سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

۷۰ درصد اراضی دیم به کشت غله اختصاص دارد/ تنوع بخشی به محصولات علوفه‌ای در دستور کار قرار گرفت

کشاورز گفت: هم اکنون ۷۰ درصد اراضی دیم به کشت غلات و ۱۰ درصد حبوبات اختصاص دارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: به رغم بارندگی‌های خوب ماه‌های اخیر، مشکل کمبود آب در سطح کلان منتفی نیست و ما نیازمند تغییر رویکرد‌ها در تولید، سیستم‌های زراعی و رفتار‌های کشت هستیم.

وی با بیان اینکه مصرف شیر در کشور به منظور ارتقای سلامتی جامعه و کاهش هزینه‌های بهداشتی باید افزایش یابد، افزود: در این راستا تولید زراعی باید اصلاح و در پاییز هم علوفه تولید شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما می‌توانیم در پاییز برای استفاده از آب باران یا آب سبز علوفه تولید کنیم.

وی ادامه داد: ما ۲ پروژه در زمینه الگو‌های علوفه‌ای در اراضی دیم و آبی از سه سال پیش شروع کرده ایم؛ محصولات شناسایی و ارزیابی شده و تلاش کرده ایم بذر آن‌ها هم فراهم شود.


بیشتر بخوانید: ضریب خوداتکایی دانه های روغنی در سال زراعی جاری ۲ رقمی می شود


به گفته کشاورز، ما علاوه بر پیگیری علوفه آبی پاییزی، در اراضی دیم کشت علوفه و دانه‌های روغنی را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد اراضی دیم غله و ۱۰ درصد حبوبات کشت می‌شود و ۲۵ درصد آن  آیش است و یکی از برنامه‌های ما این است که کشت پنج محصول از جمله علوفه و دانه‌های روغنی را در اراضی دیم انجام دهیم.

کشاورزی در عین حال بر توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و نصب تیپ در مزارع را برای تولید علوفه به منظور صرفه جویی در آب تاکید کرد و گفت: این تکنولوژی‌ها و روش‌های آبیاری باید از طریق ترویج در کشور توسعه یابد.

وی در مورد افزایش ماده آلی خاک در حوزه زراعت اظهار کرد: اگر کشاورزان ماده آلی خاک را افزایش دهند منجر به افزایش تولید و کاهش مصرف آب و کود و ارتقای کیفیت محصول خواهد شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی‏، تغییرات با کشت علوفه پاییزه، نصب سیستم تیپ و افزایش ماده آلی خاک را نجات بخش کشاورزی کشور دانست.

وی با تاکید بر تشکیل و تقویت زنجیره تولید در حوزه گوشت، مرغ و شیر گفت: وزارت جهاد کشاورزی طرح علوفه را آماد کرده و به زودی برای آن مجری تعیین خواهد شد.

کشاورز  در پایان در عین حال از بخش تحقیقات خواست بذر و رقم مورد نیاز برای تنوع محصولات علوفه‌ای را معرفی کند.

انتهای پیام/

توسعه سیستم های نوین آبیاری امری مهم در صرفه جویی آب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.