سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انجام ۱۷ طرح آبخیزداری در همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: هم اینک ۱۷ طرح آبخیزداری در استان در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، اسفند یار خزائی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: هم اینک ۱۷ طرح آبخیزداری شامل کنترل سیلاب، حفاظت آب و خاک، تغذیه آبخوان ها، تقویت پوشش گیاهی کمربند حفاظتی، عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در این استان در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: وقوع سیل و خسارات مالی و جانی اهمیت توجه به طرح‌های آبخیزداری را بیشتر نمایان می‌کند و اجرای این طرح‌ها مهمترین وموثرترین راهکار برای جلوگیری از آثار مخرب سیلاب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: همچنین بروز معضلات خشکسالی، فرسایش خاک، تهدید‌ها و تخریب‌های ناشی از آن موید اهمیت توجه به طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برای حفظ منابع پایه آب وخاک است.

خزائی افزود: بسیاری از کشور‌های توسعه یافته برای جلوگیری از سیلاب‌ها به توسعه عملیات آبخیزداری از جمله تقویت و توسعه پوشش گیاهی، احیای جنگل‌ها و احداث بند‌ها و سازه‌های آبخیزداری روی آورده اند.

وی بودجه اختصاص یافته به این بخش را ناچیز دانست و عنوان کرد: با توجه به تاثیر طرح‌های آبخیزداری در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، روسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی، اما این طرح‌ها با کمبود اعتبار مواجه بوده و نیازمند توجه بیش از پیش و ویژه مسئولان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: آبخیزداری راه موثری برای مهار آب و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع است و نهاد‌های اجرایی با توجه به خسارت‌های متعدد ناشی از سیلاب ها، روان آب‌ها و فرسایش خاک باید در اجرای این طرح‌ها بیش از پیش به منابع طبیعی کمک کنند.

خزائی اضافه کرد: بیش از ۹۰۵ هزار هکتار ازعرصه‌های منابع طبیعی استان همدان مستعد انجام عملیات آبخیزداری است.

انتهای پیام/ب

اجرای طرح‌های آبخیزداری موثرترین راهکار برای کاهش آثار سیلاب است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.