سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۴ تا ۵ درصد از جمعیت کشور ناقل ژن بتا تالاسمی هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که به طور میانگین ۴ تا ۵ درصد جمعیت ایران ناقل ژن بتا تالاسمی هستند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مهدی قلیان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که بصورت صفت مغلوب از والدین به فرزندان منتقل می‌شود .

وی تصریح کرد: با اشاره به اینکه یک بیمار در طول زندگی خود که بطور متوسط ۱۵ سال می‌باشد ۱۰۰ هزار دلار برای کشور هزینه در بردارد تصریح کرد: با هدف کاهش هزینه‌های گزاف و تامین سلامت افراد جامعه، طرح پیشگیری از بروز موارد جدید بیماری بتا تالاسمی ماژور از سال ۱۳۷۰ بصورت پایلوت در برخی از دانشگاه‌های کشور اجرا و از سال ۱۳۷۶ برنامه غربالگری و مراقبت این بیماری در کل کشور آغاز شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : با اجرای این طرح همه ساله از تولد ۱۵۰۰ کودک بیمار پیشگیری خواهد شد که این امر ۱۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت.

قلیان  با اشاره به اینکه شبکه گسترده مراکز مشاوره ازدواج و آزمایشگاه‌های ژنتیک تشخیص پیش از تولد باعث دسترسی زوج‌های ناقل ژن بتاتالاسمی به این خدمات شده است افزود: این خدمات گام مهمی در پیشگیری از تولد نوزاد بیمار می‌شود.

وی تصریح کرد:با بیان اینکه میزان شیوع بیماری تالاسمی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۷ بیمار در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است افزود: شناسایی زوجین ناقل تالاسمی از سال ۱۳۷۶ همزمان با کل کشور با انجام آزمایش خون در مراکز خدمات جامع سلامت ویژه مشاوره تالاسمی در متقاضیان ازدواج آغاز شده و زوجینی که به عنوان ناقل تالاسمی شناسایی می‌گردند تحت مراقبت ویژه‌ی تالاسمی در مراکز خدمات جامع سلامت نزدیک محل سکونت شان قرار می‌گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت :در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سالانه حدود ۶۰ هزار زوج متقاضی ازدواج از نظر تالاسمی در ۲۵ مرکز مشاوره تالاسمی غربالگری می‌شوند.

قلیان افزود : با اجرای برنامه غربالگری و پیشگیری از بیماری بتا تالاسمی ماژور سالیانه از تولد ۲۴ بیمار مبتلا در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیشگیری می‌شود.

 وی  آموزش و اطلاع رسانی اقشار مختلف جامعه بویژه دانشجویان و جوانان در سن ازدواج، روحانیون و مبلغین دینی، عاقدین و سردفترداران ازدواج و از همه مهمتر زوج‌های ناقل و مشکوک نهایی تالاسمی را از اهم اهداف مراقبت از این بیماری برشمرد که در حوزه بهداشت در حال اجراست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ثبت قانونی ازدواج‌ها در دفاتر رسمی، استفاده از خدمات مشاوره‌ای و پیشگیری بیماری‌های ژنتیکی و توجه به توصیه‌های کارشناسان بهداشت را از جمله مهمترین انتظارات حوزه بهداشت از همشهریان برشمرد.
 
انتهای پیام//ف.غ
 

آزمایش ژنتیک گامی مهم در پیشگیری از تولد نوزاد نارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.