به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شکرچیزاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آخرین اقدامات و ماموریتهای آن مرکز را در جهت امدادرسانی به سیل در استانهای مختلف تشریح کرد.
شکرچیزاده توضیح داد: بخشی از مطالعاتی که مرکز تحقیقات در سیل اخیر برعهده گرفت بررسی و مطالعه رخداد رانش و لغزش لایههای زمین در استان لرستان بود.
وی ادامه داد: سیل اخیر آزمون بزرگی برای مهندسی کشور بود که متاسفانه جامعه مهندسی از آن سربلند بیرون نیامد، در مرکز تحقیقات، درسهای سیل را جمعآوری کنیم و در دستورالعملها، ضوابط و آییننامهها از آن بهره خواهیم برد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بازدیدی را از منطقه پلدختر و درود داشته است از اعزام کارشناسان مرکز به استان لرستان در هفتههای گذشته خبر داد و گفت: بررسی و مطالعه اولیهای در مورد رانش و لغزش لایههای زمین در استان لرستان توسط کارشناسان مرکز انجام شد که البته مستلزم کارشناسی بیشتری است. اما بر اساس مطالعات و دادههایی که به دست آمد، وضعیت، هم اکنون وضعیت ناپایداری نیست و قابل کنترل است.
شکرچیزاده افزود: بعد از سیل گلستان در آققلا و گمیشان با هماهنگی مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی و کارشناسان، شروع به جمعآوری اطلاعات کردیم و نخستین گزارش را به وزیر راه و شهرسازی ارایه کردیم. متعاقبا گزارش مربوط به سیل شیراز آماده شد.
در این گزارشها به طور مفصل بر اساس دادههای هواشناسی و دبی آب و اطلاعات مربوط به بستر رودخانهها، ارزیابی از اتفاقاتی که افتاده و اقداماتی که باید انجام میشد و بخشی از آن انجام نشده است را ارایه کردیم. در عین حال، پیشنهادات مرکز نیز در آن گزارشها به تفصیل بیان شده است.
بیشتر بخوانید: تشریح روند بازسازی راهها و ابنیه فنی آسیبدیده از سیل/ تخریب ۵۰ کیلومتر از راههای استان لرستان
وی با اعلام اینکه مرکز تحقیقات در حال آماده کردن گزارشهای مربوط به سیل لرستان و خوزستان است، اعلام کرد: سیل اخیر اتفاق نادری در تاریخ مهندسی کشور بود که همزمان سطح وسیعی از سرزمین ایران را دچار مشکل کرد. در مرکز تحقیقات برای ما مهم است که درسهای سیل را جمع آوری کنیم و در دستورالعملها، ضوابط و آیین نامهها از آن استفاده کنیم.
شکرچیزاده با اعلام اینکه سیل اخیر، به بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه، بیش از ۵۰۰ پل و چند ده هزار خانه آسیب زد و بیش از ۳هزار میلیاردتومان به کشور آسیب رساند، تصریح کرد: در حال مستندسازی سیل اخیر هستیم با این هدف که درسهای لازم را از آن بگیریم و چنانچه نیاز باشد تغییراتی در روشهای طراحی در دوره بازگشت سیل ارایه کنیم.
وی افزود: کارشناسان مرکز در استانهای مختلف مشغول بررسی، ارزیابی و آسیبشناسی هستند و نشست تخصصی را روز یکشنبه هشتم اردیبهشتماه با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار میکنیم. در مراسم روز یکشنبه، دلایل رخدادهای سیل در زمینههای شهرسازی، اینکه چه خطاهایی در ساخت و ساز شهری بوده و کجاها عدم رعایت اصول شهرسازی به کشور آسیب زده است، همچنین، ارزیابی رفتارهای ساختمانها و مصالحی که در تولید آنها نقش داشتند و در زمینه راه، بدنه راه ها، پلها و رانشها مورد ارزیابی قرار میگیرد.
شکرچی زاده تصریح کرد: نشست روز یکشنبه هشتم اردیبهشت ماه با این هدف برگزار میشود تا بتواند نتایج آن برای آینده و مهندسی کشور کارگشا باشد.
وی بیان کرد: وقتی ساختمان ها، پلها و راهها ویران شده اند، آیا قرار است بر همان اساس بسازیم؟ یا اینکه لازم است اصول طراحی را تغییر دهیم؟ اینها مواردی است که نیاز هست مورد ارزیابی قرار بگیرد و این کاری است که مرکز تحقیقات در حال تکمیل آن است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص نقش عوامل انسانساخت در سیل اخیر و همچنین تغییرات اقلیمی، نیز توضیح داد: تغییرات اقلیمی از قبل شناخته شده بود و این تغییرات موجب میشود که شدت بارندگی بسیار بیشتر شود و با تحقیقات این موارد ثابت شدهاند. اما یادمان نرود که این موضوع تنها عامل نیست. بدین معنا دست اندازیهایی که به بستر رودخانهها شد، عدم لایروبیهایی که در رودخانهها باید انجام میشد و انجام نشد، ساخت و سازهایی که در مسیل رودخانهها انجام شد، اینها مهمترین عواملی است که اسیب سیل را افزایش دادند.
وی تصریح کرد: قطعا اگر اصول مهندسی رعایت میشد، خسارات کمتری داشتیم.
شکرچیزاده گفت: اینکه در هر سیلی اثر این موضوعات در چه حدی بوده است باید مورد ارزیابیهای بیشتری قرار بگیرد. ضمن آنکه اعلام شده است که برای خوزستان سیل با دوره بازگشت ۵۰۰ ساله اتفاق افتاده است. گزارشهای سازمان هواشناسی نیز حاکی از این مطلب است که در مدت کوتاه کمتر از یک ماه، بارشهای سالانه را داشتیم و چند میلیارد مترمکعب آب در کشور جاری شده است.
وی در پایان تاکید کرد: اگر اقدامات موثر به طور مستمر انجام میشد در زمینههای مختلف حتما خسارات کمتری میدیدیم. معتقدم به جای آنکه به دنبال مقصر باشیم، عوامل را شناسایی کنیم و در ساخت و سازها اصلاحات لازم را ایجاد کنیم.
انتهای پیام/