودم ماشين ندارم و نمي خرم