سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی:

۳۵ هزار کیلومتر از اراضی کشور دارای پتانسیل تولید گردوغبار هستند

شهیدی گفت: مطالعات سازمان زمین شناسی نشان می دهد که بیش از ۳۵ هزار کیلومتر از اراضی کشور پتانسیل تولید گردوغبار را دارند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا شهیدی سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در حاشیه افتتاح سی و هشتمین گردهمایی ملی علوم زمین گفت: امسال را با مخاطره‌های بزرگی آغاز کردیم. از ۴۳ مخاطره ثبت شده در جهان، ۳۵ مخاطره در ایران اتفاق می‌افتد و با وجود جمعیت کم، در برخورد با سیل با چین برابری می‌کنیم.

سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی افزود: سیل یکی از پر هزینه‌ترین مخاطرات طبیعی است و پس از این اتفاقات چند وقت اخیر باید منتظر  لغزش‌هایی در کشور باشیم.

شهیدی ادامه داد: ارزش گواهی کشف‌های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی حدود ۶۳ هزار میلیارد ریال است و امسال ۳۰۰ هزار کیلومتر خطی برای اکتشاف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در خصوص اینکه به علت عدم مدیریت منابع آب‌های زیر زمینی با پدیده "فرونشست" در کشور مواجه هستیم، گفت‌: مطالعات ما نشان دهنده این است که ۳۰۰ دشت کشور تحت فرو نشست قرار دارند و با ارائه دستوراتی مبنی بر اینکه منابع آب‌های زیر زمینی به خوبی مدیریت شود، می‌توان از پیشرفت این بحران جلوگیری به عمل آورد.

شهیدی در ادامه این همایش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان زمین شناسی در حوزه شناسایی کانون‌های ریزگرد، خاطر نشان کرد: محققان این سازمان توانستند ۳۳۰ هزار کیلومتر مربع از کانون‌های ریزگرد در کشور را شناسایی و رصد کنند و مطالعات ما نشان دهنده این است که بیش از ۳۵ هزار کیلومتر از اراضی کشور پتانسیل تولید گردوغبار را دارد.

وی اظهار کرد: مناطقی همچون خراسان، سواحل خلیج فارس، مکران، جازموریان، کویر لوت، مرکزی، دشت کویر و دریاچه ارومیه از جمله مناطق پتانسیل دار برای تولید گردوغبار به شمار می‌رود.

سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از تهیه نقشه‌های زمین شناسی دریایی در کشور خبر داد و گفت: این مطالعات در حوزه خلیج فارس و دریای عمان صورت گرفته است و مطالعه برای تهیه نقشه‌های زمین شناسی جامع دریای خزر در دستور کار قرار دارد.

شهیدی در پایان تهیه نقشه‌های ژئو مورفولوژی‌های دریایی، نقشه‌های زمین شناسی دریایی جزایر قشم و  نقشه‌های زمین گردشگری در سواحل جنوب را از دیگر اقدامات سازمان زمین شناسی دانست و در این باره گفت: تولید قابل توجه اطلاعات پایه، تولید ثروت ملی با اخذ سه گواهی کشف تا پایان سال ۹۸  از جمله دستاورد‌های سازمان زمین‌شناسی در حوزه اکتشاف است.


بیشتر بخوانید: اکتشاف مواد معدنی در سال گذشته رکورد زد/ چرخه مطالعات ژئوفیزیک هوایی کامل شد


 زمین با مخاطرات فراوانی درگیر است

محمودرضا مجیدی فرد دبیر علمی سی هشتمین گردهمایی ملی علوم زمین در حاشیه این همایش با بیان اینکه در گردهمایی امسال مقالات در چهار رویکرد تقسیم شده است، گفت: هر کدام از این رویکرد‌ها شامل زیر شاخه‌هایی می‌شود، در این ۴ رویکرد، ۲۷۰ مقاله ارسال شده که با توجه به کیفیت مقالات، ۳۹ مقاله برای سخنرانی انتخاب شده است.

مجیدی فرد تصریح کرد: با دبیران هر کدام از این رویکرد‌ها چند سخنران ویژه درنظر گرفته شده است و با توجه به نیاز جامعه به علوم زمین شعار «دانش علوم زمین، نیاز روز جامعه» انتخاب شد، زیرا زمین با مخاطرات فراوانی درگیر است.

وی در پایان گفت: در کنار این گردهمایی، سه نشست تخصصی برگزار می‌شود و با توجه به سیلاب‌های اخیر، نشستی در همین موضوع برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.