سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

فروش علنی مدرک دانشگاهی/ پلی که دانش را به صنعت متصل می‌کند

تخلف پیچیدگی‌های زیادی دارد و می‌تواند در ابعاد زیادی مطرح شود، در این ببین فروش پایان نامه یکی از تخلف‌های جبران ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ماحصل تحصیل دانشجویان در قالب نوشتاری به نام پایان نامه به نمایش گذاشته می‌شود؛ آثاری که قرار است معیاری برای دانش آموختگی آنها باشد اما چند سالی است که به موضوعی نامبارک تبدیل شده و آن هم پدیده‌ای به نام پایان‌نامه فروشی یا تقلب در تدوین پروژه است.

حالا دیگر فروش پایان نامه به یک بحث قدیمی تبدیل شده است، مسئله‌ای که به ظاهر حل شده اما همچنان زمانی که به خیابان‌های شهر می‌رویم داد و فریاد افراد برای فروش پایان نامه را می‌شنویم؛ کسب و کاری که منجر به تبدیل دانش به صنعت شده است.


بیشتر بخوانید: برخورد با تمام ارکان تخلف پایان نامه فروشی در داخل و خارج فضای دانشگاهی


سال گذشته وزارت علوم و وزارت بهداشت پیگیر اجرایی شدن قانون پیشگیری از تخلف علمی در دانشگاه شد و برای برخورد با شرکت‌های تولید کننده فله‌ای مقاله و پایان نامه قانونی را به مجلس فرستاد و از آنجایی که در تقلب حوزه آموزش عالی با کمبود قانون مواجه هستیم، لایحه‌ای در این خصوص تحت عنوان پیشگیری و مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی به دولت پیشنهاد شده است این لایحه سال ۱۳۹۶ در دولت مطرح و تصویب شد پس از آن مجلس نیز آن را تصویب و ابلاغ کرد.

بسته شدن بیش از ۲۰ مرکز فروش پایان نامه

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات وزارت علوم با پایان نامه فروشی، اظهار کرد: بیش از یک سال گذشته لایحه‌ای تحت عنوان پیشگیری و مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی به دولت پیشنهاد شده است،  این لایحه در دولت مطرح و تصویب شد پس از آن مجلس نیز آن را تصویب و ابلاغ کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: پس از چندماه پیگیری و پیرو پرونده‌های قضایی که علیه عرضه‌کنندگان پایان‌نامه تشکیل شده بود، بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه یک دستور قضایی موثر برای پیگیری این موضوع توسط پلیس امنیت صادر کرد.

وی ادامه داد: در طی ۲ هفته گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از ۲۰ مرکز فروش پایان نامه را بسته و به مراکز قانونی مراجعه شده است و همچنان اگر مراکزی را شناسایی کنیم با آن برخورد خواهد شد و  به مراکز قانونی ارجاع داده خواهند شد.


بیشتر بخوانید: سنتی غیر علمی به نام پایان نامه فروشی/ نظارتی عملی بر سرقت‌های علمی وجود دارد؟


محمد محمدی اقدم مدیر کل پژوهش دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در قانون مصوبه سال ۵۶ تصویب شده است که با هر گونه تقلب و تخلف در تهیه آثار علمی باید برخورد شود، این قانون به خوبی اجزای مسئله را دیده است.

وی ادامه داد: تقلب و تخلف پیچیدگی‌های زیادی دارد و می‌تواند در ابعاد زیادی مطرح شود، برخی از موسسات با کمک این تقلب‌ها توانسته‌اند برای خود شغلی دست و پا کنند که کار آن‌ها خلاف قانون است و در قانون ثبت شده که حتما با این گونه افراد برخورد قانونی خواهد شد و مجازات‌های متفاوتی برای آ‌نها در نظر گرفته شده است.

اجرایی شدن قانون برخورد با پایان نامه فروشی

محمدی اقدم افزود: در طول یک الی ۲ سال گذشته وزارت علوم آیین نامه‌های مختلفی را در جهت اجرای قانون  به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است و و تمام دانشگاه‌ها از آن مطلع هستند که باید در مقابله با تخلف‌های پیش رو چه کاری انجام دهند.

مدیرکل پژوهش دانشگاه امیرکبیر تشریح کرد: ما در دانشگاه خود کمیته‌ای برای بررسی تخلف داریم که از هیئت علمی و مسئولان دانشگاهی تشکیل شده است و به فراخور زمان حال زمانی که شاکی وجود داشته باشد و مدعی تخلف باشد حتما با جدیت بررسی می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: با فروش مقاله و پایان نامه در خیابان انقلاب برخورد جدی نمی‌شود


وی یادآوری کرد: در طول یک سال گذشته سه الی چهار مورد را بررسی کرده‌ایم و این کمیته به آن رای داده و اجرا شده است، اما در اصل این مسئله به فضای بیرون دانشگاه باز می‌گردد و موسساتی در خارج از دانشگاه وجود دارند و این جنس تخلف‌ها را بازرسان وزارت علوم باید بررسی کند و ارگان‌های نظارتی آن را جدی بگیرند.

جواد صادقی جعفری معاون پژوهشی دانشگاه سوره در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متاسفانه چندسالی است که پایان نامه فروشی در جامعه رواج پیدا کرده است؛ این کار می‌تواند کار دانشجوها را دچار مشکل کند و از نظر اخلاقی و علمی مسئله قابل توجیه‌ای نیست.

وی ادامه داد: پایان نامه برای هدف خاصی در دانشگاه طراحی شده است که اصلی‌ترین هدف آن توانمندی دانشجوهاست؛ یک بحث آن مربوط به آموزش و بحث دیگر مربوط به پژوهش است؛ پایان نامه بر اساس اصولی طراحی شده است که وقتی فرد زمانی که فارغ التحصیل می‌شود بتواند مسائل را بررسی کند.

صادقی بیان کرد: یک فارغ التحصیل اگر مراحل تهیه پایان نامه را پشت سر نگذراند و توانایی را به خوبی کسب نکند نمی‌تواند به خوبی وارد بازار کار شود؛ تهیه پایان نامه از آنجایی که کار وقت گیری است اغلب افراد به سراغ خرید آن می‌روند چرا که برای آنها مقرون به صرف‌تر است.

معاون پژوهشی دانشگاه سوره گفت: خرید پایان نامه نه تنها به ضرر دانشجو نیست بلکه برای دانشگاه هم ضررهایی دارد؛ استاد راهنما در این پروسه به خوبی نمی‌تواند تشخیص دهد که فرد خود پایان نامه را تهیه کرده است یا خیر و برای دانشگاه اصلا خوب نیست.

اپراتورهای تلفن همراه اجازه تبلیغات پایان نامه فروشی را ندارند

حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم درباره بحث تقلب علمی، گفت: نامه‌ای از سوی وزیر علوم به وزرای ارشاد، کشور و ارتباطات ارسال شده و متناسب با وظایف این سه وزارتخانه درخواست شده که در زمینه مقابله با تقلب علمی با وزارت علوم همکاری کنند.

وی ادامه داد: همچنین نامه‌ای نیز به شرکت‌های تلفن همراه ارسال شد و از آن‌ها درخواست کردیم، ارسال تبلیغات در این زمینه‌ها را متوقف کنند و پیرو آن نامه نیز شرکت تلفن همراه اعلام کرد که ارسال پیامک از طریق کامپیوتر متوقف شده، اما اگر این امر از طریق شماره‌های شخصی صورت گیرد امکان کنترل آن از سوی اپراتور وجود ندارد و باید مورد به مورد از آن‌ها شکایت شود که بر همین اساس تاکنون از تعداد زیادی از پیامک‌ها و پایگاه‌ها طرح شکایت شده و در حال رسیدگی است.

انتهای پیام/

گزارش از: فائزه شعبانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.