همایش گنج سی ساله ویژه سالگرد سی امین سال فعالیت مرکز کرمان شناسی در تالار وحدت دانشگاه باهنر کرمان آغاز به کار کرد.

آغازهمایش گنج سی ساله در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان به مناسبت سی امین سال  آغاز به کار مرکز کرمان شناسی  از دوم تا پنجم اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه تهران و از امروز در محل دانشگاه شهید باهنر کرمان،همایش ویژه  گنج سی ساله برگزار می شود.

سیدمحمدعلی گلاب زاده رئیس مرکز کرمانشناسی در این همایش گفت: امروز مرکز کرمانشناسی با سرافرازی در سایه بنیاد ایران شناسی خدمات زیادی ارائه کرده است.

وی افزود: سی سال قبل دانستیم که نه تنها عوام بلکه خواص هم درک عمیقی از واقعیت های کرمان ندارند و هم دانشوران این دیار بزرگ شناخته نشده اند.

وی افزود: سرافرازی مردم این سرزمین آوازه جهانی دارد و علی رغم کویر وخشکی ، یک چهارم باغات کشور در این سرزمین ایجاد شده  و قنات هایش شهره آفاق است.

رئیس مرکز کرمانشناسی تصریح کرد:  گرچه روزگاری  از سر مردم این دیار مناره ساختند، هرگز سر در مقابل ستم و بیداد فرو نیاوردند.

گلاب زاده اظهارداشت : مردم کرمان اگرچه تاوان مهمان نوازی لطفعلی خان زند را با تقدیم هزاران جفت چشم به تاریخ پرداختند، هرگز سر ارادت از کوی مهمان بر نداشتند.

گلاب زاده گفت: فرزندان خلف استان کرمان در طول هشت سال دفاع مقدس نیز باشکوه ترین حماسه ها را آفریدند و خواب را در پلک دشمن شکستند.

وی افزود: مردم استان کرمان در طول هزاران سال افتخار آفریده و در میان هزاران شی که از کُنار صندل جیرفت به دست آمد تنها یکی 2 خنجر بر جای مانده و مابقی امکانات و وسایلی برای رفاه، آرامش و آسایش انسان ها بوده است که نشان از مهمان نوازی در دیار کریمان دارد.

رئیس مرکز کرمانشناسی با اشاره به ظرفیت های هر شهرستان استان کرمان تصریح کرد: سی  سال قبل خواستیم سرزمین کرمان را معرفی کنیم اما هیچ امکاناتی در اختیار نداشتیم .

وی افزود: درطول تمام سالهایی که از تاسیس مرکز کرمانشناسی می گذرد ، این مرکز به زودی با تحولاتی در زمینه های مختلف جوان گرایی کرده و فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و نویسنده کتاب تمدن های نخستین کرمان نیز در این همایش گفت: برخی از اشیای باستانی استان کرمان طی سال های گذشته به غارت رفت و برخی از گورهای گورستان مطوط آباد ویران شد لذا مسئولان از خواب غفلت بیدار شده و پروفسور یوسف مجیدزاده را برای حفاری جیرفت انتخاب کردند.

محمودرضا ماهری افزود: شنیدن اخبار این تاراج بسیار ناگوار بود و با تشویق رئیس مرکز کرمانشناسی سال گذشته کتاب تمدن های نخستین کرمان را تجدید چاپ کردیم و کتابی با همکاری باستانشناسان جمع آوری و توسط مرکز کرمان شناسی منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تل ابلیس، تپه یحیی، شهداد و کنارصندل بر اساس تحقیقات باستانشناسی قدیمی ترین محوطه های باستانی استان کرمان بودند اضافه کرد: تل ابلیس به عنوان قدیمی ترین منطقه استان کرمان در هزاره پنجم قبل از میلاد بزرگترین مرکز دنیا بوده است.

این باستان شناس و مورخ کرمانی گفت: تپه یحیی قدیمی ترین مرکز شهری در استان کرمان بوده و در زمره نخستین شهرهای جهان است و تجارت خوبی با جهان از طریق مهر های سنگ صابون در جریان بود.

وی بیان کرد: شهر پیشرفته شهداد در اوایل هزاره سوم ق.م مرکز هنر و فلزکاری بی نظیر داشته است.

ماهری گفت: چهارمین محوطه کرمان از نظر تاریخی کنارصندل بوده که در این منطقه ظروف سنگی با نهایت زیبایی حکاکی شدند و مجسمه های بزرگی در آن کشف شده است.

 فدایی استاندار کرمان نیز در این همایش با اعلام اینکه ۳۰ سال پیش مرکز کرمانشناسی با همت بزرگان کرمان شکل گرفت  اظهارداشت:سی سال دوم با جدیت باید به توسعه فرهنگی کرمان پرداخت.

وی افزود: توسعه اقتصادی تنها شاخص کیفیت زندگی نیست توسعه فرهنگی بنیان جامعه را درست می کند.

فدایی با اشاره به اینکه ما منابع زیادی در کرمان داریم اظهار کرد:مرکز کرمانشناسی از مکان هایی است که باید کارهای تحقیقاتی بیشتری انجام بدهد تا کرمان بزرگ جایگاه واقعی فرهنگی خود را بدست آورد.

زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز دراین همایش با اعلام اینکه مرکز کرمانشناسی نهال فرهنگی و تمدن کرمان است گفت:ما کرمانی های زیادی داریم که کرمان را نمی شناسند و اما غیر کرمانی هایی هستند مثل مرحوم افضلی پور کرمان را به زیبایی شناخت و دانشگاه را به این استان آورد.

وی افزود:آیت الله جعفری فرهیخته ای بزرگ دیگر در عصر حاضرکرمان است .

زاهدی با اشاره به اینکه ما باید در استان کرمان توانمند سازی کنیم اظهار کرد:با همت ، همدلی و استفاده از نیروهای پرتوان امیدوارم به جایگاه واقعی برسیم.

همچنین جعفری قنواتی رییس پژوهشکده بخش فرهنگ و مردم وابسته به دایره المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به اینکه در سی سال تاسیس مرکز کرمانشناسی ۱۰ کتاب نوشته وچاپ شده است گفت:برای من زیباترین آنها کتاب فرهنگ عامیانه سیرجان بود.

وی افزود: تا قبل از تاسیس مرکز کرمانشناسی کتاب لورمیر تنها منبع شناخت کرمان بود که الان فقط برای یه سری اطلاعات تاریخی استفاه می شود.

جعفری قنواتی اظهار کرد:مقالات زیادی با این منابع در مورد کرمان یانوشته شده یا در حال نوشتن است.

همچنین در این آیین ضمن معرفی ویژگی های استان کرمان در قالب نمایشگاه های صنایع، تولیدات کشاورزی و فعالیت های تولیدی و نمایشگاه عکس فعالیت های سی ساله مرکز کرمانشناسی و جاذبه های گردشگری کرمان معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/ح

همایش کرمان شناسی در دانشگاه شهید باهنر کرمان

برچسب ها: همایش ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار