سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشاورزان برای کاشت غله،صیفی جات و همچنین شلتوک کاری حقابه دارند

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: بر اساس ماده ۱۸ قانون توزیع عادلانه آب، کشاورزان برای کشت غله، صیفی جات و همچنین شلتوک کاری حقابه دارند و اینکه به کشاورزان می‌گویند "برنج نکارید" غیرقانونی است.

 به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  ، اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان پیرامون اعلام ممنوعیت برنج‌کاری درشهرستان لنجان در سال جاری اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۸ قانون توزیع عادلانه آب، کشاورزان برای کشت غله، صیفی جات و همچنین شلتوک کاری حقابه دارند و اینکه به کشاورزان می‌گویند "برنج نکارید" غیرقانونی است.

امینی با اشاره به اینکه به عقیده برخی شلتوک کاری آب زیادی نیاز دارد افزود: شلتوک در همه مناطق کشور به یک میزان مصرف آب ندارد؛ میزان آب مصرفی برای شلتوک کاری در استان‌های شمالی کشور با خوزستان، فارس و یا لنجان بسیار متفاوت است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان ادامه داد: مصرف آب برای برنج کاری و شلتوک کاری در لنجان نسبت به کاشت ذرت، چغندرقند یا یونجه کمتر است چه بسا بسیاری محصولات برای کشت در لنجان بیشتر از شلتوک کاری آب نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: با فرض عملیاتی شدن این طرح چندان تفاوتی بین مصرف آب برنج و سایر محصولات نیست، اما یک استان دیگر حقابه‌های ما را در ارتفاعات کوه برای کشت غیرقانونی برداشت کرده و از اقدام خود دفاع می‌کند و وزارت نیرو و جهاد کشاورزی نیز از آن‌ها حمایت می‌کنند، اما کسی کشت غیرقانونی در بالادست را ممنوع اعلام نمی‌کند این در حالی است که شلتوک کاری کشاورز حقابه دار اصفهانی ممنوع است.

امینی با بیان این مطلب افزود: استان اصفهان به جای اینکه از حق خود دفاع کند کشت شلتوک حقابه داران را تقبیح می‌کند در حقیقت این مسئله بیانگر ناتوانی مسئولانی است که نمی‌توانند از حق استان دفاع کنند در حالی که مصوبه ممنوعیت کشت برنج برای کشاورزانی که با حقابه خود شلتوک می‌کارند خلاف قانون است و برای کشاورز لازم الاجرا نیست.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با اشاره به گردهمایی میرآب‌ها و شورای روستا‌های شرق اصفهان که روز گذشته با حضور نمایندگان مجلس و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای برگزار شد اظهار کرد: مباحث مطرح شده در این جلسه در خصوص عملیاتی شدن مصوبات کمیته ۱۵ نفره صنف کشاورزان و همچنین تامین آب برای مزارع صیفی جات و اشجار حوضه زاینده رود بود که باتوجه به بارش‌های اخیر بتوان ورودی مازاد را برای تابستان نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به برخی موارد مصوبه کمیته ۱۵ نفره گفت: تامین آب برای کشت غله در مناطق شرق و غرب حوضه زاینده رود به نسبت میزان حقابه هر شهرستان، تعیین تکلیف و روشنگری در خصوص میزان حقابه‌هایی که امسال به هر شهرستان اختصاص یافته و همچنین نظارت اصناف کشاورزان بر بخش‌های مختلفی که برداشت آب وجود دارد از جمله موارد این مصوبه است که در نتیجه گردهمایی دو شب گذشته مسئولان شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی بر اجرای مصوبات کمیته ۱۵ نفره صنف کشاورزان تاکید کردند.
 
انتهای پیام/س

ممنوعیت برنج کاری در لنجان

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.