وی با اشاره به برنامههای سازمان توسعه تجارت برای سال ۹۸ گفت: افزایش صادرات به کشورهای همسایه را در برنامه قرار داده ایم و اگر بخواهیم صادرات به این کشورها افزایش یابد باید همزمان بر روی تعرفههای صادراتی و وارداتی و قراردادهای ترجیحی کار کرد.
مودودی با بیان اینکه هر استانی که همسایه کشوری است با درک درست از وضعیت آن کشور به فرایند افزایش صادرات کمک کند، اظهار کرد: تنها ۳۵۰ شرکت بالای ۵۰ میلیون دلار صادرات داشتند که دراین زمینه باید در بحث توانمندسازی شرکتها کار کرد.
به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت توانمندسازی بنگاههای صادراتی در دستور کار قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید: نقش اقتصاد دانش بنیان در رونق تولید/ارزش افزوده، مولفهای تاثیرگذار در شکوفایی عرصه تولیدی کشور
وی افزود: تنوع بخشی به اقلام صادراتی نیز دیگر برنامه سازمان است، چراکه تعداد این اقلام محدود است و با این تعداد نمیشود در بازار یک هزار و صد میلیارد دلاری کشورهای همسایه جایگاه پیدا کرد و رشد جهشی داشت.
مودودی اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت برنامهای را برای تنوع سازی محصولات صادراتی در پیش گرفته است که در این رابطه لیستی از محصولات دارای ظرفیت صادراتی استانها را احصا کردیم.
وی با بیان اینکه باید مشوقهای صادراتی را در دستور کار قرار داریم، ادامه داد: بر اساس برنامه سازمان در صورت حمایت از مگاپروژههای تعریف شده در این سازمان و در صورت تامین اعتبار، تا ۵ سال اینده در حدود ۱۰ میلیارد دلار به ظرفیت و سبد محصولات صادراتی کشور اضافه میکنیم.
انتهای پیام/