وی با بیان اینکه در هلسینکی مباحث بسیار خوبی با رئیس راه آهن روسیه مطرح شد، گفت: متعاقب این مذاکرات از سفر هیئت روسی به تهران برای توسعه مناسبات دو کشور در این بخش بسیار خوشحال هستیم.
مدیرعامل راهآهن تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه زیرساختهای مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی اهمیت زیادی قائل است و این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است و هم اکنون یکی از مهمترین برنامههای ما در این بخش، افزایش سهم جابهجایی بار و مسافر در خطوط ریلی ایران است.
رسولی با بیان اینکه برای اجرایی شدن این هدف بزرگ هم اکنون اجرای پروژههای متعددی در صنعت حمل ونقل ریلی ایران در دستور کار راه آهن قرار گرفته است، افزود: یکی از پروژههای ریلی ما برقی کردن مسیر گرمسار- اینچه برون با همکاری راه آهن روسیه است و دولتهای دو کشور نیز بر اجرایی شدن آن تاکید دارند.
مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: وظیفه خود میدانیم برای اجرایی شدن این پروژه ریلی، تمام شرایط لازم را مهیا کنیم تا عملیات برقی کردن مسیر ریلی گرمسار – اینچه برون بسرعت با فاینانس مالی دولت روسیه اجرایی شود.
وی با اشاره به مزیت تشکیل یک شرکت مشترک ریلی بین ایران و روسیه اظهار کرد: تصویب عضویت دایمی ایران در اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای سیای اس در فنلاند، انگیزههای راه آهن ایران را برای توسعه همکاریهای ریلی در کریدور شمال – جنوب بیشتر کرده است و تشکیل این شرکت مشترک میتواند در توسعه مناسبات دو کشور در بخش حمل ونقل ریلی و افزایش میزان ترانزیت توسط شبکه ریلی بسیار تاثیرگذار باشد.
رسولی با اشاره به اهمیت تکمیل خط آهن رشت – آستارا در مسیر ریلی کریدور بین المللی شمال – جنوب، اظهار کرد: اتصال این مسیر ریلی یکی از پروژه استراتژیک راه آهن ایران است و هم اکنون اسناد مناقصه قطعه یک آن به طول ۴۰ کیلومتر آماده شده و بزودی عملیات اجرایی آن قطعه توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور آغاز خواهد شد.
«لکساندر میشارین» قائم مقام رئیس راه آهن روسیه نیز در ادامه این دیدار تاکید کرد: خوشبختانه ظرفیتها و قابلیتهای زیادی برای توسعه همکاریهای ریلی بین ایران و روسیه وجود دارد و تا ۵ میلیارد یورو میتوانیم حجم همکاریهای خود را توسعه دهیم.
وی با تبریک عضویت دایم ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع سیای اس تصریح کرد: تردیدی وجود ندارد که بین دو کشور زمینه همکاریهای ریلی بسیار زیاد است و روسیه آمادگی دارد با حل وفصل تمام مسایل فاینانس مالی برقی کردن مسیر گرمسار – اینچه برون، این پروژه بزودی در ایران عملیاتی شود.
به نقل از ریل نیوز، به گفته قائم مقام رئیس راه آهن روسیه، برقی کردن این مسیر ریلی به لحاظ فنی نیازمند تجهیزات و تکنولوژیهای پیشرفته است وهم اکنون مراحل تولید این تجهیزات در کارخانجات روسیه آغاز شده است.
میشارین تاکید کرد: برای اجرایی شدن این پروژه ریلی راه آهن روسیه مصمم است و ملزم هستیم تمام مسایل فاینانس را آن برطرف و با ورود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز اجرای این پروژه در ایران عملیاتی شود.
وی بر آمادگی راه آهن روسیه برای تشکیل شرکت مشترک بین دو کشور تاکید کرد و گفت: در تشکیل این شرکت باید مسئولیتهای طرفین به خوبی مشخص شود تا هر کسی بتواند در حوزه وظایف خود در این شرکت فعال شود و ادامه این مذاکرات میتواند در تهران و یا مسکو پیگیری شود.
وی از آمادگی راه آهن روسیه برای تکمیل خط آهن رشت – آستارا خبر داد و گفت: برای تسریع در اجرای این پروژه ریلی در شمال ایران، ما آمادگی لازم را داریم.
در پایان این مذاکرات مسایل مربوط به انجام پروژهای ریلی دو خطه کردن مسیر بافق – سرخس و روند برقی کردن مسیر ریلی بندرعباس تا سرخس با هیئت روسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام/