مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: گل محمدی از جمله محصولات ارز آور از طریق صادرات اسانس، گلاب و غنچه خشک در بازار‌های هدف شامل کشور‌های اروپایی و حاشیه خلیج فارس است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمود آبادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: از جمله محصولات با نیاز آبی کم که طی سنوات گذشته وزارت جهاد کشاورزی در امر توسعه و ترویج آن اهتمام ویژه‌ای ورزیده گل محمدی است.

وی گفت: ایرانیان از نخستین کسانی هستند که از گذشته‌های دور به ویژگی‌های خوراکی و درمانی گل محمدی پی برده اند. طبق اسناد بین المللی، مبداء تولید گلاب، " ایران" " ذکر شده است به طوری‌که سابقه آن به بیش از ۲۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. گل محمدی نسبت به شرایط محیطی سازگاری خوبی دارد. از شاخص‌ترین صفات گل محمدی بقاء و سازگاری آن نسبت به خشکی است در برخی از مناطق گل محمدی طی سال تنها یک یا دو بار آبیاری می‌شود. باتوجه به میزان بارندگی کم در منطقه (حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی متر) که آن هم به طور عمده در زمستان‌ها رخ می‌دهد می‌توان نتیجه گرفت که این گیاه مقاومت خوبی نسبت به خشکی از خود نشان می‌دهد، گرچه کاهش عملکرد اقتصادی در آن مشاهده می‌شود.

محمود آبادی افزود: شهرستان سیرجان در حال حاضر سطحی معادل ۲۸۰ هکتار گلستان گل محمدی را دارا است که افزایش سطح زیر کشت در سال ۹۷ برابر با ۲۰ هکتار و در سال جاری بیش از ۱۰۰ هکتار است.

وی ادامه داد: میزان اشتغالزایی این محصول در هر هکتار و در طول دوره ۱۵ روزبرداشت، حدود ۳۷۵ نفر روز است؛ که پیش بینی می‌شود طی یک ماه آینده بالغ بر ۷۰۰۰۰ نفر روز کارگر در مزارع شهرستان به کار گرفته شوند.

محمودآبادی زمان برداشت را بسته به منطقه، از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه اعلام و افزود: پیک برداشت ۱۵ روزمی باشد که عملکرد گل‌تر ۳ تن و غنچه ۹ تن و میزان اسانس استحصالی از هر سه تن گل محمدی یک کیلو گرم و از هر ۹۰۰ کیلو غنچه حدود سیصد گرم اسانس می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو غنچه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ریال، قیمت هر کیلو گل‌تر بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ریال و قیمت هر لیتر اسانس بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال برآورد میگردد این محصول از جمله محصولات ارز آور از طریق صادرات اسانس، گلاب و غنچه خشک در بازار‌های هدف شامل کشور‌های اروپایی و حاشیه خلیج فارس است.

وی در پایان گفت: طی سال گذشته در امر توسعه گلستان‌های گل محمدی اعتباری معادل ۱۹ میلیارد ریال هزینه گردیده است و پیش بینی می‌شود با توجه به وضعیت مناسب بارندگی‌های سال جاری استقبال بیشتری نیز صورت پذیرد.

انتهای پیام/ی

استقبال از کاشت گل محمدی در سیرجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
سلام میخواستیم کار شناسی انجام دهیم بوته از کجا وچگونه تهیه کنیم که اصل باشد وگل بهتری بگیریم ۴۵ هکتار زمین داریم با اب زمستانی وبهاری لطفا راهنمایی میخواستیم