به اعتقاد خودروسازان، نرخ مواد اولیه داخلی و وارداتی مدام در حال تغییر است و همین امر اثرات منفی را بر نرخ تمام شده خودرو گذاشته است. علاوه بر این شکاف قیمتی خودروها از کارخانه تا بازار عاملی شده تا دلالی و سرمایهگذاری در بخش خودرو به صرفه بوده و هر کس به هر طریقی در صدد خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار باشد.
همین شکاف نرخ خودرو باعث میشود تا در طرحهای فروش فوری سقف خودروهای عرضه شده به سرعت پرشده و مردم نتوانند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. باید تجدیدنظرهای لازم در نرخ مواد اولیه خودروسازان و نرخ تمام شده خودرو اعمال شود تا دلال بازی در بازار کاهش یافته و فقط خریداران واقعی اقدام به خرید خودرو کنند.
از طرف دیگر بازار خودرو مقصر اصلی بهم ریختگی قیمتها را خودروسازان در عدم تحویل محصولات به مردم میداند و معتقد است اگر خودروهای مردم تحویل داده میشد به طور حتم بازار با این همه تقاضا و افزایش قیمتها روبه رو نبود. فروشندگان خودرو باید تأکید براینکه نرخ خودرو متناسب با عرضه و تقاضا است، میگویند وقتی عرضهای وجود نداشته باشد به طور حتم تعادل بازار بهم ریخته و شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود.
خودروسازان: قیمتهای دستوری دست ما را بسته است
یک مقام مسئول در یک کارخانه بزرگ خودروسازی در همین ارتباط میگوید: متأسفانه امروز خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای محسوب شده و نقدینگی زیادی را به سمت خود جذب کرده است. به نحوی که به جای آنکه نقدینگی به سمت بازار ارز، سکه یا مسکن هدایت شود به سمت بازار خودرو رفته و هر کس به هر شگردی در صدد خرید خودرو و فروش آن برای سود بیشتر است.
وی با اعلام اینکه بیتعارف وضعیت امروز صنعت خودرو مناسب نیست، گفت: با تلاش بسیار در صددیم تا چرخه تولید را افزایش دهیم، اما وقتی آمار روزانه تولید هزار دستگاه را اعلام میکنیم باید توجه داشته باشید که بخشی از این آمار خودروهای ناقص بوده و به سمت انبارها میرود. برهمین اساس بخشی از تولیدات ما تجاری و بخشی ناقص است که باید تأمین قطعات آن به زحمت انجام شود همین موضوع عاملی شده تا نتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.
این مقام مسئول با اعلام اینکه کسری نقدینگی صنعت خودرو باعث شده تا تأمین نقدینگی واحدهای قطعهسازی به کندی انجام شود، افزود: شناور بودن نرخ ارز بر حجم مشکلات ما اضافه کرده است، قیمتهای دستوری عاملی شده تا نتوانیم شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را برطرف نماییم. امروز ما برای تنظیم بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را با نرخ ۶۷ میلیون تومان به فروش میرسانیم درحالی که این خودرو در بازار ۹۵ میلیون تومان است قرار بود ما خودرو را ۵ درصد زیر نرخ بازار به فروش برسانیم، اما قیمتهای دستوری دست ما را بسته و فقط رانت بیشتر در بازار ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: علاوه براین موضوعات نرخ مواد اولیه نیز هر روز در حال افزایش است و همین امر نرخ تمام شده را برای ما بالا برده است در این میان نباید از التهابات اعمال تحریم در بازار خودرو غافل شد. نگرانی از اعمال تحریمات عاملی شده تا بازار خودرو آشفتهتر از روزهای گذشته باشد. در این رابطه رایزنیهای مختلفی را با وزارت صنعت انجام دادهایم، اما تا زمانی که نرخ خودرو اصلاح نشود نمیتوانیم بازار را مدیریت کنیم.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
ما در انقلاب 4تا مافیا رو نتونستیم نابود کنیم
-خودرو
- بانکها
-اپراتورهای موبایل
-زمین خواری( بساز بنداز مسکن )
متاسفانه خودروسازان قسمت اصلی به هم ریختگی بازار هستند. واقعا فلسفه وجود این خودرو سازیها چه بوده است اگر قرار است خودرو های بی کیفیت با این قیمتهای نجومی به مردم تحویل داده شوند و اصلا سهمی برای مردم بی بضاعت که شاید قادر به خرید پراید یا تیبا بودند در نظر نگرفته شود پس این خوردو سازیهای به چه درد می خورند بهتر است بسته شوند. و حداقل خودروهای باکیفیت خارجی ولو دست دوم به کشور همانند بسیار از کشورهای دیگر وارد شوند. در کشوری مثل فرانسه خودرویی با همه امکانات برای افراد کم بضاعت طراحی شده که در کشور ما این خودرو با قیمت چند صد میلیون فروخته می شود.