سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجهیز بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی سیرجان به سیستم آبیاری نوین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: در شهرستان سیرجان بیش از ۱۰ هزار و ۶۷۸ هکتار از اراضی و باغات به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ محمودآبادی؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: بر اساس سیاست اصلی این شهرستان در جهت صرفه جویی در مصرف آب اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار می‌باشد، به طوریکه تاکنون سطحی بیش از ۱۰۶۷۸ هکتار از باغات و مزارع به این سیستم‌ها مجهز شده است.

وی افزود: این سطح شامل آبیاری قطره‌ای رو سطحی، آبیاری قطره‌ای زیرسطحی، آبیاری قطره‌ای ثقلی، آبیاری بابلر، آبیاری بارانی، آبیاری تیپ گندم و آبیاری تیپ زعفران است.

محمودآبادی تصریح کرد: از نظر سطح اجرای طرح‌های آبیاری قطره‌ای زیرسطحی شهرستان سیرجان مقام اول کشوری را داراست بطوریکه کارشناسان و باغداران بسیاری از استان‌های پسته خیز از طرح‌های اجراء شده این شهرستان بازدید و الگو برداری کرده اند.

وی بیان داشت: در سال جاری نیز تا کنون ۱۰۶.۸ هکتار اراضی به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: موفقیت در اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار مستلزم انجام مطالعات دقیق شرایط آب و خاک به منظور تصمیم گیری جهت اجراء یا عدم اجرای سیستم، طراحی دقیق سیستم، جنس مناسب لوله و اتصالات، اجرای صحیح سیستم توسط شرکت‌های مجری و اعمال مدیریت بهینه از سوی باغداراست به گونه‌ای که ایجاد کوچکترین اشکالی در موارد فوق ایرادات اساسی به سیستم وارد خواهد نمود می‌باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: بالا بودن EC آب آبیاری و افزایش مستمر آن بعنوان عامل محدود کننده در بسیاری از مناطق از جمله: پوزه خون- کفه مر و حوزه زیدآباد است و همچنین خرده مالکی برخی از موتورپمپ‌ها و متفاوت بودن میزان سهام آب باغداران که طراحی سیستم وشیفت بندی را مشکل ساز میکند.

محمودآبادی افزود: پراکندگی قطعات و فاصله طولانی تاسیسات برق تا باغات که باعث بالا رفتن هزینه اجراء در واحد سطح می‌شود و گرانی لوله و اتصالات، افزایش ناگهانی و خارج از عرف تجهیز برق ایستگاه پمپاژ در سه سال اخیر توسط اداره برق از دیگر مشکلات اجرا این سیستم هااست.

انتهای پیام/س

صرفه جویی در مصرف آب با اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.