راستاد در تشریح اهداف و برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۸، بیان کرد: تکمیل تجهیزات فاز ۱ طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار و توسعه فاز ۳ مجتمع بندری شهیدرجایی از جمله برنامههای مهم این سازمان در سال جاری است.
بیشتر بخوانید:استفاده کشتیها از سوخت کم سولفور از سال ۲۰۲۰ میلادی/ وزارت نفت توانایی تأمین سوخت کم سولفور را دارد
وی ادامه داد: تکمیل عملیات اجرایی اسکله نفتی بندر شهیدرجایی و بهره برداری بخشی از این پروژه، واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی و غیر دولتی، توسعه فعالیتهای تولیدی، صنعتی و لجستیکی در پسکرانه بنادر و افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر از دیگر برنامههای مهمی است که در طول سال ۹۸ در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دنبال مشارکت با اپراتورهای معتبر خارجی جهت سرمایه گذاری و اداره پایانه کانتینری بنادر هستیم، گفت: افزایش بهرهوری و رقابت پذیری خدمات بندری به ویژه با تاکید بر سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز اعمال سیاستهای حمایتی و تشویقی برای جذب بار ترانزیتی، ترانشیپی و صادرات مجدد از دیگر اهداف تعریف شده در سال جاری است.
راستاد ادامه داد: فاز دوم طرح جامع بنادر بازرگانی با تاکید بر ریل پایه بودن بنادر در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد و همچنین فاز اول برنامه هوشمندسازی بنادر نیز در سال ۹۸ تکمیل میشود.
وی ارائه دو سند مهم کنترل و بازرسی از الزمات آب توان در اجلاس آیمو و ارائه ۷ سند در خصوص حفاظت از محیط زیست، تجسس و نجات دریایی به کمیته تخصصی آیمو را از مهمترین اقدمات سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه تعاملات بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی دانست و اعلام کرد: همچنین پیشنهاد یک سند مشترک با استرالیا و تعدادی از کشورها در راستای ایجاد تغییر در شورای سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) داده شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه صحبت هایش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۷ موفق شد به مدت ۲ سال به عنوان ریاست کمیسیون منطقهای هیدروگرافی انتخاب شود و نماینده سازمان نیز در دهمین اجلاس منطقهای افسران مقابله با آلودگی خلیج فارس و دریای عمان به عنوان نایب رئیسی این اجلاس دست یافت.
به گفته راستاد علاوه بر موارد ذکر شده، در اجلاس تفاهم نامه منطقهای اقیانوس هند در خصوص کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها، ایران از نظر تعداد بازرسی بعد از کشور استرالیا رتبه دوم را به دست آورد (بیشتر بخوانید).
وی همچنین با اشاره به چالشها و موانع دریایی کشور در سال ۹۷، یادآور شد: یکی از چالشها در سال گذشته، مربوط به تحریمهای یک جانبه و غیرقانونی آمریکاییها بود که موجب خروج برخی کشتیهای لاینر کانتینری شد، اما به واسطه توان و ظرفیت بالای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مذاکراتی که با تعدادی از خطوط انجام شد، توانستیم مبادلات بازرگانی را از طریق ناوگان جایگزین انجام دهیم.
انتهای پیام/