محققان بر این باورند که مقایسه عملکرد ایمنی، تنها با احتساب تعداد تلفات و تصادفات جادهای کمکی به شناخت اصولی مشکل ایمنی جاده و رفع آن نخواهد کرد. برای ارزیابی ایمنی جاده ای، روشهای متعددی ارایه شده است که میتوان آنها را به روشهای ارزیابی اقتصادی - اجتماعی برنامههای ایمنی جاده ای، شامل روشهای تحلیل چند معیاره و روش منفعت - هزینه و روشهای ساختاری بررسی ایمنی جاده شامل داده کاوی و روشهای آماری تقسیم بندی کرد.
در این مطلب قصد داریم شما را با واقعیات ایمنی جادهها در دنیا آشنا کنیم.
۱) سالانه ١/٢٥ میلیون نفر در سراسر دنیا جان خود را در حوادث جادهای از دست میدهند.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه هزاران نفر در جادههای ایران به دلیل تصادفات و حوادث ترافیکی کشته میشوند.
تصادفات مرتبط با رفتوآمدهای جادهای عامل اصلی مرگومیر در تمامی گروههای سنی و نخستین عامل مرگ در سنین ۱۵تا ۲۹سال است.
۲) ۹۰درصد مرگومیر حوادث جادهای مربوط به کشورهای فقیر و همچنین کشورهایی است که درآمد متوسط دارند.
این کشورها تنها ۵۴درصد از وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند.
۳) نیمی از مرگومیر تصادفات جادهای در سراسر دنیا مربوط به افراد پیاده، دوچرخهسوار و موتورسوار است.
افراد پیاده، دوچرخهسوار و موتورسوار استفادهکنندگان آسیبپذیر جادهها هستند.
نسبت مرگومیر حوادث جادهای در بین استفادهکنندگان آسیبپذیر جادهها در کشورهایی که درآمد پایینی دارند، بیشتر از کشورهایی است که درآمد بالایی دارند.
۴) کاهش سرعت، جراحات ناشی از تصادفات جادهای را کاهش میدهد.
۴۷ کشور دنیا که دارای ۱۳درصد جمعیت جهان هستند، قوانین سختی در رابطه با سرعت وسایل نقلیه در شهرها دارند.
این قوانین، حداکثر سرعتی معادل ۵۰ کیلومتر در ساعت را در نظر میگیرد؛ البته مسئولان هر منطقه اختیار دارند تا در صورت لزوم برای اطمینان از ایمنی، این محدودیت را کاهش دهند.
۵) مصرف الکل، مواد مخدر و روانگردانها
رانندگی پس از مصرف نوشیدنیهای الکلی احتمال تصادف را بیشتر میکند.
۶) استفاده از کلاه ایمنی استاندارد میتواند احتمال مرگومیر ناشی از حوادث جادهای را تا ۴۰درصد کاهش دهد.
استفاده از کلاه ایمنی باکیفیت میتواند احتمال جراحات جدی و شدید را تا بیش از ۷۰درصد کاهش دهد. تنها ۴۴ کشور هستند که قوانینی در رابطه با لزوم استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران را وضع کردهاند که به بهترین نحو این امر را محقق میسازد. این قوانین تمامی رانندگان و مسافران، در تمامی جادهها را ملزم میکند که از کلاه ایمنی استفاده و در این رابطه به استانداردهای مربوطه توجه کنند.
۷) بستن کمربند ایمنی خطر مرگومیر را در سرنشینان صندلی جلو ماشین بین ۴۰ تا ۶۸درصد کاهش میدهد.
بستن کمربند میتواند خطر مرگومیر را در سرنشینان صندلی عقب ۲۵ تا ۷۵درصد کاهش دهد. ۱۰۵ کشور که ۶۷درصد جمعیت جهان را در برمیگیرند، قوانینی در این رابطه دارند که شامل سرنشینان جلو و عقب وسیله نقلیه شده و البته به بهترین شیوه به آن عمل میشود.
۸) صندلیهای مخصوص کودکان در خودرو میتواند در صورت بروز تصادف، خطر مرگومیر آنان را ۵۴ تا ۸۰درصد کاهش دهد.
تقریبا نیمی از کشورها قانون استفاده از کنترلکننده کودکان در خودرو را وضع کردهاند.
تنها ۵۳ کشور که جمعیتی حدود ۲/۱میلیارد نفر دارند از این قانون تبعیت کرده و به بهترین شیوه آن را به کار میگیرند. این قوانین با توجه به سن، وزن و قد محدودیتهایی را برای کودکانی که در صندلی جلو ماشین مینشینند، در نظر میگیرند.
۹) مراقبتهای پیشبیمارستانی با کیفیت مطلوب میتواند جان بسیاری از مجروحان تصادفات جادهای را نجات دهد.
بهترین راه دریافت خدمات فوریتی در جادهها تماس با شماره ۱۱۵ و ۱۱۲ است.
۱۰) وسایل نقلیهای که در ۸۰درصد کشورها خریدوفروش میشوند، فاقد استانداردهای ایمنی هستند.
ایمنی وسایل نقلیه نقشی حیاتی در جلوگیری از بروز تصادفات و کاهش احتمال بروز جراحات جدی در صورت بروز حادثه دارد.
منبع: روزنامه شهروند
انتهای پیام/