انتشار گسترده این خبر حتما شما را با حواشی این روزهای این آهنگ جنجالی آشنا کرده است؛ خبرهایی حاکی از پیگیری و استمرار در شناختن عوامل نفوذی چنین انحرافاتی. البته جا دارد اعلام کنیم بسیاری هم از این موضوع ناراضی نبودند و حتی آن را خندهدار جلوه دادند. به قدری این مسئله پررنگ شد که دانش آموزان خود را به این چالش دعوت میکردند.
تمام این کج رویها تنها به یک مورد اشاره دارد؛ موردی که شاید در عین نمایان بودنش کمتر به آن توجه شد و آن کلمه هشتگ لاکچری تهران است.
بیایید صادق باشیم این روزها حال و هوای اینستاگرام پر از دودهای لاکچریهاست. همه در آرزوی آن هستند به گونهای خود را تنها برای یک شب لاکچری نشان دهند تا یک لایک بیشتر دریافت کنند یا حتی کمبود خود را جبران کنند. جولان دادن با اتومبیلهای گران قیمت، نمایش خانههای مجلل، ساعتهای گرانقیمت و سلفی گرفتن در استخرها و رستورانهای بالای شهر و در مواقعی انتشار عکسهای خصوصی با حیوانات خانگی و لباس های رنگارنگ، این ها بخشی از زندگی جوانان و نوجوانانی است که می خواهند «لاکچری» زندگی کنند!
بشر به روشهای متفاوتی سعی در کسب جایگاه اجتماعی بالاتری دارد. بعضی از افراد این جایگاه را از طریق تحصیلات عالی و کوشش بیشتر یا با رفتاری بهتر یا حتی ظاهری برتر از دیگران کسب میکنند اما متأسفانه برخی دیگر با به کارگیری روشهایی نامتداول و جعل جایگاه اجتماعی به دنبال نشان دادن برتری خود هستند؛ اتفاقی که این روزها در فضای مجازی به وفور شاهد آن هستیم و بعضاً برخی افرادی که وضعیت مالی مناسبی هم ندارند برای جذب فالوور اقدام به کرایه کردن اتومبیلهای لوکس برای چند ساعت و گرفتن چند عکس رنگین برای به اشتراک گذاشتن میکنند تا بتوانند از راه افزایش فالوور و جذب تبلیغات درآمد کسب کنند.
حسین خطـیبی روانشناس در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص این پدیده توضیح داد: طـی چند سال گذشته به دنبال برخی ظـواهر، بعضی افراد بـدون داشتن شرایط مناسب با اقداماتی مانند برندپوشی با اقلام نزدیک به برند (فیک) یا عکس انداختن با اتومبیلی کرایهای، سعی بر پوشش دادن کمبود اعتماد به نفس در خود دارند.
وی با بیان اینکه این گونه رفتارها نقابهایی است که بر ضعف این افراد سایه انداخته است، شیوع این پدیده را ناشی از نرسیدن به اهداف و خواسته های آنان دانست. بیشک این همه راه سخت برای تبدیل به لاکچری شدن وجود دارد، پس شکی نیست حالا که ترانهای که خود فریاد لاکچری بودن میزند و همه را به چالش دعوت میکند، گزینهای برای انتخاب است. حالا بسیاری هستند که هزینه رفتن به رستورانهای گردان برج میلاد را ندارند و به جای آن با خواندن یک ترانه جنجالی که حالا تبدیل به ثقل توجه شده است، برای خود درجه لاکچری بودن را کسب میکنند.
مهرنوش اشکانیزاده کارشناس ارشد روانشناسی عمومی نیز در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار داشت: فردی که به لحاظ معلومات شخصی، اجتماعی و دریافتهایی که دارد اگر از درون خودساخته و غنی باشد، خیلی کم پیش میآید که چنین رفتارهایی از خود بروز دهد.
وی تأکید کرد: افرادی که با خودنمایی تلاش برای لاکچری بودن خود دارند و خود را نسبت به محیط برجسته میکنند، یک عقدههای حقارتی دارند که با تظاهرات بیرونی خود، آن را به نمایش میگذارند. واقعیت این است که افرادی وجود دارند که اگر از لحاظ روانشناسی تحلیل شوند، با یک سری از کمبودهایی برخورد خواهید کرد که میتواند ریشه در کودکی یا آرزوهای دست نیافتنی آنها داشته باشد.
لاکچری نیز همانند هر مبحثی از دو وجه پسندیده و ناپسند بهرهمند است و اگر بخواهیم با تمثیل به بیان شفافی از این موضوع بپردازیم، میتوانیم چاقو را مثال بزنیم که اگر در دست یک پزشک باشد سلامتی را برای یک شخص به ارمغان میآورد و اگر در دست یک فرد دیگر باشد شاید باعث آسیب رساندن به شخص دیگری شود.
حالا باید سعی کرد این شمشیر دو لبه را درست به دست بگیریم تا هیچ کس از آن صدمه نبیند. شاید به طور کلی باید بگوییم نیاز است مسائلی مانند آقازادگی و زندگیهای مرفه تعدیل شود و همه اموال به طور عادلانه بین مردم تقسیم شود تا دیگر کسی آرزوی لاکچری زندگی کردن نداشته باشد.
انتهای پیام/
اگر اینو اتفاق نمیدونی که هیچ