سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم احیا ، اولین دانشگاه قدیمی کرمان

استاندار کرمان در جلسه امروز خواستار توجه جدی تر برای احیا قبه سبز به عنوان نخستین دانشگاه جنوب شرق کشور شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  محمدجواد فدایی استاندار کرمان در جلسه بررسی مسائل قبه سبز (اولین دانشگاه جنوب شرق کشور) با اشاره به سفر اخیر دکتر ولایتی رئیس هیأت  امنای دانشگاه آزاد اسلامی به استان کرمان  گفت: دراین سفر بازدیدی از قبه سبز انجام ونظر مثبت ایشان برای مرمت این بنا دریافت شد.

وی از واگذاری احیا قبه سبز به دانشگاه آزاد خبرداد وافزود: در سالی که دکتر ولایتی مسئولیت دانشگاه آزاد را بر عهده داشتند، ۱۰ میلیارد تومان کمک از طریق دانشگاه آزاد برای احیای این بنا اختصاص یافت که متأسفانه محقق نشد .

فدایی تصریح کرد: پس از  پیگیری های لازم  بازدید‌هایی از محل صورت گرفت و هم اکنون تمامی شرایط برای اجرایی شدن کار بازسازی و مرمت این مکان فراهم شده است.

وی افزود: تملک، اولین گام برای اجرای احیا و بازسازی این طرح است که باید ۳ هزار و ۶۰۰ مترمربع (حلقه اولیه طرح) تملک صورت گیرد، اما از مسئولین می‌خواهیم که به هیچ عنوان از اعتبار ۱۰ میلیارد تومان برای تملک استفاده نکرده و تنها این تملک با معاوضه زمین صورت گیرد.

فدایی مهلت سه ماهی برای انجام تملک‌ها به شهرداری داد و بیان کرد: ظرف یک ماه تملک پلاک پشت سردر انجام و سپس میراث فرهنگی کار‌های کاوش در این منطقه را آغاز کند. با پیگیری‌های معاونت عمرانی زمین‌های مورد نیاز از اداره راه و شهرسازی تأمین شود.

استاندار کرمان گفت: ۷۰۰ سال پیش قبه سبز به‌عنوان اولین دانشگاه و مرکز علمی در کرمان توسط حاکم وقت راه اندازی شد.

وی با انتقاد از تخریب بناهای تاریخی در کرمان به سبب بی توجهی به مرمت، تصریح کرد: میراث فرهنگی تعلل می‌کند و اگر اعتبار برای بازسازی بنا‌های تاریخی ندارد باید بنا‌های تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کند.

فدایی بیان کرد: بخش خصوصی می توانداز این مکان های تاریخی بعد از بازسازی در بازه زمانی مشخص درآمد زایی کند.

وی عنوان کرد: سیاست ما این است که تعداد نقاط فرهنگی و گردشگری در استان کرمان افزایش پیدا کند تا برای گردشگر توجیه داشته باشد که به کرمان سفر کند، زیرا اگر تعداد مکان‌های گردشگری ما کم باشند، گردشگر مسافت زیادی برای دیدن چند جای گردشگری کم طی نمی‌کند ضمن آنکه وقتی تعداد مکان‌های فرهنگی و گردشگری استان زیاد باشد باعث افزایش اقامت گردشگران می‌شود.

بنای قبه سبز در اثر عواملی چون  زلزله  ۱۳۱۴ هجری قمری آسیب دیده است.

انتهای پیام/ح

آغاز مرمت قدیمی ترین دانشگاه کرمان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.