به گزارش خبرنگار با گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، امروز دومین جلسه روسای نواحی و مناطق ۱۴ گانه آموزشی استان با حضور نماینده، ولی فقیه و امام جمعه زنجان، مدیر کل و معاونین و اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش استان در محل مرکز آموزشی و رفاهی شهر زنجان برگزار شد.
حجت السلام والمسلمین خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، در این جلسه گفت: هر مسئولیتی چهارچوبی مشخص برای خود دارد و آموزش و پرورش نیز دستگاهی است که همه مردم با آن کار دارند.
وی افزود: خدماتی که این مجموعه ارائه میدهد موجب بهره مندی اکثر مردم میشود و صرفا اولیای دانش آموزان نیستند که مخاطب آموزش و پرورش هستند و این نهاد فرهنگی مانند هواست که همگان از آن استنشاق میکنند.
نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به نقش و جایگاه سازنده آموزش و پرورش در جامعه گفت: وقتی آموزش و پرورش را شغل انبیا معرفی کرده اند از سر تسامح نبوده است بلکه به دلیل نقش و وظایف معلم در جامعه بوده است.
امام جمعه زنجان تصریح کرد: جامعه باید قدر معلم را بداند و در این زمینه باید خود معلمان نیز دخیل باشند.
وی با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای مادی و معنوی معلمان خاطر نشان کرد: از نظر روانی معلمان باید به نوبه خود قبول کنند که این شغل منزلت بزرگی دارد و باید حفظ شود.
حجت السلام و المسلمین خاتمی حفظ منزلت معلمان را بالاتر از تامین نیازهای مادی آنان عنوان کرد و ابراز داشت: در این صورت است که معلمان احساس تعالی میکنند و خود را بالاتر از این شرایط میبینند و طبیعتا چنین محدودیتهایی برای معلمان قابل تحملتر خواهد بود، چون نقش و جایگاه و رسالت عظیمی بر عهده دارند که قابل محاسبه با مادیات و نیازهای روزمره نیست.
وی افزود: هر جایگاهی اقتضائات و محدودیتها و شرایط خاص خود را دارد و هر کسی که یک جایگاهی را در جامعه بر عهده میگیرد شایسته است شرایط آن را نیز بپذیرد.
حجت السلام و المسلمین خاتمی ضرورت حفظ چهارچوبهای اجتماعی و فرهنگی را یادآور شد و افزود: معلمان علاوه بر تدریس، دلسوزی هم نسبت به شاگردان خود دارند و این یکی از ویژگیهای پسندیده یک معلم است.
وی آسیبهای اجتماعی را تهدیدی جدی برای جامعه خواند و گفت: دلسوزی معلمان موهبتی است که موجب میشود آسیبهای اجتماعی کمتر شود.
حجت الاسلام والمسلمین خاتمی طرح پیوند بین مسئولین و دانش آموزان (طرح مهد) را یکی از بهترین شیوههای تربیت مهارت دانست وگفت: تربیت امری معمولی است و بسیاری از مهارتهای اجتماعی و دینی را دبیران دروس تخصصی میتوانند آموزش بدهند و تجربه نیز نشان داده است که همه معلمان نقش بارزی در آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی دارند.
وی دلسوزی را مختص معلمان ندانست و آن را امری ضروری برای همه مدیران و مسئولین آموزش و پورورش دانست و گفت: بهترین اقدامی که در خصوص آموزش و پرورش شده است تدوین سند تحول بنیادین است، ولی مهمتر از آن اجرای درست این سند است و بایستی در بهترین شکل اجرا شود، چون مجموعهای مترقی و کامل است و بایستی خانوادهها نیز به این واقعیت معترف باشند که آموزش در کنار پرورش مفید خواهد بود.
نماینده، ولی فقیه در استان وامام جمعه زنجان ادامه داد: سند تحول بنیادین میثاق ملی آموزش و پرورش است و در کنار آن بیانیه گام دوم انقلاب نیز نقشه راه است و مخاطبان آن جامعه علمی و جوانان و دانشگاهها و آموزش و پرورش است و این نقشه راه باید به نحو شایسته ریل گذاری شود.
وی در ادامه بحث پژوهش اخلاق و ایمان و تغییر سبک زندگی را ضروری دانست و گفت: این امر زمان بر است و بایستی با برنامه ریزی دقیق پیگیری شود و بدون تک روی و با مشارکت جمعی و هم افزایی دنبال گردد.
انتهای پیام /ک