سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خبر داد؛

سد اکباتان در آستانه سر ریز شدن / دریچه سد باز شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به باز شدن دریچه سد اکباتان گفت: حجم سد اکباتان همدان پر شده و در آستانه سرریز شدن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان  با بیان اینکه ظرفیت سد اکباتان تقریبا آبگیری شده است اظهار کرد: برای تخلیه بخشی از رسوبات پشت مخزن سد  دریچه سد باز شده است.

وی ادامه داد:  خروج آب بی‌کیفیت لایه‌های زیرین سد و همچنین کنترل سیلاب در حین بارندگی را از  دیگر دلایل بازگشایی زودهنگام دریچه سد اکباتان عنوان کرد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد:  اکنون حدود ۱۴ تا ۱۵ مترمکعب آب بر ثانیه از سد  خارج  و وارد رودخانه شده  تا محیط زیست پایین دست سد نیز بهره‌مند شود.

وی با بیان یانکه ۱۵ متر مکعب آب در هرثانیه  وارد این سد می شود، گفت: یک متر مکعب از آب این سد برای شرب شهروندان همدانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ستوده دلیل عدم هدایت آب مازاد سد اکباتان به سد آبشینه را خروج آب بی‌کیفیت از لایه های  پایین سد دانست و افزود: پس از گذشت چند روز و ارتقاء کیفیت آب خروجی ، آب سرریز سد اکباتان به سد آبشینه هدایت می‌شود.

وی اضافه کرد: آب سریزی سد  اکباتان،علاوه بر  تغذیه بست‌ها و دشت‌ها  وارد استان‌های مرکزی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه در دوره های قبل نیز شاهد سرریز زودهنگام سد اکباتان بودیم، افزود: در سال جاری به علت وقوع بارش‌های سیل‌آسا و مداوم، سد در این زمان از سال سرریز کرده است .

وی در ادامه از سرریز شدن سد سرابی تویسرکان هم  خبر داد و گفت: این سد امروز با ۹.۵ میلیون متر مکعب سرریز شد و اکنون سد کلان ملایر هم  سرریز شده  است.

ستوده با تأکید بر اینکه در بالادست سد اکباتان ذخایر زیادی از برف وجود دارد تصریح کرد: ذخایر بالا دست سد اکباتان در حال ذوب شدن است و این مسئله نیز  حجم آب سد را افزایش می دهد .

انتهای پیام/د.ا

اکباتان در آستانه سرریز شدن

 

برچسب ها: آبفا ، سیلاب ، سدسازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.