سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

غربت ماه رمضان بر در و دیوار پایتخت

اماکن عمومی و پر تردد تهران در آستانه ورود به ماه رمضان هنور رنگ و بویی از ماه مهمانی خدا ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان در احادیث اسلامی به عنوان بهار دل‌ها معرفی شده است و علت این نامگذاری هم برگرفته از آثار فصل بهار بر طبیعت است.

همان طور که در آغاز فصل بهار درختان سبز می‌شوند و شاخه و برگ‌های تازه و زیبا جای شاخه و برگ‌های خشک را می‌گیرند، خداوند هم در آغاز ماه رمضان نسبت به بندگان خود نگاه ویژه می‌کند و چندین برابر کردن ثواب و آثار اعمال آن‌ها فرصتی می‌دهد، تا گناهان بندگان همچون برگ‌های پاییزی بریزند و اعمال نیک و عبادات آن‌ها همچون شاخه و برگ‌های سبز و تازه زینت بخش دل‌های آن‌ها شود.

بر اساس همین آموزه هاست که بسیاری از مومنین علی‌رغم همه سختی‌های جسمانی که در ماه مبارک رمضان متحمل می‌شوند، اما به خاطر فرصت رشد معنوی و زنده‌تر شدن دلهایشان برای فرا رسیدن ماه مبارک رمضان لحظه شماری می‌کنند و هنگامی هم که این ماه فرا می‌رسد، شادی و نشاطشان در طول این ماه مضاعف می‌شود و در پایان این ماه هم به شکرانه یک ماه اطاعت و عبادت خداوند جشن می‌گیرند.

عقل سلیم حکم می‌کند، شهری که برای نو شدن طبیعت جشن می‌گیرد و با نصب المان‌های مفهومی آن را به دیگران تبریک می‌گوید و شادی را روانه پیاده روهایش می‌کند، برای نو شدن دل شهروندان هم که قرار است راهی خانه حضرت حق شود و در این یک ماه میزبان سیل رحمت الهی باشد، فضای شهری را به گونه‌ای آراسته کند که شاهد تفاوتی میان بهار طبیعت و بهار دل‌ها از حیث المان‌های متناسب سازی شده نباشیم.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران روز یکشنبه در جلسه شورای شهر تهران، با اشاره به وضعیت سیمای شهر تهران در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: امیدوارم شهرداری در روز‌های نخست ماه مبارک رمضان غفلت صورت گرفته در مورد تغییر فضا‌های شهری را جبران و نسبت به استفاده از طرح‌های بصری در فضا‌های شهری و تأمین امکانات برای این ایام اقدام کند.

وی با بیان اینکه تقریباً در تمام کشور‌های اسلامی از چند روز پیش از آغاز ماه مبارک رمضان شهر‌ها رنگ و بوی نشاط می‌گیرند و از المان‌های مربوط به ماه مبارک رمضان پر می‌شوند، گفت: متأسفانه تهران از این نظر تغییری نداشته و از سازمان زیباسازی می‌خواهم نسبت به تمام مناسبت‌های ملی با حساسیت جدی ورود کند و چهره شهر را با المان‌های مرتبط آراسته کند.

اما ساعاتی بعد سازمان زیباسازی شهرداری تهران با انتشار خبری اعلام می‌کند که بیش از ۱۵۰ سازه تبلیغاتی تجاری برای اکران طرح‌های فرهنگی ماه مبارک رمضان اختصاص پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: علاوه بر این بر روی ۱۰۰ عرشه بیلبورد و ۱۰۰ پرتابل طرح‌های فرهنگی ماه مبارک رمضان از سوی سازمان زیباسازی اکران شده‌ است.

ضرغامی با اشاره به اینکه مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران موظف هستند طرح‌های فرهنگی را جداگانه در مناطق خود اکران کنند، افزود: ۱۵۰ پرتابل از سوی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران به این کار اختصاص پیدا کرده‌ است و یکی دیگر از برنامه‌های سازمان زیباسازی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، پخش تیزر‌های مناسبتی بر روی تلویزیون‌های شهری است.

وی به اقدامات سازمان زیباسازی در مورد بهبود فضای شهری در حوزه نور و روشنایی اشاره کرد و گفت: طراحی، ساخت و نصب المان‌هاى نوری با طرح‌های متناسب با ماه رمضان و ایام لیالی قدر، تکمیل نورآرایی محور‌های ولیعصر (عج)، شریعتی، آزادی - انقلاب- دماوند و روشنایی تمامی المان‌های نوری سطح شهر به مناسبت جشن رمضان و عید سعید فطر از جمله اقدامات سازمان زیباسازی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گذری در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر تهران برای پیدا کردن المان‌های مرتبط با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نتیجه پر رنگی نداشت و در برخی بزرگراه‌ها و خیابان‌ها فضای غالب تبلیغاتی همچنان مربوط به بسته‌های اینترنتی و قرعه‌کشی‌های ربوی و فروش فرش و ترشی و مرباست.

در گذشته هم شهرداری تهران با نصب ادعیه و اعمال ماه مبارک رمضان تلاش می‌کرد تا از این طریق نشان دهد، نسبت به حلول ماه مبارک رمضان بی تفاوت نیست، اما انتظار عمومی از سازمان زیباسازی شهرداری تهران که دارای صد‌ها کارشناس خبره در حوزه تبلیغات و انتقال مفاهیم فکری و اندیشه‌ای است، هیچگاه همچون انتظار آن‌ها از نوجوانانی که در مسجد محله شان با نصب دعای «یا علی و یا عظیم» به استقبال ماه رمضان می‌روند، یکسان نیست، زیرا که در مرحله اول اینگونه فعالیت‌ها مخصوص اماکنی است که در آنجا فرصتی برای خواندن این ادعیه وجود دارد و دوم اینکه اگر قرار باشد یک سازمان تخصصی با داشتن صد‌ها نیروی متخصص در حوزه انتقال مفاهیم فکری همچون نوجوانان مسجد محل، تنها همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان به فکر مناسب سازی فضای شهر افتد، همان بهتر که در سایر ایام سال نیز همچون آن‌ها به دنبال بازی در کوچه‌ها باشند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
وضع اقتصادی خانواده ما خیلی خرابه . میترسم با روزه گرفتن مبلا به بیماری بشم و از اون بدتر هزینه درمانشم ندارم
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
وضع اقتصادی ربطی نداره
#شیشتقلالی نیستم
۱۳:۵۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
با حقوق 1500 که به یه کارگر میدند ن تنها ماه رمضان بلکه توی ماه های دیگه هم باید روز باشه
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
خیلی پولداری که 1500 برات چیزی نیست. من دارم با ماهی 800 زندگی میکنم با اجاره و قبض ولی مشکلی در حد ناشکری ندارم. هرچند که مطمئنم این پیامو کسی داده که تو پول و خوشی میلوله.
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
همسرم نزدیک به ۲میلیون حقوق میگیره که دوسومش به قسط وام ازدواج و کرایه خانه میره
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
کسی که میخواد روزه بگیره بدون تبلیغ هم روزه میگیره کسی هم که نخواد با هیچ نقاشی و نوشته ای نمیگیره
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
فعلا که شهردار تهران یه دوچرخه سوار شده،فکر میکنه تمام مشکلات تهران رو حل کرده
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
من روزه می گرفتم اما دیگه نمیگیرم
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
خوب نگیر فکر کردی خدا با روزه نگرفتن شما کارش لنگ میمونه
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
خداوند در قران میفرماید .کیه که به من قرص بده .700 برابر پس میدهم .الان ثروتمندان نباید اجازه دهند کسی چیزی برای افطارش نداشته باشد .واقعا شرم اور است
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
حدیثی است که شخصی از پیامبر پرسیدم .از کجا متوجه شوم که حج ام قبول شده .پیامبر فرمودند .هر کار زشتی که قبلا انجام میدادی .اگر ترک شون کردی حج ات قبول شده .اگر همان عادت بدتت را انجام میدهی .پس حج ات قبول نشده
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
عجب
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
شهردار باید انقدر جلوه شهرها را شاد و چراعانی کنند .تا حتی برای بچه ها که اصلا نمیدانند ماه نزول قران چیه .منتظر این ماه شوند .رنگ های شاد .مراسم مسابقه و...
تا مردم کمی گرانی و بدی وصع مالی شون را فراموش کنند
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
لا اکراه فی دین .در دین اسلام نباید دین به. زور. به خورد مردم داد .باید رفتاریمان و عمل مان باعث تشویق مردم به دین شود .
در این ماه عزیز همه باید عوص شوند .در این ماه نباید دورع .تهمت .زیر اب زدن .ووو انحام دهیم تا اینشالله 11 ماه دیگه همینطوری پیش برویم
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
همه اینها به خاطر مشکلات شدید اقتصادی است ..
انشاالله که فرجی شود و مشکلات شدید اقتصادی حل شود .
خدایا کمک کن .. خیلی خیلی مردم ما گرفتار هستن
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید کاری کنید تا جوانان عاشق دین شوند .اونهم در این ماه عزیز .برنامه های شاد .مسابقه اواز خوانی در پارک .در خیابان .
وقتی مردم شادند .کاریشان چند برابر میشود .خانواده سالمی هم خواهیم داشت
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
آوازخوانی؟؟؟والله این ماه ماه دعاونیایش وبهار قرآنه
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
دولت و شهرداري بايد برنامه هاي شادي براي اين ايام مبارک داشته باشن تا جوانان جذب بشن
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
چند درصد روزه میگیریم؟
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
اوني که بايد بگيره خودش ميگيره
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
شهرداري خوابه
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
قالیباف کجایی دقیقا کجایی
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
فضاسازی ماه مبارک رمضان تاثیر مثبتی در مراعات و تشویق به روزه داری دارد.
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
به امید روزی که تهران پایتخت نباشد.
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
پایتخت باید بیاد شهر پرند
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
اخه کشورهای عربی ماه مبارک رمضان که میشه هم بفکر دعاونماز روزه هستن وخوراکیهای متنوه اما امسال مردم ایران بااین گرونی چی میتونند بخر براسحروافطاری زن وبچه هاشون باید ازخیلی ازخوراکیها چشم پوشی کنند
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
همه اين کارها براي جذب جوانان به دين و روزه داري است بهتر است در کشور ما هم اينگونه شود
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
ناهار و شام چی میخورن همونو سحری بخورن
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
اسلام خيلي غريب شده
ع ر
۲۳:۴۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدا رحم کنه
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
مرگ بر آل سعود
افسانه
۱۸:۱۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
چه ربطی داشت آخه
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدا نیاز به تبلیغ نداره
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
اصلا شهرداری سلیقه در زیبایی سازی ایران ندارند .لطفا طراح ساختمان از خارج بیاورید .شهرهای ایران شاد نیستند .چونکه اصلا از رنگ استفاده نمیکنند .رنگ شاد .شادی میاورد .
اگر خانم ها روسری رنگ شاد بپوشند .شادتر میشوند .
شهردار رنگ توی کشور استفاده کن تا شاد شود .کو گوش شنوا .
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید شهرداری طوری شهر را تزین کند که باعث شادی بیشتر مردم شود .از رنگهای شاد استفاده شود .رنگ زرد شادی میاورد .
بنظرم شهرداری باید از کشور ونزوئلا که تمام خونه ها به رنگهای شاد رنگ شده اند .یاد بگیرد .واقعا در ایران حتی ماشین ها بیشتر یا سفید یا مشکی اند .انگاری رنگ دیگه ای وجود ندارد .در شهر دبی پلها را کرم رنگ .به رنگ خاک رنگ کرده اند .توی تهران همان سیمانی است .
kamrantak
۲۲:۲۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
به کشورهای عربی توجه کنید. دقیقا با شروع ماه مبارک رمضان چنان آزین بندی می کنند و جشن می گیرند و توی دل مردمشون برکت و بزرگی رمضان رو جوری جا انداختند که سعی می کنند با بقیه سال متفاوت باشن.
اما کشور ما چی؟؟؟
ناشناس
۰۷:۰۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
بهترين کار ممکن را ميکنند اينطوري همه براي ماه رمضان خود را آماده ميکنند
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
ماه پر برکت ماه رمصان برای همه هم وطن های گلم مبارک باد.روزه اینور اب خیلی طولانی است و هر روز هم طولانی تر میشه .ولی ما عادت به روزه گرفتن داریم .اینشالله مورد قبول حق قرار گیرد امین
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
بابا نان نیست بخوریم.
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
چه ربطي داره يه عده ياد گرفتن هميشه ناله کنن
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
عجب
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
چي بگم والا
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
چون نان نیست نباید روزه گرفت؟؟
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
بعضی از مردم روزه می گیرند دعا می کنند نماز می خوانند مکه میروم مشهد میروند اعطکاف می کنند ولی یک زره در عمل و کردارشون تغییراتی مشاهده نمی شود که آدم شدن و یا مثل آدم زندگی کنند ...
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
عجب! در این دو خط، چند تا غلط املایی داشتی!
جاهد
۰۹:۲۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
این همه گفتی که روزه نگیری خدا قبول کند
افسانه
۲۱:۳۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
انگار فقط مشکل ما تبلیغات رو در و دیواره
سرور
۲۱:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
چه انتظاری از این افراد هست !
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدا از باعث و بانیش نگذره
دهه هشتادی
۲۰:۵۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
شهرداری تهران پاسخگو باشه خیلی نرم و بی هیاهو از ارزش هامون عقب کشیدن
صحاف
۱۴:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
کاملا موافقم
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
اینهای که رو راس کار شهرداری و شورای شهر لیستی هستن همشون باید پاسخگو باشن
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
دارن اسلام را یواش یواش از یاد میبرن
ناشناس
۰۱:۳۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
بميرم برا غربت اسلام
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
بجای این هایی که به در ودیوار هزینه میکنید ونصب مکنیدپولش رو صرف امر سیل زدگان کنید خدا از این امور خوشش میاد .نه از عکس وبنر به خاطر ماهش وهزینه هایی که صرف این امور می کنید
افسانه
۲۳:۲۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
احسنت دوست عزیز
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
هرچیزی به جای خودش چرابایدیه امر خوب به خاطریه امردیگه حذف بشه
علی
۲۳:۵۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
اتفاقا خدا هزینه کردن برای دینش رو می پسنده... چرا هر وقت قراره برای دین خدا و تبلیغ دین خدا هزینه ای بشه داد شماها در میاد؟؟؟
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
به شرط اینکه هزینه درست بشه
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
چشم شما خودشو ناراحت نکن
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
تهران مگه شهردار داره؟
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید با مسببین این موضوع برخورد شود
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدا همه رو به راه راست هدایت کند
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
با تمام قدرت یا سهل انگاری جلوی تبلیغات دینی را می گیرن ، حتی بودجه ارگان های دولتی را نزدیک به صفر رسوند ، مثلا کانون های مساجد کشور بودجه هاش تقریبا به صفر رسیده
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
نه عزیز جان با این گرانی که وجود دارد آیا میشود تبلیغات کرد آیا قیمت کاغذ را میدانید از اینها گذشته با آب و نان که نمیشه روزه گرفت گوشت میخواد برنج میخواد .......
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا نمیشه با آب و نان روزه گرفت دوست عزیز؟؟؟
حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله هردوشون افطارشون نون و نمک و خرما بوده سه روز افطار نکردن فقیر اومد دادن فقیر رفت
شاید شما بگی اونا معصوم بودن و... ولی مثل ما آدم بودن دیگه فرشته که نبودن
بعدشم روزه گرفتن به نفع خودمونه خودمون سود میکنیم بدنمون سم زدایی میشه خدا هرچی میگه انجام بدیم به نفع خودمونه ولی متاسفانه ما عافیت طلبیم دوست نداریم سختی بکشیم بخاطر خودمون