سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلانتری در سفر به زاهدان :

برنامه راهبردی توسعه سیستان وبلوچستان بدون برنامه ریزی شدنی نیست

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برنامه راهبردی توسعه استان سیستان وبلوچستان بدون برنامه ریزی منسجم، شدنی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، دکتر کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه كارگروه احياء تالاب هامون با حضور مسئولین استانی در محل استانداری برگزار شد گفت: برنامه راهبردی توسعه استان بدون برنامه ریزی منسجم، شدنی نیست .

عیسی کلانتری افزود: طرح توسعه سیستان، مسئله هامون، مردم و گرد و غبار همه یک پکیج هستند که باید برنامه ریزی صحیح و اصولی بشوند در غیر اینصورت هر گونه هزینه کرد در این زمینه پول هدر دادن است.

وی ادامه داد: همانطور که برنامه احیاء دریاچه ارومیه به شکل هدفمند در حال اجراست و به نتایج خوبی هم رسیده ایم برای سیستان و تالاب هامون نیز باید برنامه‌ای منسجم و هدفمند طراحی و اجرا شود. از مسئولین استان می‌خواهم که در این راستا جدی‌تر تصمیم بگیرند و منسجم‌تر عمل کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار داشت: از نیرو‌های جوان و دانشگاه‌های استان باید به منظور ارائه راهکار‌های ارائه و انجام یک برنامه ریزی منسجم جهت احیاء و حفظ تالاب چه در زمان خشکسالی و چه در زمان ترسالی در کنار متخصصان و مسئولین بهره جست.

وی با اشاره به مشکلات مردم منطقه سیستان و احیاء تالاب بین المللی هامون گفت: اولویت اول در منطقه سیستان کشاورزی نیست و مهار گرد و غبار است؛ که در همین راستا باید در قدم اول تکلیف یکپارچگی حوزه استان مشخص شود و باید با برنامه ریزی صحیح و استفاده از همسویی دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهیان به یکپارچگی مدنظر برسیم و تا زمانیکه برنامه منسجم و پیوسته‌ای نباشد خرج کردن بیهوده است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: مردم صبور سیستان با توجه به خشکسالی‌های پی درپی منطقه شرایط بسیار سختی را از نظر معیشتی و امکانات تحمل کردند. آلودگی هوا، طوفان‌های شن و ماسه، بیکاری کشاورزان، صیادان و دامداران منطقه موجب مهاجرت ساکنان منطقه به سایر مناطق کشور گردیده بود. امروز هم دلخوش شدن به برداشت چند تا نی از تالاب حق این مردم نیست و باید کار‌های اصولی و اساسی برای این خطه که خوشبختانه مورد توجه رئیس جمهور هم می‌باشد انجام شود و مردم منطقه از سوی دولت و حکومت مورد حمایت قرار گیرند.

کلانتری در پایان از دانشگاهیان، محققین منطقه و مسئولین استانی در خواست کرد تا طرح‌های مطالعات پراکنده‌ای را که در منطقه انجام شده است جمع آوری وسنتز نموده و یک طرح جامع و کاربردی جهت اجرا در منطقه و کاهش مشکلات زیست محیطی و معیشتی مردم ارائه کنند.

در این جلسه  وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گزارشی از وضعیت تالاب، مقایسه آبگیری تالاب هامون از ۲۰ سال گذشته تاکنون، روند آبگیری تالاب و مشکلات موجود، اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان را ارائه کردند.

کلانتری جهت بازدید از منطقه سیستان و پروژه های اجرایی محیط زیست در این منطقه، بررسی روند آبگیری تالاب هامون پس از ورود سیلاب و بررسی معضلات و مشکلات زیست محیطی ناشی از گرد و غبار در استان در سفر یک روزه خود  وارد زاهدان شد.

انتهای پیام/ ع 

مشکلات زیست محیطی ناشی از گرد و غبار در سیستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.