سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شرط آمریکا برای تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه

پنتاگون اعلام کرد پشتیبانی از تولید جنگنده‌های اف-۳۵ در ترکیه را در شرایطی متوقف نمی‌کند که این کشور از روسیه سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ خریداری نکند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) شدیدا مخالف است که ترکیه از روسیه سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند.

وی در این باره گفت: اگر ترکیه به دنبال خرید اس-۴۰۰ است ما می‌توانیم آن را تامین کنیم.

در همین حال اعضای کلیدی مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه اعلام کردند اگر آنکارا سیستم دفاع موشکی روسیه را خریداری کند، فروش جنگنده‎‌های اف-۳۵ به ترکیه محدود خواهد شد. این لایحه در کمیته خدمات مسلح تایید شده است.

«جان گارمندی» عضو مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص خرید تسلیحاتی ترکیه از روسیه در خصوص سامانه اس-۴۰۰ گفت: این کار تاثیر متقابل میان متحدان ناتو را به خطر می‌اندازد و مهم‌تر از همه، امنیت مشترک ما را به چالش می‌کشد. این لایحه یک پیام مهم برای ترکیه ارسال می‌کند که خرید اس-۴۰۰ از روسیه غیرقابل قبول است و قابل تحمل نخواهد بود. 

در دسامبر ۲۰۱۷ مسکو و آنکارا قرارداد تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را نهایی کردند، در ماه آوریل ۲۰۱۸ نیز اردوغان و پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه در ملاقات با یکدیگر از تسریع در روند تحویل این سامانه سخن به میان آوردند و هم اکنون اعلام شده تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ انجام می‌گیرد.

آمریکا و بسیاری از کشور‌های عضو ناتو، آنکارا به دلیل خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه به شدت سرزنش می‌کنند. در این میان آمریکا، ترکیه را به اعمال تحریم‌های سنگین تهدید کرده است.

گفتنی است پیش از این مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که حذف ترکیه از برنامه تریلیون دلاری ساخت جنگنده اف-۳۵ به علت نقش مکمل آنکارا در فرایند ساخت این جنگنده رادارگریز اقدامی چالش برانگیز است، اما غیرممکن نیست. آمریکا احتمالا اقدامات اولیه برای تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه را به دلیل اصرار آنکارا به خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه متوقف خواهد کرد که این مساله ممکن است به ایجاد تنش‌ میان دو کشور دامن بزند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.