سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزارت بهداشت:

یک هزار مرکز مراقبت در منزل در کشور وجود دارد/طرح مراقبت در منزل، اقتصادی و آرامش بخش است

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه یک هزار مرکز مراقبت در منزل در کشور وجود دارد گفت: اجرای این طرح برای شخص بیمار، آرامش بخش و از نظر معیار‌های اقتصادی نیز یکی از روش‌های کارآمد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، شنبه در حاشیه کنگره مداخلات قلبی اظهار کرد: اگر طرح مراقبت در منزل به طور کامل اجرایی شود، میزان عفونت‌های بیمارستانی و رفت و آمد‌ها کاهش می‌یابد و نیازی به حضور همراه بیمار در بیمارستان نیست.

وی ادامه داد: اثربخشی طرح مراقبت در منزل پیش از این در دنیا ثابت شده و این طرح در کشور‌های توسعه یافته و صنعتی ارائه شده و حتی کشور‌های همسایه نیز آن را اجرا کرده اند.

حضرتی تصریح کرد: مهم‌ترین نیاز برای ارائه خدمات بستری در منزل به مدت طولانی، پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل است که با پیگیری‌های انجام شده این موضوع تا حدودی محقق شده است.

وی افزود: برای ارائه خدمات در منزل، ۷۰۰ مرکز فعال پوشش بیمه‌ای دارند و این پوشش شامل پنج بیماری می‌شود که در شورای عالی بیمه سلامت پذیرفته شده و در استان‌های کرمان، همدان، تهران و یزد اعمال می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک همه مردمی که نیازمند دریافت خدمات درمانی در منزل هستند، در همه استان‌ها از پوشش بیمه‌ای برخوردار شوند.

** سالمندان ایران دارند زیاد می‌شوند

معاون وزارت بهداشت با بیان اینکه رشد جمعیت در ایران به سمت سالمندی پیش می‌رود و ۹ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: تا ۳۰ سال آینده، جمعیت کشور با سونامی سالمندی مواجه می‌شود، به طوری که مطابق آمار در سال ۲۰۳۰ میلادی از هر چهار نفر، یک نفر بالای ۶۰ سال وجود دارد.

حضرتی گفت: سرعت رشد جمعیت سالمندی در ایران به اندازه‌ای بالا و رو به رشد است که باید اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری‌های مردم را آغاز و برنامه ریزی کرد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود رشد جمعیت سالمندی کشور در ۳۰ سال آینده به ۲۲ تا ۲۵ درصد برسد و این امر نیاز به مراقبت را در جامعه افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت مراقبت و ضرورت رشته پرستاری در ۱۰ سال آینده، یکی از دلایل اصلی جذب پرستاران در ایران و دیگر کشور‌ها را همین امر دانست و با تاکید بر نقش پرستاران در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر که در راس آن، بیماری‌های قلبی عروقی است، ادامه داد: در برنامه ریزی معاونت پرستاری وزارت بهداشت در مراقبت از مردم، سه سطح پیشگیری برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اضافه کرد: در این سطوح بر حضور پرستاران در آموزش و توانمندسازی مردم تاکید شده که از مهمترین راه‌های پیشگیری است؛ همچنین پرستاران ارشد در کلینیک‌های پرستاری برای آموزش مردم به عنوان یک ضرورت فعالیت دارند و برای نمونه به آموزش مردم در چگونگی استفاده از دارو می‌پردازند.

وی تصریح کرد: پویش فشار خون برای ۱۱۹ هزار ایرانی، به مدت سه روز با همت پرستاران سراسر کشور انجام شد که تلاشی در همین زمینه بود، این برنامه بیست و هفتم اردیبهشت نیز از سوی وزارت بهدشت به صورت یک برنامه وسیع در دستور کار قرار گرفته و اجرایی می‌شود.
کنگره کشوری مداخلات قلبی جمعه در شیراز آغاز شد، شنبه نیز در شیراز با حضور متخصصان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/چ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.