سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مزاحمت‌های ساختمانی آرامش شهروندان را ربوده است/ همسایه‌ها آرامش را آرزو می‌کنند

شهر‌ها در مسیر تکاملی خود دچار فرسودگی می‌شوند و برای ادامه حیات نیاز به نوسازی دارند که این نوسازی‌ها سبب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در استان خوزستان با وجود بیش از ۵ هزار بافت فرسوده، نوسازی یک ضرورت است، اما باید در چهارچوب قوانین انجام گیرد و در نهایت اگر نظارت مردم بر مزاحمت‌های ساخت و ساز همراه با برخورد قاطع با متخلفان باشد، شاهد شهری پر از آرامش خواهیم بود.

ساخت و ساز‌هایی که به علت رعایت نکردن برخی سازندگان مزاحمت‌هایی مثل؛ سد معبر، آلودگی صوتی، سقوط مصالح و خسارت به شهروندان را به وجود آورده است.

صادق سواری، مسئول پیشگیری و رفع ساخت و ساز‌های غیرمجاز شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: واحد اجراییات در شهرداری به اسم واحد پیشگیری و مقابله با تخلفات شهری شناخته می‌شود.

وی وظیفه اصلی این نهاد را ممانعت از تغییر کاربری‌ها در محدوده حریم شهر، جلوگیری از ساخت و ساز‌های بدون پروانه و مغایر پروانه، سد معبر و مزاحمت‌های ساختمانی عنوان کرد.

سواری با بیان اینکه کارشناسان اجراییات به ۴ طریق بازرسی‌ها را انجام می‌دهند، اظهار داشت: واحد پیشگیری به صورت مستقیم، گشت زنی در ۲۴ ساعت شبانه روز در مناطق ۸ گانه اهواز را انجام می‌دهد و از نزدیک مزاحمت‌های ساختمانی را ثبت و ضبط می‌کند.

این مقام مسئول بیان داشت: بخشی از بازرسی‌ها از طریق سامانه ۱۳۷ صورت می‌گیرد، این سامانه نظرات ساکنین شهر در حوزه شهرداری را ثبت می‌کند، پس از تماس شهروندان، همکاران گزارش مربوطه را به واحد خدمات شهری اطلاع می‌دهند و واحد اجراییات در خصوص مزاحمت‌های ساختمانی به صورت آنی یا حداکثر تا ۴۸ ساعت رسیدگی می‌کند.

مسئول پیشگیری و رفع ساخت و ساز‌های غیرمجاز شهرداری اهواز افزود: در روش سوم، کسانی که شاهد مزاحمت‌های ساختمانی هستند می‌توانند به صورت حضوری به شهرداری مراجعه کرده و روند شکایت را پیگیری نمایند.

وی اذعان داشت: در روش آخر، هموطنان نارضایتی خود را از سد معبر در خیابان ها، آلودگی صوتی و ... را از طریق مراجع قضایی دنبال می‌کنند.

صادق سواری با اشاره به مبحث ۱۲ قانون اساسی که در خصوص نحوه حفاظت و ایمنی در حین اجرا است، تصریح کرد: هدف کلی، تعیین ایمنی، بهداشت و حفظ محیط زیست هنگام اجرای عملیات ساخت و ساز است به عبارتی مقررات ملی بر هر گونه ساختمان نظیر تخریب، احداث بنا، تغییر کاربری، توسعه‌ی بنا، تعمیر اساسی و نظیر آن‌ها حاکم است.

وی در تشریح مبحث ۱۲ قانون اساسی گفت: بعد از اینکه واحد پیشگیری و مقابله با تخلفات شهری شهرداری به روش‌های مذکور از مزاحمت‌های ساختمانی مطلع شد. ابتدا تیم بازرسی جهت صحت و سقم موضوع در محل حضور می‌یابند و اگر موضوع صحت داشته باشد، به صورت کتبی یا شفاهی مسئله را به یک مالک یا کارفرما اعلام می‌کند.

سواری در ادامه گفت: اگر مالک یا کارفرما نسبت به رفع آلودگی صوتی اقدام کرد موضوع حل و فصل می‌شود، اما اگر در مراجعات بعدی در حین گشت زنی با معضل مزاحمت‌های ساختمانی و یا شکایت مجدد همسایگان از مالک مواجه شدیم بعد از ابلاغ کتبی در خصوص مبحث ۱۲ و مقررات و ایجاد مزاحمت‌های ساختمانی برای ساکنین همجوار، شهرداری سریعا اقدام می‌کند و موضوع را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهد.

وی اظهار کرد: شهرداری پس از اخذ رای لازم از مراجع قضایی نسبت به جمع آوری ادوات و وسایل ایجاد مزاحمت یا سد معبر اقدام می‌کند و یک نامه در پرونده پروژه ساختمانی (ملک) درج می‌شود.

ضعف قانون در پیشگیری از جرائم

مسئول پیشگیری و رفع ساخت و ساز‌های غیرمجاز شهرداری اهواز با گلایه مندی از ضعف قانون در پیشگیری از جرایم افزود: متاسفانه تناسب نداشتن تنبیه و جرم باعث می‌شود که همچنان کارفرمایان این رویه غلط را دنبال کنند، زیرا جمع آوری ادوات کفاف موضوع به این مهمی را نمی‌دهد، یعنی اگر به ازای نوع تخلف جریمه مالی صورت بگیرد خیلی بهتر است.

صادق سواری بیان داشت: به عبارتی وقتی شاکی همسایه به مراجع قضایی مراجعه و مطالبه خسارت کند که سازنده ساختمان همجوار به او متحمل شده است. در این مورد از سوی شهرداری قانونی برای اعمال فشار بر کارفرمایان وجود ندارد؛ و این یک خلاء و ضعف بزرگ است.

وی تصریح کرد: بعد از بازدید و ثبت اطلاعات توسط تیم بازرسی شهرداری در پایان مراجع قضایی تعیین کننده نوع تنبه و مجازات هستند، و شهرداری نمی‌تواند ورود کند و فقط می‌تواند شاکیان مزاحمت‌های ساختمانی را راهنمایی کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تردد خودرو‌های سنگین در ساعات نامتعارف یکی دیگر از شکایات مردمی است، اظهار داشت: ساعت کار کارگران تا ساعت ۲۱ است از طرفی اداره راهنمایی و رانندگی اجازه تردد کامیون‌های سنگین و خودرو‌های حمل مصالح را ۱۲ شب تا ۷ صبح تعیین کرده است؛ و در خارج از این بازه زمانی بار حق تخلیه ندارد که معمولا ۳ الی ۴ صبح مصالح را خالی می‌کنند و باعث ایجاد آلودگی صوتی برای همسایه‌ها می‌شود.

سواری در ادامه افزود: بهترین راهکار این است که یک تفاهم نامه بین اداره راهنمایی و رانندگی و شهرداری اهواز تنظیم شود که استثنائات در خصوص تردد خودرو‌های سنگین یا حمل بار قائل شوند که بین ساعت ۲ الی ۵ بعد از ظهر که بار ترافیکی سبک است برای تخلیه مصالح زمان مناسبی است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی شهر اهواز در فصل تابستان، ظهر امکان فعالیت ساخت و ساز وجود ندارد و معمولا بعد از ظهر‌ها صورت می‌گیرد و از طرفی مهندس ناظر تاکید می‌کند که ساعت انجام عملیات بتن ریزی را ساعت خنک روز، صبح یا شب انجام شود و بیشترین آلودگی صوتی در تابستان در این بازه زمانی است.

این مقام مسئول در شهرداری اهواز، آلودگی صوتی را یکی از اصلی‌ترین مزاحمت‌های ساختمانی دانست و سد معبر، دپو مصالح در خیابان، تجاوز به حریم گذر، سقوط داربست‌ها و مصالح، خاکبرداری، جوشکاری و تخلیه مصالح را در مراتب دیگر قرار داد.

اسید پاشی متخلفان بر تیم اجراییات شهرداری اهواز

صادق سواری با بیان اینکه تیم اجراییات شهرداری اهواز حمایت نمی‌شوند، اظهار داشت: عمدتا بازدید‌های سر زده به درگیری منجر می‌شود و در برخی موارد متخلفان اقدام به اسید پاشی کرده اند، یا در یک مورد همکاران در هنگام جلوگیری از ساخت و ساز متصرف بودند که متخلفان به آتش زدن لودر اقدام کردند و منجر به سوختگی بالای ۵۰ درصد ۲ نفر از پرسنل شهرداری شد.

وی گفت: در مواردی که پروژه‌های ساخت و ساز باعث آسیب به منازل همجوار می‌شد عملیات احداث را متوقف و پایان کار را صادر نمی‌کردیم تا رضایت همسایه جلب شود و تاکنون لغو مجوز صورت نگرفته است، چون پروانه ساخت جزء اوراق بهادار است و امکان ابطال خیلی سخت است مگر اینکه تخلف فاحشی رخ داده باشد.

۱۳۷، خط ارتباطی مردم با شهرداری

سامان فرجی بیرگانی، مدیر سامانه ۱۳۷ شهرداری اهواز، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سامانه مدیریت شهری یا همان ۱۳۷ را خط ارتباطی مردم با شهرداری دانست و گفت: یکی از وظایف این سامانه ثبت تخلفات ساخت و ساز است.

وی افزود: مزاحمت‌های ساختمانی که تماس می‌گیرند را به منطقه ارجاع می‌دهیم و واحد پیشگیری از تخلفات می‌روند و تذکر می‌دهند و اگر مشکل حل نشد به بازرسی محول می‌کنیم.

فرجی بیرگانی اذعان داشت: مزاحمت‌های ساختمانی در بخشی از کار و در یک بازه زمانی مشخص صورت می‌گیرد و با توجه به طبیعت کار ساختمان سازی این اتفاق می‌افتد که تا بخواهیم روند قضایی را پیگیری کنیم مدت زیادی طول می‌کشد و در نهایت متوجه می‌شویم که پروژه به اتمام رسیده است.

مدیر سامانه ۱۳۷ شهرداری اهواز ادامه داد: بخشی از این معضل به رعایت مسائل فرهنگی بر می‌گردد که در این مورد هم باید آموزش‌های لازم به کارفرمایان و سازندگان داده شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: از بین پیام‌های ثبت شده شهروندان، ۲۵ درصد مربوط به وضعیت آسفالت، گودال، حفاری عرضی و طولی مسیر‌ها است و ۲۰ درصد درخواست‌های مردمی به حوزه فضای سبز از جمله آبیاری نکردن درخت ها، نبود صندلی در پارک‌ها و خط کشی نشدن خیابان‌ها ارتباط دارد.

سامان فرجی بیرگانی با بیان اینکه آمار مزاحمت‌های ساختمانی در اهواز به کمتر از یک درصد می‌رسد، بیان داشت: بخش عمده گزارش‌ها به تردد ماشین‌های سنگین در شب، خاکبرداری و حفاری اشاره دارند.

وی تصریح کرد: سامانه ۱۳۷ خیلی کامل است و بسیاری از معضل‌های شهر از جمله، بحث کارتون خواب ها، کودک آزاری، وجود لاشه سگ رها شده در خیابان ها، مزاحمت‌های ساختمانی و ریختن زباله‌ها در معابر با همین سامانه حل می‌شوند.

این مقام مسئول اظهار داشت: مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان کلیه مجریان و دست اندکاران ساختمان سازی در شهر‌ها و روستا‌ها را از هر گونه آلودگی صوتی، آب، خاک و محیط بر حذر داشته است.

لزوم مستقر شدن پلیس ساختمان در هر منطقه

فرجی بیرگانی به لزوم مستقر شدن پلیس ساختمان در هر منطقه اشاره و تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی از سازندگان پول دریافت می‌کند و باید در این خصوص پاسخگو باشد و تیم‌های بازرسی مرتب از ساختمان بازدید کنند و در صورت تخطی سازندگان از چهارچوب‌های تعیین شده تذکرات و اخطار‌های لازم را بدهند.

تامین مطالبات مردم، هدف پایه گذاری سازمان نظام مهندسی

فرید فقهی، سرپرست کمیته کنترل نظارت سازمان نظام مهندسی خوزستان و کارشناس ارشد سازه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کمیته کنترل نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان با هدف تامین مطالبات مردمی بعنوان سرمایه گذار‌های واقعی ساختمان‌ها و نیز حمایت از مهندسان طراح، ناظر، مجریان و عوامل فنی ماهر در تمامی صنوف مرتبط با صنعت ساخت و ساز در راستای اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در جهت ارتقاء کیفیت این صنعت پایه گذاری شده است.

وی افزود: هسته مرکزی کمیته کنترل از نمایندگان محترم اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و سازمان نظام مهندسی است و جلسات سازمان به صورت هفتگی یا ماهیانه برگزار می‌گردد.

فقهی اظهار داشت: بازرسین کمیته کنترل همگی از مهندسان نخبه، با تجربه و خوشنام هستند که ضمن بازدید‌های دوره‌ای از پروژه‌ها و یا موارد ارجاعی وفق مباحث و مقررات ملی ساختمان تمامی کنترل‌های لازم را انجام داده و گزارش‌های خود را به دبیرخانه کمیته کنترل تحویل می دهند.

سرپرست کمیته کنترل نظارت سازمان نظام مهندسی خوزستان افزود: در مرحله‌ی بعدی ضمن بررسی گزارشات ارسالی و پایش آن‌ها موارد به ترتیب اهمیت موضوع دسته بندی شده و با حضور مهندسان ناظر مربوطه به نقاط ضعف و آسیب‌های احتمالی در ادامه روند اشاره گردیده و راهکار‌های اجرایی منطبق برآیین نامه به ناظرین داده می‌شود.

کارشناس ارشد سازه با بیان اینکه چنانچه ناظر یا طراح به موارد ارجاعی این کمیته توجه لازم و کافی نداشته باشند یا از هرگونه همکاری در این خصوص سهل انگاری نمایند مراتب با تایید ریاست محترم سازمان به شورای انتظامی نظام مهندسی ارجاع داده می‌شوند.

ممانعت از انجام ساخت و ساز‌های غیرمجاز با همکاری سازمان نظام مهندسی و شهرداری

وی با اشاره به وظایف این نهاد برای کاهش مزاحمت‌های ساختمانی تاکید کرد: ساختمان‌هایی که بر اساس گزارش بازرسین محترم نسبت به اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان علیرغم تذکرات داده شده، تخلف سازه‌ای مرتکب شده باشند با اعلام به شهرداری از ادامه عملیات اجرایی آن‌ها ممانعت بعمل می‌آید تا نسبت به رفع نواقص و عیوب خود زیر نظر این کمیته اقدامات لازم را انجام دهند.

فرید فقهی در پایان گفت: کمیته کنترل نظارت در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر خود، تشریک مساعی همگان را در قالب کمک، آموزش، ارشاد و تبادل تجارب بین اعضای سازمان نظام مهندسی را مطالبه نموده که در نتیجه امر ارتقاء کیفیت ساخت و ساز شهری و بهبود امر خطیر نظارت و اجرا به منظور حصول اطمینان از ایمنی و بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی آحاد مردم را به دنبال خواهد داشت.

باتوجه به صحبت‌های مذکور، عوامل مختلفی در ایجاد مزاحمت‌های ساختمانی دخیل هستند و بخشی حل شدنی و یا حل نشدنی هستند و یکی از موارد مهم، نبود قانون مشخص ساعت کاری کارگران ساختمانی است که خود به معضل جدی در این حوزه تبدیل شده است و دیگری شرایط اقلیمی استان خوزستان است که کارگران را وادار می‌کند که در ساعات خنک شبانه روز فعالیت کنند و در این مورد لزوم فرهنگ سازی را می‌طلبد که کارفرما پیش از احداث پروژه همسایگان را مطلع کند که مثلا در بازه زمانی یک هفته‌ای در این منطقه با سروصدای ناشی از حفاری، تخلیه مصالح و ... مواجه خواهید شد و قدری صبر و تحمل پیشه کنید؛ که قطعا در روند کار موثر خواهد بود.


گزارش از فاطمه خدادادی آرپناهی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.