سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آداب ماه مهمانی خدا در خوزستان

ماه مهمانی خدا در خوزستان با آدابی همراه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز ، ماجد الهایی، کارشناس مذهبی گفت: ماه رمضان در خود حلقه پیوند بین همه آداب و رسوم و مراسمات در خوزستان است و خوزستان دارای قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی از جمله بختیاری، عرب، فارس، لر، شوشتری، دزفولی و ... است.

وی افزود: این رسوم باعث همبستگی و اتحاد روانی در جامعه و تجلی روح جمعی در میان مسلمانان می‌گردد و از اهمیت اجتماعی فراوانی نیز برخوردار است.

الهایی تصریح کرد: در خوزستان مردم مومن و دین دار با حلول ماه مبارک، به خانه تکانی، نظافت خانه و زدودن گرد و غبار از مساجد به استقبال ماه رحمت الهی می‌روند.

کارشناس مذهبی گفت: در شادگان نیمه‌های شب نزدیک اذان صبح مردی با چراغ به در خانه‌ها می‌رود و در کوچه‌های تاریک می‌گردد و مردم را بیدار می‌کند و می‌گوید‌ای خواب رفته‌ها بیدار شوید که وقت سحر است.

وی با اشاره به دیگر رسوم مردم خوزستان در ماه مهمانی خدا ادامه داد: مراسم روضه‌خوانی یکی دیگر از رسومی است که در این ماه به آن پرداخته می‌شود و بیشتر در میان مردم عرب صورت می‌پذیرد و از شب اول ماه مبارک رمضان آغاز و تا روز‌های پایان ماه رمضان ادامه دارد و از حاضرین در این مجالس با چای، قهوه، زولبیا و بامیه پذیرایی می‌شود.

کارشناس مذهبی درخصوص ایام پایانی ماه مبارک رمضان گفت: با رسیدن ماه مبارک به روز‌های آخر، خوزستانی‌ها خود را برای برپایی باشکوه عید بندگی آماده می‌کنند و از چند رو مانده به پایان ماه، مردم به خانه‌تکانی می‌پردازند. در این میان بازار آجیل‌ها و شیرینی نیز بسیار پررونق می‌شود و بازار‌ها مملو از جمعیت می‌گردد.

الهایی بیان داشت: با فرارسیدن عید فطر خوزستانی‌ها از ساعات اولیه صبح خود را آماده بــرگزاری نماز عید فطر می‌کنند و با حضور در صفوف نماز به شکرانه یک ماه عبادت و بندگی خالق به برگزاری باشکوه نماز عید فطر می‌پردازند.

وی در پایان تصریح کرد: پس از پایان نماز با تبریک عید فطر به یکدیگر و پوشیدن لباس نو به دید و بازدید و رفتن به گلزار شهدا و آرامستان‌ها می‌پردازند.

انتهای پیام/م

تشریح ویژگی های ماره رمضان در خوزستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.