سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی مطرح کرد؛

بازار ٨٠ درصدی مکمل‌های ایرانی در کشور/ با پدیده مصرف غیرمنطقی مکمل‌ها روبه رو هستیم

کبریایی زاده گفت: با پدیده مصرف غیر منطقی مکمل‌ها روبه رو هستیم، مکمل‌های تولیدی نیاز کل کشور را تامین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کبریایی زاده رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی و رژیمی در نشست خبری هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و ورزشی و چهارمین سمپوزیم پایش سلامت مکمل‌های رژیمی اظهار کرد:  این همایش ٨ سال پیش که ما با هجمه بسیار سنگینی در واردات مکمل‌ها روبرو بودیم کلید خورد.

وی ادامه داد: ما قبل از انقلاب ٨٠ درصد دارو را وارد و کمتر از ٢٠ درصد تولید می‌کردیم و با اتفاقاتی که در حوزه علمی رخ داد، امروز در در نقطه‌ای قرار داریم که بیش از ٩٧ درصد دارو‌ها را در داخل تولید می‌کنیم و این بدان معناست که در صنعت داروسازی رشد خوبی کرده‌ایم و تجربه انتقال دانش فنی به سایر کشور‌ها را در چند مورد داشته‌ایم، این نشان از عمق دانش داروسازی در کشور است.

توجه صنعت جهانی به  تولید شیرخشک‌های اطفال  در دهه ٧٠ 

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ورزشی اظهار کرد: دنیای مکمل‌ها برخواسته از شهرنشینی و تغییر سبک زندگی است و از دهه ٧٠ صنعت تولید آن مورد توجه قرار گرفته است و در ابتدا این صنعت در کشور روی به تولید شیرخشک‌های اطفال و مکمل‌های این گروه سنی آورد.

وی افزود: سپس دوره هم زادی با دارو‌ها آغاز شد که در این زمان قطره‌هایی مثل مکمل آهن تولید می‌شدند و عمده مکمل‌ها در شبکه بهداشتی مصرف می‌شدند، در میانه دهه ٨٠ با هجمه عرضه مکمل‌های وارداتی در کشور روبه‌رو شدیم و برخی مکمل‌ها بازار داغی پیدا کردند؛ در آن دوره هجمه شدیدی به محصولاتی مثل مولتی ویتامین‌های داخلی وارد و صنعت تولید مکمل‌های ایرانی بسیار دچار چالش شد و ٩٠ درصد بازار مکمل‌ها در اختیار واردکنندگان بود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ادامه داد: ما با راه‌اندازی سندیکا در استراتژی تمرکز بر تولید داخلی گام برداشتیم و اداره مکمل‌ها به اداره کل تبدیل و وزارت بهداشت حامی تولید مکمل‌ها شد.

مکمل‌های داخلی نیازمان را تامین می‌کنند

کبریایی با بیان اینکه خوشبختانه در بازار مکمل‌ها بیش از ٨٠ درصد محصولات داخلی هستند، گفت: ما با پدیده مصرف غیر منطقی مکمل‌ها روبه رو هستیم و می‌توانیم بگوییم مکمل‌های تولیدی نیاز کل کشور را تامین می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره قاچاق مکمل‌های غذایی و ورزشی ادامه داد: ما چالش جدی در مکمل‌های ورزشی داریم و علی رغم تلاش‌ها هنوز در سالم سازی زنجیره مکمل‌های ورزشی پیشرفت خوبی نداشتیم چرا که مخاطب ما جوانان هستند و این مسئله می‌تواند سلامت جوانان ما را به خطر بیندازد.

کبریایی‌زاده ادامه داد: بحث قاچاق مسئله مبتلا به جامعه است اما به نظر من سالم‌ترین زنجیره تأمین این فرآورده‌ها تأمین آنها از طریق تولیدکنندگان داخلی است چرا که آنها مواد اولیه خود را از منابع مورد تأیید وزارت بهداشت تهیه می‌کنند و از طرفی به کمک سامانه رهگیری، ردیابی و اصالت کالا و برچسب نصب شده بر روی تمام مکمل‌ها می‌توان از سلامت کالا اطمینان حاصل کرد.

داروخانه‌ها تنها مرجع تهیه مکمل‌ها هستند

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی تاکید کرد: خطرناک‌ترین رفتار در حوزه مکمل‌ها این است که مردم این فرآورده‌ها را از بازار سیاه تهیه کنندو مردم باید بدانند که داروخانه‌ها تنها مرجع تهیه مکمل‌ها هستند.

وی با اشاره به فروش مکمل‌های قاچاق در کوچه مروی بیان کرد: ما این مشکل را در حوزه دارو در ناصرخسرو داشتیم و وقتی که با نیروی انتظامی به آنجا می‌رفتیم در نهایت به یک سری کارگر بی‌سواد می‌رسیدیم و در همان زمان در خیابان ناصرخسرو یک مرکز اطلاع رسانی قرار دادیم و داروخانه‌های مهم در آنجا غرفه زدند و این قائله جمع‌ شد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی گفت: به هر حال وقتی ۱۲ هزار داروخانه در کشور وجود دارد و ۴۵ شرکت پخش و توزیع، فرآورده‌ها را توزیع می‌کنند و وزارت بهداشت سعی کرده زنجیره سالمی را ایجاد کند، مردم خودشان باید مراقب سلامتی‌شان باشند.

کبریایی زاده به مرگ و میر ناشی از مصرف فرآورده ‌های قاچاق و تقلبی اشاره کرد و افزود: متأسفانه مرگ‌ها و آسیب‌های زیادی را در سطح کشور داریم که به دلیل مصرف فرآورده‌های تقلبی یا سوء مصرف آنها ایجاد می‌شود وگرنه چرا یک جوان ۲۴ ساله باید شب بخوابد و صبح بلند نشود بنابراین تبلیغ زنجیره سالم برای تهیه مکمل‌ها بسیار مهم است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی درباره افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر بازار مکمل‌ها و کیفیت این فرآورده‌ها گفت: افزایش نرخ ارز بر روی سرمایه در گردش شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد البته ارز مربوط به مکمل‌های غذایی و رژیمی از آذر ماه سال گذشته به بعد ارز نیمایی است و ما هم کنترل‌های لازم را انجام دادیم.

وی افزود: در حوزه قیمت‌ها نیز در حدی افزایش قیمت داشتیم که فشاری به مردم وارد نشود و باید توجه داشت که ما کنترل قیمت را تا حدی ادامه می‌دهیم که به کیفیت فرآورده آسیب وارد نشود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.