سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اروپا از «سرطان مافیا» رنج می‌برد

کارشناسان پلیس اروپا هشدار دادند هرچند ممکن است در ماه‌های اخیر اقدامات بین‌المللی علیه مافیا افزایش یافته باشد، اما گروه‌های سازمان‌یافته جرم و جنایت ایتالیایی «سرطان اجتماعی و اقتصادی» هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسان پلیس اروپا هشدار دادند هرچند اقدامات بین‌المللی علیه مافیا در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، اما گروه‌های سازمان‌یافته جرم و جنایت ایتالیایی «سرطان اجتماعی و اقتصادی» هستند که دنیا آن‌ها را دستکم گرفته است.

بنابر اعلام پلیس اروپا، سه گروه اصلی «کوزا نوسترا»، «نیاپلیتن کامورا» و «ان‌درانگتا» از «مخوف‌ترین گروه‌های اروپایی هستند که عملیات‌های جنایی آن‌ها وسعت جهانی دارد». پلیس اروپا می‌گوید قدرت آن‌ها در کنترل و استثمار قلمرو پنهان است، از جمله آن که متحدان خود را در موقعیت‌های مدیریتی حتی در مکان‌هایی که از قلمروی آن‌ها بسیار دور است منتصب می‌کنند.

در یک عملیات در ماه دسامبر، ۹۰ نفر از اعضای یک گروه شرور کالابریای ایتالیا در شش کشور مختلف جهان دستگیر شدند که در آن صد‌ها افسر پلیس مشارکت داشت.

با آنکه گفته می‌شود «کوزا نوسترا سیسیلی» بدنام در استرالیا، کانادا و آمریکا حضور دارد، ایتالیایی‌های مافیایی دیگر نیز قلمروی جهانی پیدا کرده‌اند، هرچند هنوز کشور‌های اتحادیه اروپا در مرکز توجه آن‌ها قرار دارد.

کریستین توماسی، سرهنگ و کارشناس پلیس که تحلیلگر جرم و جنایت سازمان یافته به ویژه مافیای ایتالیایی است، از مواردی سخن می‌گوید که گروه‌های جرم و جنایت تمامی محله‌های شهر‌های اروپایی را تحت کنترل دارند و زندگی در آن‌ها از بین رفته است. توماسی در این خصوص اظهار داشت «چرا به نظر می‌رسد که در این مناطق اتفاقی نمی‌افتد؟ زیرا مافیا تحت کنترل است؛ اما این کنترل سالم نیست. این مانند سرطانی است که در حال پیشرفت است و هر جایی که سرطان باشد زندگی نیست».

این کارشناس پلیس در ادامه افزود «جرایم کوچک دیگر وجود ندارد و همین‌طور اقتصاد سالم. این درست است که دیگر علف‌های هرز رشد نمی‌کنند؛ اما چمن هم رشد نمی‌کند».

جنایتکاران مانند اقتصاددانان فکر می‌کنند. مافیا‌های قدرتمند ایتالیایی پول خود را در مقیاس‌های بزرگ در قاچاق مواد مخدر، پول‌شویی و همچنین جعل اسکناس و کالا در کنار قاچاق زباله‌های سمی به کار می‌برند.

اداره پلیس اروپا می‌گوید آن‌ها آسیب جدی به اقتصاد محلی و ملی وارد می‌کنند. «آن‌ها کانال‌های مالی و اعتباری را آلوده می‌کنند. رقابت و بازار را برهم می‌زنند و بازار سیاه به راه می‌اندازند. فرار از مالیات را ترویج می‌کنند».

توماسی در این خصوص گفت: «در جا‌هایی که از بحران اقتصادی رنج می‌برند، مانند اروپا، مافیا به راحتی نفوذ می‌کند؛ زیرا هرکسی که پول تازه می‌آورد ممکن است ابتدا به عنوان یک منبع خوب شناخته شود».

توماسی گفت که دارایی‌هایی به ارزش ۲۵۰ میلیون یورو (۲۸۰ میلیون دلار) در عملیات اخیر در رومانی ضبط شد، جایی که مافیا چنگال خود را به همه چیز از شرکت‌های ساختمانی گرفته تا صد‌ها آپارتمان و حتی چشمه‌های آب معدنی نیز فرو برده بود. او در ادامه افزود اعضای مافیا مبالغ هنگفتی نیز از طریق شرط‌بندی به دست می‌آورند که این بخش از فعالیت‌های خود را در اتریش، هلند، پاناما، رومانی و اسپانیا انجام می‌دهند؛ زیرا در آنجا قانون مالیاتی بسیار مقرون به صرفه است.

در سال‌های اخیر، توماسی و همکارانش ناچار شده‌اند دامنه فعالیت‌های خود را از حومه شهر رم به آلمان، فرانسه، اسپانیا و همچنین کشور‌های اروپای شرقی نیز گسترش دهند.

با توجه به تجربیات پلیس اروپا، در روز‌های پایانی سال گذشته میلادی، کمیسیون اروپا یک کارگروه تازه با هدف مبارزه اختصاصی با گروه‌های جرم و جنایت سازمان یافته ایتالیایی و همچنین شکبه‌های جنایی اوراسیا و آلبانی در اتحادیه اروپایی تشکیل داد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.