سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون کل وزارت بهداشت مطرح کرد؛

۲۵ هزار نفر در لیست پیوند عضو/ فرهنگ مناسب پیوند جا نیوفتاده است

حریرچی گفت: با وجود برنامه ریزی های مناسب اما هنوز فرهنگ مناسب پیوند اعضا در کشور نهادینه نشده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت

در مراسم اختتامیه شهر نفس اظهار کرد: در کشور علی رغم رشد قابل توجه در روند پیوند اعضا اما هنوز ۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند داریم و متاسفانه هر سه ساعت یکی از آنها و روزانه ۷ تا۱۰ نفر نیازمند عضو فوت نی کنند.

وی ادامه داد: از طرفی سالانه ۴ هزار نفر مرگ مغزی داریم که قابلیت اهدای عضو دارند و به طور متوسطه می‌توانند حداقل هشت عضو پیوندی داشته باشند.

با فراهم شدن شرایط لیست انتظار را به صفر می‌رسانیم

حریرچی با اشاره به پیشرفت پزشکی در حوزه عمل‌های پیوندی اظهار کرد: برای پیوند قلب تجربه انتقال از شهری به شهر دیگر داریم اما با وجود این شرایط، ۴ هزار نفر مرگ مغزی با پیوند موافقت نمی کنند و اگر بتوانیم حدود ۳ هزار نفر از آنها را متقاعد کنیم طی ۲ تا۳ سال لیست انتظار را به صفر می‌رسانیم هرچند که این اقدام بلند پروازانه است اما باز هم امید داریم.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه برای درمان و جراحی ها به عواملی چون پزشک، روند درمان و تجهیزات نیاز داریم، گفت: در پیوند عضو عامل دیگری هم دخیل است و آن فرهنگ سازی در این مورد بوده که امیدوارم همه ما به عنوان سفیران پیوند عضو برای اقناع جامعه کمک کنیم.

در ادامه فاضل رئیس سابق سازمان نظام پزشکی و پدر پیوند اعضای ایران با اشاره به تاریخچه اهدای عضو در ایران اظهار کرد: در سال های جنگ امکانات پزشکی کشور برای مجروحان بسیج شده بود و پیوند جزو اولویت‌ها نبود و در آن زمان به دنبال تحریم‌ها امکان دیالیز بیماران وجود نداشت و به همین دلیل افراد جان خود را از دست می دادند در حالی که پیوند راه چاره بود.

وی به فرایند پیوند عضو از دهندگان فامیلی اشاره کرد و گفت: در گذشته منبع اهدای عضو از دهندگان فامیلی محدود بود و با فتوای تاریخی اهدای عضو از مرگ مغزی از سوی امام خمینی (ره) این فرآیند آغاز شد.

فاضل بیان کرد: اجرای طرح نیازمند تصویب قانون بود و قانون مرگ مغزی با وجود ممانعت‌های اولیه شورای نگهبان از نظر قانونی در نهایت تصویب شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.