سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عادل الجبیر هر گونه تهدید علیه فعال و منتقد مطرح فلسطینی را انکار کرد!

وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی هر گونه تهدید مقامات این کشور علیه «ایاد البغدادی» را که پیش از این گفته بود از سوی سعودی‌ها به مرگ محکوم شده است، رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی، هرگونه تهدید مقامات این کشور علیه «ایاد البغدادی» فعال منتقد مطرح فلسطینی را انکار کرد.

الجبیر در این خصوص به خبرنگاران گفت: «من هرگز نام ایاد البغدادی را نشنیده‌ام». او در ادامه افزود: «ممکن است هدف او (البغدادی) از این اتهامات به دست آوردن اقامت دائم در یک کشور خاص باشد. اما ما هیچ اطلاعاتی از او در دست نداریم».

ایاد البغدادی از سال ۲۰۱۱ شهرت یافت و شروع به نوشتن مقالاتی در انتقاد از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی کرد. او از سال ۲۰۱۵ به اروپا رفته و در یک اردوگاه سیاسی در اسلو زندگی می‌کرد. بنابر گفته البغدادی، در ۲۵ آوریل سال جاری میلادی سرویس‌های امنیتی نروژ او را به محل امنی منتقل کرده و از تهدید‌هایی از سوی سعودی‌ها علیه او سخن گفتند.

بخش اعظم فعالیت‌های البغدادی در دو سال اخیر و به ویژه پس از مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، بر وضعیت حقوق بشر در عربستان متمرکز شده است.

بنا به گفته البغدادی، او به علت افشای جزئیاتی درباره محمد بن سلمان از سوی رژیم آل سعود تهدید به مرگ شده است. پیش‌تر البغدادی گفته بود پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، تمرکز خود را روی دیگر فعالان عرب قرار داده که مخالف او هستند. همکاری این فعال فلسطینی با مالک روزنامه واشنگتن پست، جف بزوس، سبب شده دشمنی بن سلمان با او شدت بیشتری بگیرد. خاشقجی نیز برای همین روزنامه مطلب می‌نوشت.

البغدادی گفته بود از سال ۲۰۱۷ پایگاه اجتماعی توئیتر از آن نگرانی پویا و مفیدی که در کاربران عرب شکل گرفته بود به باتلاقی تبدیل شد که از سوی سعود القحطانی، عامل ترور خاشقجی و همکارانش اداره می‌شد.

به گفته وی، بزرگان و اندیشمندان اهل عربستان سعودی که در توئیتر فعالیت داشتند یا وادار به سکوت شدند، یا زندانی و تبعید یا کشته شدند. محمد بن سلمان و قحطانی موفق شدند توئیتر را که ابزاری برای بیان آزادانه ایده‌ها و اندیشه‌ها بود به تباهی بکشانند و آن را به سلاحی برای ایجاد محدودیت‌های اجتماعی و تبلیغات بدل کنند.

پس از قتل خاشقجی و بازداشت تعدادی از فعالان حقوق زنان در عربستان، خاندان سعودی، که متحد مهم و اصلی آمریکا در منطقه محسوب می‌شود، تحت بررسی‌های جهانی در مسئله حقوق بشر قرار گرفته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.