سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جدایی پنتاگون و گروه فوق محرمانه دانشمندان پس از ۵۹ سال/ جیسون‌ها چه کسانی هستند؟

رسانه‌های آمریکا از قطع همکاری وزارت دفاع این کشور با یک گروه فوق محرمانه و مرموز از پژوهشگران پس از ۵۹ سال خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تصمیم گرفته پس از ۵۹ سال قرارداد همکاری با یک گروه فوق‌محرمانه از پژوهشگران خود را لغو کند.

بنا به گزارش «رادیو ملی» آمریکا اعضای این گروه مرموز از اوایل جنگ سرد با پنتاگون همکاری می‌کنند و هم‌اکنون که بودجه آنها یک‌باره به‌شدت کاهش یافته احتمالا به دنبال یک حامی و سازمان دولتی جدید هستند.

گزارش رادیو ملی آمریکا در ادامه به معرفی این گروه مرموز و رابطه آن با نهاد‌های امنیتی آمریکا و نقش آن‌ها در طرح‌های فوق‌محرمانه نظامی این کشور می‌پردازد.

این گروه به نام جیسون (JASON) یا جیسون‌ها مشهور است. از سال ۱۹۶۰ تاکنون مشغول کار بر روی پروژه‌های فوق‌محرمانه بوده و با رده‌های بالای امنیتی آمریکا در ارتباطند. تعداد آن‌ها بین ۳۰ تا ۶۰ نفر تخمین زده می‌شود، اما تعداد دقیق این گروه همچنان به صورت یک راز باقی مانده است.

همه افراد این گروه پژوهشگران عادی دانشگاهی هستند و در دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها و صنایع خصوصی کار می‌کنند. هر سال تابستان به منظور بررسی و مطالعه مسائل حاد و پیچیده نظامی، آژانس‌های امنیتی و دیگر بخش‌های دولتی، گرد هم می‌آیند. پنتاگون سالانه میلیون‌ها دلار خرج تشکیل این گردهمایی می‌کند.

این گروه سال‌ها مشغول اختراع فناوری‌های ارتباطی برای زیردریایی‌ها با استفاده از امواج رادیویی بسیار بلند بودند. همچنین سامانه‌ای از حسگر‌های الکترونیکی تولید کردند که در جنگ ویتنام برای جمع‌آوری اطلاعات درباره تحرکات نظامیان ویتنام استفاده شد. در سال ۱۹۷۹ نیز این گروه گزارشی درخصوص تأثیرات گرمایش زمین ناشی از افزایش دی‌اکسید کربن و راه‌حل‌های کاهش این معضل منتشر کرد.

این گزارش در پایان می‌افزاید مدیریت گروه جیسون‌ها با شرکت خصوصی MITRE است که مسئول تأمین مالی مراکز تحقیقاتی آژانس‌های دولتی آمریکاست. گفته می‌شود پس از لغو قرارداد پنتاگون، سازمان ملی امنیت اتمی وزارت انرژی آمریکا خواستار همکاری با این گروه و تأمین مالی آن شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
reza
۱۰:۳۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
شرکت دانش بنیان آنها قدمت 60 ساله دارند و دانش بنیان های ما 6 ساله . اما خداوند با ما است . قدم بردارید و برکت کار را ببینید .
morteza
۰۶:۲۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
ایران هم باتشکیل همچین گروههایی میتونه در ضمینه تولید موتور خودرو کاملا ایرانی و ساخت تجهیزات مدرن مولد صنعتی جهش بزرگی توی صنعت و خودکفایی داشته باشه
علی
۰۸:۵۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
ضمینه نه زمینه
همین شمایی که غلط املایی داری تو یه جمله کوچیک نشون می ده . همه حرف خوب بلدن بزنن ولی سواد ندارن
:)
شکارچی
۲۲:۱۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا شیطان تروریست جهان.