سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

اسرائیلی ها تصور کرده بودند پس از شانتاژ ترامپ می توانند هر کاری بکنند/ گنبد آهنی مانند معامله قرن بی اساس است/ جنگ‌های غزه از چند روز به چند ساعت رسیده است

گفت و گوی ویژه خبری امشب یکشنبه ۱۵ اردیبهشت با موضوع مسائل مربوط به فلسطین،غزه و منطقه برگزار شد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در گفتگوی ویژه خبری دوشنبه ۱۶ اردیبهشت، حسین امیر عبدالهیان کارشناس مسائل سیاسی در آغاز برنامه با اشاره به راهپیمایی های بازگشت فلسطینی ها گفت: زمانی که راهپیمایی های بازگشت در فلسطین آغاز شد اسرائیلی ها گفتند که هیچ فلسطینی را مورد شلیک قرار نمی دهیم و یک توافق نانوشته ای مطرح شد تا حملات موشکی مقاومت نیز صورت نگیرد.

وی ادامه داد: اسرائیلی ها تصور کرده بودند در پس شانتاژهای ترامپ می توانند هر کاری انجام دهند اما این اتفاقات اخیر و حملات مقاومت نشان داد این آرامش پوشالی است .

امیر عبدالهیان با اشاره به جنگ دو روزه‌ای که بین نوار غزه و رژیم صهیونیستی رخ داد؛ افزود: اسرائیلی‌ها پس از اینکه پاسخ موشکی مقاومت را دریافت کردند؛ یک کشور دیگر را واسطه کرده و خواستار آتش بس شدند آن هم در مقابل منطقه نوار غزه‌ای که یک جغرافیای کوچک است.

وی ادامه داد: غزه یک بخش کوچکی از سرزمین تاریخی فلسطین است. اتفاقی که در این چند روز افتاد که نتانیاهو به دنبال این بود که پیروزی را برای خودش رقم بزند چرا که در تشکیل کابینه و دولت ائتلافی به شدت با مشکل رو به رو است.

امیر عبدالهیان در تشریح شرایط داخلی رژیم صهیونیستی گفت: نخست وزیر اسرائیل به دنبال یک پیروزی بود تا تشکیل کابینه را سرعت ببخشد و در این حال آمریکایی‌ها در منطقه هیاهو کردند و اظهارات جان بولتون در خصوص ورود ناو امریکایی و به برخی کشور‌ها هشدار بدهیم؛ در معادلات صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها یک مانور در بخشی از جبهه مقاومت بود.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به شکست چند ماه قبل اسرائیل در دو روز اظهار داشت: پس از آن شکست چند ماه قبل؛ اسرائیل تحمل راهپیمایی‌های موسوم به بازگشت در روز جمعه منطقه غره را پذیرفت و تعهد دادند که هیچ فلسطینی را هدف قرار نخواهیم داد، اما متقابلا درخواست با واسطه از گروه‌های مقاومت مراعات شرایط بود.

در ادامه این کارشناس سیاسی اضافه کرد: این اتفاق باعث شد یک آتش بس نانوشته‌ای میان دو طرف شکل گرفت، اما طبق معمول همانطور که قرار بود شهرک سازی‌ها ادامه پیدا نکند، اما به سرعت آن را پی گرفتند؛ در مسئله شلیک به فلسطینی‌ها نیز دوباره این اتفاق نیفتاد و به اهالی نوار غزه شلیک کردند. حتی طبق قرار نباید به سمت کرانه می‌رفتند، اما به سمت آنجا هم حرکت کردند.

امیر عبدالهیان ادامه داد: صهیونیست‌ها اقدام به کشتار چندین فلسطینی کردند که به همین خاطر ۷۰۰ راکت به سمت شهرک‌های رژیم صهیونیستی به ویژه شهرک‌های نزدیک غره شلیک شد و وضعیت سختی را برای آنان به وجود آورد.

کارشناس برنامه در ادامه گفت: نتانیاهو وقتی شرایط را اینگونه دید دست به دامان مصر شدند و تقاضای آتش بس را داشتند و تعهدات بیشتری نسبت به قبل را پذیرفتند، اما پاسخی که از مقاومت صادر شد آن هم در شرایطی که در سایه شانتاژ‌های ترامپ تصور داشتند که مقاومت در غزه توان تحرکی ندارد خیلی متفاوت و کوبنده بود.

وی در تشریح تفاوت‌های مقابله جبهه مقاومت با صهیونیست‌ها گفت: تحول شکل گرفته در مقاومت داخلی فلسطین این است که گروه‌های مقاومت قادر به ساخت موشک و راکت است و نیازی به آوردن از خارج از فلسطین و غزه ندارد و این بحث برای یک منطقه محاصره شده‌ای که حتی یک کیسه سیمان و آرد به سختی وارد آن می‌شوذ؛ امری پیچیده است.

امیر عبدالهیان در ادامه افزود: غزه نسبت به جنگ‌های قبل شرایط سخت تری پیدا می‌کند، اما مقاومت هر روز قوی‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه جنگ‌های غزه از چندین روز به چند ساعت رسیده است گفت: جنگ‌های غزه امروز به پنجاه و یک ساعت می‌رسد و دوران جنگ‌های سی و سه روزه و پنجاه و یک روزه گذشته است.

کارشناس برنامه در تشریح پیام پیشرفت مقاومت در داخل اسرائیل گفت: یکی از دلایل رای آوری نتانیاهو تضمین امنیتی او به صهیونیست‌ها بود که دیگر در این منطقه درگیری صورت نمی‌گیرد، اما پرتاب ۷۰۰ موشک از غزه پیام دیگری به آن‌ها می‌دهد.

امیرعبدالهیان در ادامه گفت: راهبرد نظامی امروز در مقابله با مقاومت شکست خورده است و برای پیشبرد طرح معامله قرن که داماد صهیونیست ترامپ طراحی کرده مجبور به روی آوردن به مسائل و شیوه‌های سیاسی هستند.

امیر عبداللهیان با اشاره به راهکار دموکراتیک جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: درگیری‌ها و پرتاب راکت‌ها و موشک‌ها و تجاوزات رژیم صهونیستی به غزه یک واقعیت را در کنار ده‌ها واقعیت دیگر روشن کرد و آن این بود که گنبد آهنی به معنای واقعی در رژیم صهونیستی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه گنبد آهنین یکی از بزرگنمایی‌های اسرائیل محسوب می‌شود، گفت: راکت‌های با برد کم و ابتدایی مقاومت از این گنبد آهنی عبور کرده است؛ لذا باید گفت که همان قدر که معامله قرن بی اساس بود، گنبد آهنی هم بی اساس است.

امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه مقاومت به معنای واقعی از سلاح ایمان برخوردار است، ادامه داد: برکتی که ایمان مقاومت به امکانات آن‌ها می‌دهد، ضریب بسیار بالایی به خود می‌گیرد که این نشان دهنده ایمان راسخ گروه‌های مقاومت است.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران طرح ۴ ماده‌ای دموکراتیک را ارائه داده که این طرح با قطعنامه‌های سازمان ملل منطبق است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل افزود:​ بر اساس این طرح رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی برای تعیین سرنوشت آن میان ساکنان واقعی این سرزمین و آوارگان فلسطینی برگزار خواهد شد.

وی گفت: صهیونیست‌ها در این مدت اقداماتی کرده که غربی‌ها هم از آن فاصله گرفته اند که از جمله آن‌ها توسعه شهرک سازی در کرانه باختری است.

امیرعبدالهیان ادامه داد:​ ترامپ در پی آن است که به رابطه عربی - اسرائیلی دست یابد، اما باید بداند که این اتفاق در منطقه ما نخواهد افتاد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: متاسفانه برخی از رهبران فلسطینی در کرانه باختری آنقدر به صهیونیست‌ها وابسته شده اند که بازگشتشان سخت شده است، اما در کرانه باختری در آینده تحولاتی پیش خواهد آمد که صهیونیست‌ها را متعجب خواهد کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ترامپ و نتانیاهو تصور کردند که در حال حاضر جمهوری اسلامی را که حامی مقاومت است درگیر به تعبیر خودشان تحریم‌های سخت کردند.

وی تاکید کرد:​ اگر ترامپ حماقت کند و بخواهد به عنوان معامله قرن اقدامی صورت دهد مقاومت اقدامات جدیدی را انجام خواهد داد که همگان را حیرت زده می‌کند.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه رژیم صهونیستی به کوچکترین تعهدات خود بعد از هر جنگ چند روزه پاینبد نیست، گفت: قطعا طرحی که جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌دهد؛ مبتنی بر تامین حداکثری ساکنان فلسطین اعم از یهودی، مسلمان و مسیحی است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل درباره آینده روابط غرب و رژیم صهونیستی، اظهار کرد: صهونیست‌ها با اتکا غلط خود به آقای ترامپ اقداماتی را انجام دادند که این اقدامات باعث شده است که غربی‌های که حامی صهونیست و اسرائیل هستند در برخی از موضوعات از جمله توسعه تداوم شهرک سازی‌ها از اسرائیلی‌ها فاصله گرفتند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.