سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه تیتر امشب بررسی شد؛

الزامات بهبود فضای کسب و کار/بی ثباتی سیاست های اقتصادی اخذ شده مشکل اصلی تولیدکنندگان

بی ثباتی در تصمیم گیری های اقتصادی در شرایط متلاطم پیش آمده از مشکلات اصلی بخش تولید به شمار می رود.

به گزارش  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر امشب در خصوص الزامات فضای کسب و کار تصریح کرد: بخش عمده‌ای از قانون بهبود فضای کسب و کاری که در مجلس مصوب شده هنوز عملیاتی نشده است و  اهتمام جدی در اجرای قانون در بخش‌های مختلف اقتصادی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بخشی از این موضوع  به نبود زیر ساخت‌ها بر می‌گردد. یکی دیگر از موانع اجرای این قانون، شرایط محیطی اثرگذار بر فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

پور ابراهیمی گفت: مجلس از طریق مرکز پژوهش‌ها  پیگیر اجرای این قانون است.

این نماینده مجلس تصریح کرد:  اولویت اصلی فعالان اقتصادی تامین منابع مالی است. در حال حاضر دسترسی به منابع سخت شده و مولفه نرخ تورم هم تاثیر گذار است.

وی افزود: به تازگی بی ثباتی در شرایط اقتصادی هم تاثیرگذار بوده است به طور مثال در سال ۹۷ شورای پول و اعتبار ۳۷ بخشنامه در خصوص بخش‌های اقتصادی صادر کرده این تعدد بخشنامه‌ها ناشی از عدم ثبات است.

پورابراهیمی تاکید کرد: شوک‌های ارزی چندین بار در اقتصاد کشور ما انجام شده بود و باید از تجربه‌های قبلی استفاده می‌کردیم. اگر سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت نمی‌گرفت اینقدر به اقتصاد آسیب نمی‌رسید.

وی گفت: بخش عمده‌ای از بهبود شرایط اقتصاد در سال‌های اخیر مربوط به اصلاح داده‌ها بوده است، اما کشور ما در بین کشور‌های دیگر منطقه از نظر بهبود فضای کسب و کار همچنان در رده‌های پایین جدول است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: حداکثر ۱۰ ماده از قوانین کامل اجرا شده ۲۰ مورد ناقص اجرا شده و ۲۰ مورد نیز اجرا نشده است به طور مثال در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بازهم مجلس پیگیری کرد تا دولت لایحه اصلاحیه را به مجلس ارائه دهد، اما در بهبود فضای کسب و کار تاکنون متن و لایحه‌ای از جانب دولت به مجلس ارائه نشده است.

پورابراهیمی ادامه داد: وزارت اقتصاد باید از طریق دولت پنجره واحدی را برای بهبود فضای کسب و کار ارائه دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: هدف از اجرای قانون، بهبود کسب و کار فعالان اقتصادی است و اگر خروچی چند سال کار دولت منجر به این شود که ۵۰ درصد کار انجام نشده، رسیدگی به این قانون وظیفه بخش نظارتی مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: میزان تکالیف دستگاه‌ها و اتاق بازرگانی به دقت شناسایی شده است و ظرف یکی دو ماه آینده در نیمه دوم سال تحولی در اجرای قانون و بهبود فضای کسب و کار خواهیم داشت.

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی نیز درباره موانع بر سر راه فضای کسب و کار گفت: دشواری تامین مالی و رویه‌های ممیزی در دریافت مالیات دو مشکل پیش روی فضای کسب و کار بوده است که این مشکلات به غیرقابل پیش بینی بودن و افزایش قیمت مواد اولیه تغییر یافته است.

سلاح ورزی گفت: بی ثباتی فضای کسب و کار و تعدد بخشنامه‌ها مهمترین موانع پیش روی کسب و کار است. تکانه‌های اقتصادی مثل سیاست‌های ارزی و شوک ارزی چیز جدیدی نبوده است و بار‌ها درگیر شوک‌های ارزی شده ایم.

این مقام مسئول تصریح کرد: بهبود فضای کسب و کار فقط بعهده دولت نیست بلکه قوای دیگر از جمله قوه قضائیه نیز در بهبود شرایط نقش و وظایفی دارند.

وی ادامه داد: تلاش‌های جدی برای اجرای بهبود قانون فضای کسب و کار شده است. اراده قوی در بدنه اجرایی دولت برای رفع موانع بهبود فضای کسب و کار در دولت وجود ندارد بنابراین یکی از تصمیمات می‌تواند ورود جدی به این مسئله باشد.

سلاح ورزی گفت: هم در شورای گفتگو و بخش خصوصی هم در کمیته ماده ۱۲ به صورت روزانه مقرارارت را شناسایی و پیگیری می‌کنیم، اما رفع موانع از عهده بخش خصوصی خارج است.

در ادامه دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد درباره ناقص اجرا شدن قانون گفت: اجرای ناقص قانون علت‌های مختلف داشته است و حوزه اجرا به هماهنگی مسئولین و دستگاه‌ها در حوزه اجرا، پشتیبانی و تعامل در پیشبرد قانون نیاز دارد.

دهنوی ادامه داد: وزارت اقتصاد مشغول بهبود بخشیدن به شاخص‌های کسب و کار است، اما در این قانون به دلیل ناهماهنگی دستگاه‌ها و ابهامات در برخی مواد قانون و اهمتام جدی دستگاه‌ها می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: شرایط فضای کسب و کار تابع شرایط اقتصادی و عوامل بیرونی و درونی کشور است، اما هنوز موفق نشده ایم در کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش اقدامات انجام شده در بهبود فضای کسب و کار را ارائه دهیم.

دهنوی گفت: ۵ اقدام مهم و اساسی در حال انجام است که در بهبود فضای کسب و کار اثر کوتاه مدت و بلند مدت خواهد داشت.

وی ادامه داد: پیش نویس این اقدامات انجام شده تا در دولت به صورت لایحه درآید و به مجلس ارائه شود.

دهنوی گفت: وضعیت تامین مالی در حال حاضر بهتر نشده است، اما شاخص اهمیت آن از نظر فعالان اقتصادی در رده‌های پایین‌تر قرار گرفته است.

وی افزود: بر اثر تورم شرایط از نظر اقتصادی تغییر کرده و مشکلات بیشتر شده است. بحث ثبات مقررات و غیرقابل پیش بینی بودن مواد اولیه جزو مشکلات اصلی فعالان اقتصادی است که ناشی از مواجه بودن سیاست گذار با شرایط غیرقابل پیش بینی بوده است.

وی ادامه داد:عوامل بیرونی باعث تلاطم شرایط اقتصادی شده است که سیاست گذار ناچار از اتخاذ شرایط غیرقابل پیش بینی شده بوده است.

دهنوی گفت: نکته مهم این است که شوک وارد شده در اقتصاد کشور مانند سال‌های قبل نیست و در ۲ سالی که وارد رشد اقتصادی خوبی شده بودیم شوک اقتصادی شدیدتری را تجربه کردیم.

دهنوی در خصوص انتقاد درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: بهبود فضای کسب و کار یک اصل مورد قبول دولت هاست، اما گاهی اوقات سیاست‌ها براساس شرایطی برای عبور از دوره بحران انجام می‌شود و بعد از یک دوره مشخص باید سیاست‌ها را بازنگری کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.