سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیماران خاص با مشورت پزشک روزه بگیرند

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی و رییس گروه بهببود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان، نکات مهم درخصوص روزه گرفتن بیماران خاص را تشریح کرد.

مهنوش صاحبدل، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی و رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  درخصوص بیمارانی که می خواهند در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند، گفت: به دلیل اینکه روزه گرفتن در برخی بیماران خطرناک است، لازم است بیماران ابتدا با پزشک مربوطه مشورت کنند.

وی بیان داشت: روزه داری در بیمارانی مانند ام اس، تالاسمی، آسم و… توصیه نمی‌شود، ضمن اینکه افرادی که مجاز به روزه گرفتن باشند، باید نکاتی را رعایت کرده و بایدها و نبایدها را در خوردن وعده‌های غذایی در این ماه بدانند.

افراد دیابتی نوع 2 می توانند روزه بگیرند؟

صاحبدل درخصوص بیماران دیابتی (دیابت نوع 2)، یعنی افرادی که دارو مصرف می‌کنند و قندخون آن ها بالا نیست، اظهار کرد: اگر پزشک به این بیماران اجازه‌ روزه گرفتن دهد، نه تنها به بدن آسیب نمی‌رساند، بلکه روزه داری می‌تواند مفید هم باشد، ضمن اینکه با رعایت عادات غذایی، روزه گرفتن باعث کاهش وزن در این افراد می‎شود.

شیرینی‌جات مفید برای بیماران روزه دار

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اذعان داشت: نکته‌ قابل توجه این است که در همه‌ بیماران، چه بیماران دیابتی، چه افرادی که چربی خون بالایی دارند، چه افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، اگر مجاز باشند که روزه بگیرند، حتما باید در مقدار مصرف شیرینی‌‎جات دقت کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان با تاکید بر اینکه باید سعی شود زولبیا و بامیه مصرف نشود، افزود: خرما، توت خشک، کشمش و… هرکدام جایگزین خوبی برای شیرینی‎های صنعتی هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر می‎خواهید شربت و نوشیدنی میل کنید، سعی شود به مقدار کم، کم شیرین و رقیق باشد و در وعده شام تا آخرشب مصرف شود.

کنترل مصرف میوه در بیماران مبتلا به دیابت

مهنوش صاحبدل اظهار داشت: نکته ای که بسیار مهم است و باید بیماران مبتلا به دیابت آن را رعایت کنند این است که، چند نوع میوه را با هم میل نکنند، همچنین می توانند هر میوه را در یک وعده مصرف نمایند. مثلا؛ قبل از وعده‌ شام یک نوع میوه مصرف شود، آخر شب نوعی دیگر و با سحری هم یک نوع میوه متفاوت میل شود. دلیل آن هم این است میوه‌ها با وجود داشتن قند طبیعی، قند خون افراد دیابتی را بالا می‌برند.

خطر افزایش قندخون با مصرف زیاد ماست

وی بیان کرد: لبنیات نیز عملکردی مانند میوه‌ها دارند و نباید به مقدار زیاد مصرف شوند. بیماران به دلیل مبحث مزاج شناسی، نباید یک کاسه‌ بزرگ ماست بخورند یا 2 لیوان دوغ را در یک وعده بنوشند، زیرا این مجموعه غذایی نیز سبب افزایش قندخون می‌شود.

صاحبدل در پایان گفت: میزان مصرف برنج در وعده سحری و شام نباید زیاد باشد و حتما تعداد وعده‌ها رعایت شود، خوردن وعده‌ سحری اکیدا توصیه می‌شود و حتما سعی شود بین افطار و شام نیز مقداری فاصله بیفتد و روزه داران ترجیحا هر 3 وعده را مصرف نمایند.

انتهای پیام/گ

 

برچسب ها: سلامت ، امنیت غذایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.