سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیر آلات و تسهیلات سرچاهی که در سایه تحریم بوی استقلال به خود گرفتند+فیلم

با تلاش کارکنان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تعداد یک هزار عدد انواع شیرآلات و تسهیلات سرچاهی تعمیر و بازسازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با تلاش کارکنان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تعداد یک هزار عدد انواع شیرآلات و تسهیلات سرچاهی تعمیر و بازسازی شد، این کار علاوه بر تولیدی نمودن تعداد زیادی از چاه‌ها، موجب صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی به میزان حداقل ۱۴۱ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال نیز شده است.

تأمین شیرآلات و تسهیلات سرچاهی موردنیاز چاه‌های تازه حفاری شده و همچنین چاه‌های تعمیری به منظور در مدار تولید قرار دادن آن‌ها، به دلیل تحریم‌های علیه کشور اخیراً با مشکلات و موانعی روبرو شده که چنین خدمات ارزنده‌ای توسط مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه ها، همانا تبدیل تهدیدات ناشی از تحریم به فرصت‌های توانستن و بالندگی است و نشان از اهمیت خودکفایی در صنعت نفت و مقابله با تحریم هاست.

به همین منظور سری به سکوی شماره ۶ شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب زدیم که ماحصل این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

محصولات به انحصار درآمده کشور ایران

ذبیح گودرزوند چگینی، رئیس دستگاه های دکل ۱۰۷ در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: دکل تعمیراتی، زیر مجموعه مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها و زیر مجموعه مناطق نفت خیز جنوب است؛ که در این مجموعه مدیریتی سه دکل هستند.

وی افزود: کار آن‌ها تعمیر و تکمیل چاه‌ها است و به طور کلی هر چاهی به هر عنوانی از مدار تولید خارج شود این دکل‌ها تا عمق ۴ هزار متر قادر به تعمیر و زنده شدن مجدد چاه را دارند. این دکل‌ها خود فراز بوده و خیلی سریع جمع آوری و برافراشته می‌گردند.

چگینی بیان کرد: در گذشته تمامی کارکنان آن خارجی بودند، ولی خوشبختانه در حال حاضر تمامی کارکنان و نیرو‌های متخصص دکل‌ها بدون وابستگی به هیچ نیروی خارجی بوده و همگی ایرانی هستند و در مناطق نفت خیز شبانه روزی و در هر شرایطی کار می‌کنند. تا در سالی که با نام رونق تولید است، سهم خود را در رونق تولید در مناطق نفت خیز ایفا نمایند.

کیلی درایو بوشینگ، قطعه ساخته شده با همت نیروهای ایرانی

رئیس دستگاه های دکل ۱۰۷ تصریح کرد:  کیلی درایو بوشینگ در حقیقت گردونه حفاری را این قطعه می‌چرخاند، که این قطعه ساخت کشور آمریکا است. اما با همت نیرو‌های ایرانی توانستیم قطعات داخلی آن را ساخت ایران نماییم.

دکل خود فراز ساخته ایران جایگزین نوع خارجی آن

چگینی اذعان داشت: این دکل خود فراز است و از دو قسمت تشکیل شده، که موقع جمع آوری خیلی سریع قاب بالای آن جمع می‌شود و به وسیله جک‌هایی که در پایین آن تعبیه شده روی یونیت دکل می‌خوابد و از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌گردد. این جک‌ها قطعاتی دارند که قبلاً از خارج وارد می‌شد. اما در حال حاضر ساخت کشور خودمان است و توسط پرسنل ایرانی به این مهم دست یافتیم.

همت و تلاش به "ما می‌توانیم" معنا بخشید

حبیب کیانپور، معاون مدیر در عملیات تعمیر و تکمیل و خدمات فنی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: در شیرآلات سرچاهی تقریباً در تمام چاه‌هایی که در مناطق هستند، باید وجود داشته باشد. این تسهیلات به علت خرابی تعویض شدند و حالا همه آن هارا جمع آوری کردیم و باتوجه به این که اکثر آن‌ها خارجی‌ها بوده و در حال حاضراین شرکت‌ها هیچ نوع محصولی در ایران ندارند، اقدام به تعمیر آن‌ها با استفاده از نیروی داخلی نمودیم، که بعد از باز کردن و بازرسی، تعمیر کرده و وارد چرخه عملیات می‌نماییم.

وی ادامه داد:  با تلاش و همت نیرو‌های داخلی حتی اگر مشکلاتی هم برایمان پیش آمده بود قطعات را باز کردیم و پس از شناسایی و ارزیابی، ساختیم. خوشبختانه از روند کاهش کار جلوگیری کردیم.

کیانپور افزود: به این خودباوری رسیدیم که خودمان می‌توانیم کاری را که سالیان سال در انحصار شرکت‌های خارجی بودند، در انحصار خود درآوریم.

نحوه دست یابی به دانش تعمیر و بازسازی

یکی از کارکنان این شرکت در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: قطعات معیوب را از سر دکل‌های حفاری آورده و آیتم به آیتم بررسی می‌کنیم و اگر قسمتی از آن معیوب باشد تعویض می‌نماییم و اگر قابل تعمیر نباشد از رده خارج می‌کنیم.

وی افزود: با تجربه، سعی و خطا و همت نیرو‌های بومی و کارشناس به دانش تعمیر و بازسازی تجهیزات رسیدیم.

اهمیت و کاربرد شیرآلات سرچاهی

یونس عباسی لرکی، مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه های مناطق نفت خیز جنوب در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: درگذشته عمده مسئولین در این جا آمریکایی بودند و بعد از انقلاب فرزندان ایران زمین با تلاش خود کار را به نسل‌های جدید‌تر منتقل کردند و کار حفاری را که در ید قدرت آمریکا بود، بومی سازی نمودند و بعد از تحریم با همت کارکنان کلیه شیرآلات باسازی، نوسازی و به مدار تولید وارد گردیدند.

وی افزود: هدف این مجموعه این است که در بحث نگهداشت و افزایش تولید نقش مهم و کارآیی را ایفا نماید.

عباسی لرکی تصریح کرد: در کشور ما نفت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و طبیعتاً اگر این تجهیزات به هر دلیلی دچار اشکال شوند، حادثه‌ای رخ می‌دهد و هزینه‌های گزافی به بار می‌آید. پس می‌طلبد تولید و بهره برداری تحت کنترل باشد و کنترل کننده این تولید همین تجهیزات سرچاهی است، که به واسطه بخش مدیریت تعمیر و تکمیل باسازی و نوسازی گردیدند و در دکل‌های حفاری و شرکت‌های بهره بردار استفاده می‌شوند.عباسی لرکی بیان کرد: تجهیزات سرچاهی اهمیت ویژه‌ای در کنترل فشار مخازن نفت و گاز دارند و به نوعی هدایت و قطع جریان را برعهده دارد. بعد از این که حفاری خاتمه یافت، فوران گیر‌ها را کنار می‌گذارند و تجهیزات سرچاهی به واسطه فشار و نوع مخزن سیال نصب می‌شود و بعد از آن توسط خطوط لوله به سمت کارخانه بهره برداری هدایت می‌گردند.

تعمیر و بازسازی هزار عدد انواع شیرآلات و تسهیلات سرچاهی

وی با اشاره به دستاورد‌های حاصل از این بومی سازی گفت: با پتانسیل داخل توانستیم یک هزار قطعه از این نوع شیرآلات را نوسازی و بازسازی نماییم و به واسطه تحریم برایمان یک فرصت ایجاد گردید که ثابت نماییم ما می‌توانیم.

۱۴۱میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال صرفه اقتصادی تعمیر و بازسازی شیرآلات

این مقام مسئول گفت: به علت تحریم ارتباط ما با شرکت‌های سازنده قطع گردیده است. اما ما نمی‌توانیم کار را متوقف نماییم.
یکی از وظایف سازمان مدیریت تعمیر و تکمیل نگهداشت و افزایش تولید است. پس می‌بایست بتوانیم شیرآلات را خودمان تهیه و تعمیر نماییم.

وی ادامه داد: دست به کار شدیم و این تجهیزات را آماده استفاده نمودیم و اجازه ندادیم تحریم باعث متوقف شدن کارمان گردد، که خوشبختانه تاکنون موفق شدیم یک هزار قطعه را بازسازی نماییم و حدود ۱۴۱ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال صرفه اقتصادی داشته باشیم.

برنامه‌های آینده سازمان مدیریت تعمیر و تکمیل

مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه های مناطق نفت خیز جنوب افزود: وظیفه سازمان مدیریت تعمیر و تکمیل، نه تنها بخش سرچاهی است، بلکه تجهیزات درونی چاهی را نیز شامل می‌گردد، که بسیار گران قیمت بوده و ساخت کشور‌های خارجی هستند، بعد از تحریم مسیر روند آن‌ها قطع شده است. با حمایت سازندگان داخلی در تلاشیم تا استفاده کامل را ببریم.

اهمیت رسیدن به فناوری تعمیر و بازسازی شیرآلات سرچاهی

عباسی لرکی اظهار کرد: ایران اکنون به فناوری تعمیر و بازسازی شیرآلات سرچاهی رسیده است و این شیرآلات تکمیل کننده کار حفاری هستند. اگر شیرآلات نباشند طبیعتاً تولیدی نیست که توسط تجهیزات سرچاهی در شرایط ایمن مورد استفاده قرار بگیرد.

وظیفه سازمان مدیریت تعمیر و تکمیل

یونس عباسی لرکی اذعان داشت: بعد از این که چاه مورد نظر کاندید تعمیر توسط مهندس نفت گردید، به بخش مدیریت تعمیر و تکمیل ارجاع می‌گردد، دکل گسیل شده و بعد از این که چاه کشته شد، تمامی تجهیزات جدا می‌شوند و فوران گیری و عملیات معمول حفاری و تعمیرات صورت می‌پذیرد.
در پایان عباسی لرکی بیان کرد: شیر آلات بعد از آن در کارگاه‌های مدیریت تعمیر و تکمیل و خدمات فنی مورد آزمایش فشار قرار می‌گیرند و اگر لازم باشد قطعاتی تعمیر یا تعویض می‌شوند.

غیرت ایرانی همیشه پای کار است

یکی از کارگران دکل ۱۰۷ در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: با توجه به کاری که انجام می‌دهیم در تماس با سیالات موجود سرچاه، سلامتی مان به مخاطره می‌افتد و در مواردی در اثر تماس پوست بدنمان از بین می‌رود و یا موقع کشتن چاه به علت انتشار گاز H
2
S
بخشی از ریه مان دچار مشگل می‌گردد.

وی افزود: همچنین به علت اقلیمی که داریم گرما و شرجی طاقت فرسایی را شاهد هستیم. اما با همه این شرایط با غیرت خود در تلاشیم قدمی هر چند کوچک در راه پیشرفت سرزمینمان برداریم.

کارکنان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تکیه و اعتماد به خود، بار دیگر ما می‌توانیم را معنا بخشیدند و در سایه تهدید تحریم، به استقلال رسیدند و تحریم را فرصتی برای رشد و نمو خود ساختند.

گزارش از مهتاب محمدحسینی

انتهای پیام/

برچسب ها: شرکت ملی نفت ، حفاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.