سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فواید روزه داری برای سلامتی

روزه داری یکی از شیوه های درمانی طب ایرانی است که در موارد متعددی از جمله پُری بدن از مواد زائد (امتلاء) و بروز نشانه های التهابی تجویز می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امیرمحمد جلادت متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: تحقیقات اخیر نشان می دهند که دوره های گرسنگی می تواند زمینه های التهابی را رفع و از بیماری هایی مانند سرطان و آلزایمر جلوگیری کند، همچنین در کلام «ابن سینا» در مواردی که دست پزشک در تجویز دارو بسته است، بهترین روش رسیدن به تعادل بدنی، روزه داری و خواب خوب است.

وی افزود: بر این اساس در بیمارستان های طب مکمل از جمله بیمارستان های ۵۲ تختی «اسن» آلمان دوره های بستری کوتاه مدت روزه درمانی و اصلاح رژیم غذایی برگزار می شود، البته به قول حکیم «عقیلی خراسانی شیرازی» پاکسازی بدن به روزه زمانی موثر است که در هنگام افطار و سحر چیز بسیار تناول نکند که باعث پُری بدن از مواد زائد می شود.

جلادت ادامه داد: در واقع پرخوری و روهم خواری دو علت اصلی بروز اختلالات گوارشی است که سبب کم رنگ شدن منافع طبی روزه داری می شود، البته برای مقابله با ضعف و تشنگی روزه داری توصیه های ارزشمندی در منابع طب ایرانی آمده است که بیشتر همسو با نظرات متخصصان تغذیه است.

تخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: برای مثال عنوان می شود که برای وعده های سحری غذاهای مغذی شامل حبوبات و غلات و برای افطار غذاهای شیرین و سبک مانند فرنی و سوپ و مایعات گرم و خرما مناسب هستند، به علاو ه تاکید می شود که روزه دار نباید روزه خود را با آب و مایعات سرد باز کند که می تواند زمینه ساز مشکلات گوارشی شود.
انتهای پیام/م

از فواید روزه گرفتن بیشتر بدانیم

برچسب ها: تغذیه ، اخبار سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.