در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سوء استفاده سوداگران از علاقه ورزشکاران به مصرف مکمل/ مراکز مجاز عرضه مکمل‌های ورزشی را بشناسید

مدیر گروه پزشکی اجتماعی علوم پزشکی قم گفت: سوداگران از علاقه ورزشکاران به مصرف مکمل ورزشی سوء استفاده می‌کنند.

محمد حضوری، مدیر گروه پزشکی اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم  و مسئول اسبق کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی- ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: چرخه عرضه و تجویز مکمل‌های غذایی با مشکلات اساسی روبه‌رو بوده و دلیل اصلی این مشکل ورود نکردن مراکز علمی و دانشگاهی به این حوزه و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط است.

وی افزود: حتی مهم‌ترین مراکز نقش آفرین نظیر معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، فدراسیون پزشکی ورزشی، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (NADO) در زمینه عرضه و فروش مکمل‌های غذایی منفعل و بی‌برنامه  فعالیت کرده اند.

بازار سیاه مکمل‌های ورزشی قاچاق و تقلبی

حضوری با بیان اینکه مصرف مکمل‌های غذایی به بخشی جدایی ناپذیر با ورزش حرفه‌ای تبدیل شده‌است، درباره لزوم کنترل و نظارت در این حوزه و ممانعت از مصرف مکمل‌های تقلبی یا غیراستاندارد افزود: علاقه بسیار ورزشکاران به مصرف مکمل‌ها موجب سوءاستفاده برخی سوداگران برای ایجاد بازار سیاهی از محصولات قاچاق یا تقلبی شده است.

 مدیرگروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: من یک سال و نیم مسئول کمیته تغذیه ورزشی در فدراسیون پزشکی ورزشی بوده‌ام، متاسفانه در طول این مدت موارد متعددی از مثبت شدن نتیجه آزمایش دوپینگ ورزشکاران دیده‌ام و در بعضی موارد حتی به خاطر استفاده از این محصولات تقلبی، آسیب‌های جدی به سلامتی آنان وارد شده است.

مراکز مجاز تهیه مکمل‌های غذایی

وی تهیه مکمل‌های ورزشی و غذایی از داروخانه‌ها را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: مصرف این فرآورده‌ها باید زیر نظر متخصصان مورد تایید و مجاز صورت بگیرد تا لطمه‌ای به سلامتی فرد وارد نشود.

 مدیرگروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد لزوم آگاهی بخشی در زمینه مصرف صحیح مکمل‌ها و نقش متخصصان در این زمینه گفت: سال‌هاست درخواست کرده‌ایم تا دوره‌های آموزشی مدونی برای افزایش آگاهی متخصصان تغذیه، پزشکان و داروسازان برگزار شود؛ چراکه فکر می‌کنیم از این طریق نحوه تجویز اصلاح خواهد شد و ارائه مکمل و مشاوره در داروخانه نیز ارتقا یابد، اما متاسفانه هنوز عزمی جدی در این راستا مشاهده نشده است.

حضوری با اشاره به برگزاری همایش مکمل‌های غذایی و دارویی  برای افزایش اطلاع ورزشکاران و متخصصان این حوزه گفت:  سابقه چند ساله برگزاری همایش مکمل‌های غذایی و دارویی نشان از توجه و اقبال ورزشکاران و نسل جوان به مباحث و مطالب ارائه شده در سخنرانی و نشست‌های مرتبط دارد.

 مدیرگروه پزشکی اجتماعی  دانشگاه علوم پزشکی قم ادمه داد: نقش مکمل‌های غذایی و رژیمی در گروه‌های سنی خاص، نقش مکمل‌های غذایی و رژیمی در مدیریت و کنترل بیماری‌ها، سلامت و کیفیت مکمل‌های غذایی و رژیمی و ورزشی، اثربخشی مکمل‌ها در عملکرد ورزشکاران، نقش مکمل‌های غذایی و رژیمی در مدیریت وزن، مکمل‌های غذایی و رژیمی و ورزشی در چرخه واردات تولید، توزیع و مصرف و کاربرد مکمل‌های طبیعی و گیاهی هفت محور این همایش اعلام شدند.

وی یادآوری کرد: هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی، چهار تا ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک برگزار می‌شود و در این دوره دریافت مقاله‌های تخصصی حوزه مکمل گنجانده شده است و همچنین امتیاز بازآموزی به شرکت کنندگان تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار