سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردوغان: حذف ترکیه از طرح ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ محکوم به شکست است

رئیس‌جمهور ترکیه امروز اعلام کرد طرح تولید جنگنده اف-۳۵ در آمریکا بدون مشارکت آنکارا محکوم به شکست است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز در سخنرانی اعلام کرد برنامه تولید جنگنده اف-۳۵ بدون مشارکت آنکارا محکوم به شکست است.

اظهارات رئیس جمهور ترکیه در کارخانه صنایع نظامی در استانبول در حالی بیان شد که واشنگتن و آنکارا مدتهاست بر سر خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه دچار تنش شده‌اند.

چندی پیش یک منبع آگاه آمریکایی از احتمال حذف ترکیه از پروژه ساخت جنگنده اف ۳۵ آمریکا سخن گفت. وی در این رابطه اعلام کرد حذف ترکیه از برنامه تریلیون دلاری ساخت جنگنده اف ۳۵ به علت نقش مکمل آنکارا در فرایند ساخت این جنگنده رادارگریز اقدامی چالش برانگیز است، اما غیرممکن نیست.

یک منبع آمریکایی مطلع از این مسئله اعلام کرد در حال حاضر ترکیه حدود ۸۰۰ قطعه برای جت‌های جنگنده اف ۳۵ تولید می‌کند و از میان آن‌ها تنها تعداد محدودی وجود دارند که منحصرا توسط این کشور ساخته می‌شوند، اما همین قطعات انحصاری نیز می‌توانند توسط سایر پیمانکاران حاضر در این پروژه ساخته شوند.

سال گذشته میلادی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی به نمایندگان کنگره این کشور اعلام کرد به ترکیه هشدار داده است اگر همچنان به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه اصرار داشته باشد، از برنامه خرید جنگنده‌های پنهانکار اف۳۵ آمریکا کنار گذاشته می‌شود. در گزارش پنتاگون به کنگره تأکید شد فروش جنگنده‌های اف۳۵ به ترکیه تا زمان آماده‌سازی گزارش پنتاگون درباره روابط ترکیه و آمریکا ظرف ۹۰ روز آینده ممنوع است. با وجود هشدار‌های پیاپی آمریکا، ترکیه پیش از این آشکارا اعلام کرد خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را نهایی کرده است و تحویل آن در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.