وی افزود: باید قیمتها بر اساس منطق اقتصادی تعیین شود. واقعیت قیمت سوخت در کشورهای همسایه ما شاید بیش از دو برابر قیمت در ایران است این درحالیست که سوخت در کشورمان حتی کمتر از بهای تمام شده یک لیتر سوخت عرضه میشود. افزایش قیمت در آینده نزدیک با اهداف حاکمیتی حفظ شان ایران و منابع آن، به حفظ منابع داخلی و سرمایههای کشورمان منجر می شود.
بیشتر بخوانید: ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر در کشور کارت سوخت ندارند
عشقی نژاد تاکید کرد: البته افزایش قیمت سوخت تنها عاملی برای کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت نخواهد بود بلکه دولت باید برای کاهش میزان قاچاق سوخت به خارج از کشور یعنی قاچاق معکوس، برنامههای زیادی داشته باشد. اما سوال اینجاست دولت برای کاهش این میزان از قاچاق به غیر از افزایش قیمت چه فاکتورهایی را در دست اجرا دارد؟!
وی ادامه داد: اهداف حاکمیتی برای افزایش قیمت و یا شاید صرفاً جیره بندی کردن سوخت در کشور، بیشتر مربوط می شود به بحث عدالت جمعی در یک کشور؛ که آیا افرادی که چندین ماشین را در اختیار دارند و بیشترین میزان یارانه سوخت را دریافت میکنند و افرادی که از نقلیه عمومی استفاده میکند به یک میزان یارانه سوخت مصرف میکنند؟!
عشقی نژاد توضیح داد: یکی از اهداف هدفمند شدن یارانهها تقسیم عادلانه ثروت بین عموم جامعه به ویژه اقشار کم درآمد بود و این بیان شد که به صورت یارانههای نقدی و یارانههای پیاده آن به افراد پرداخت شود؛ سوخت و توزیع سوخت عاملی بود که با افزایش میزان مصرف در بین افراد دارای چندین ماشین به خوبی اجرا نشده لذا افزایش قیمت سوخت میتواند عاملی برای عدالت اجتماعی و رعایت آن باشد.
وی بیان کرد: البته باید دید که دولت با این افزایش قیمت که بصورت عادلانه و منطق اقتصادی اعمال خواهد شد نتایج این افزایش قیمت را در کدام بخشها توزیع خواهد کرد. آیا این افزایش قیمت سوخت و دریافت منابع بیشتر، بین پتروشیمیها و تولیدکنندگان فراوردههای نفتی توزیع خواهد شد.
وی ادامه داد: شرایط حال حاضر ایجاد میکند که مردم برای استفاده از سوختهای پاکتر به سی ان جی رو پیدا کنند این موضوع از جمله عواملی است که اهداف دولت نیز هست.
انتهای پیام/