خادمی گفت: سیل بندهای محکم به طول ۸ تا ۱۰ کیلومتر در تمام راههای استان خوزستان برای جلوگیری از نفوذ آب توسط نیروهای راهداری ایجاد شده است.
وی افزود: در مسیر اندیمشک- اهواز نیم متر برای عبور ماشین آلات و تجهیزات سنگین جهت بازگشایی راهها ایجاد شده است که تنها نیروهای راهداری میتوانند از این مسیر عبور کنند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: همزمان با باز شدن سدهای دز و کرخه مسیر ارتباطی شمال به جنوب خوزستان مسدود شد. این مسیر شهرهای اهواز، شوش، اندیمشک، لرستان و شمال مرکزی کشور را در بر میگیرد.
خادمی تأکید کرد: با توجه به زیاد شدن خروجیهای آب از این دو سد، کل دشتها زیر آب رفته و آبها از رودخانه پس زده شده است، بنابراین آبگرفتگی روستاهای اطراف این رودخانه طبیعی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ۲۰ کیلومتر از مسیر جاده ارتباطی و مهم اهواز - اندیمشک و همچنین شمال استان خوزستان که یکی از شاهراههای حیاتی برای بندر امام خمینی(ره)، خرمشهر و آبادان بود به صورت کامل قطع شده است.
نماینده تامالاختیار وزیر راه و شهرسازی در خوزستان اظهار کرد: روزانه ۴۹ هزار وسیله سنگین و نیمه سنگین و ۸ هزار وسیله سنگین و ترانزیت از بندر امام خمینی(ره) عبور میکرد که به صورت کامل قطع شده است.
خادمی افزود: ریل اهواز به اندیمشک در منطقه بامدژ که به عنوان ریل سراسری خوزستان محسوب میشد و مسیر لرستان را طی میکرد به طول ۲۵ کیلومتر زیر آب رفته و متاسفانه در این منطقه تردد قطار بهطور کامل قطع شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه برای رضایت حال مسافران، اداره ۹ کل راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در این مسیر حمل و نقل ترکیبی ایجاد کردهاند، به طوری که مسافرانی که از تهران و سایر کشور به اهواز میآیند در اندیمشک از قطار پیاده شده و با استفاده از اتوبوس به اهواز منتقل میشوند که این اقدام در این شرایط خاص یک اقدام بزرگ محسوب میشود.
خادمی با بیان اینکه جاده اهواز - آبادان هنوز باز است؛ اما در معرض خطر قرار دارد، تصریح کرد: در صورت ورود آب بیشتر این جاده مسدود خواهد شد.
نماینده تامالاختیار وزیر راه و شهرسازی در خوزستان افزود: مسیر ارتباطی در ۱۲۰ روستا قطع شده و ۲۷ روستا در محاصره سیل هستند، همچنین به دلیل آبگرفتگی امکان تردد به چندین روستا وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه یکهزار دستگاه و ماشین آلات سنگین درحال بازگشایی مسیر هستند، گفت: هنوز میزان خسارت در این منطقه قابل ارزیابی نیست و بعد از فروکش کردن آب کارشناسان اقدام به ارزیابی میکنند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از ایجاد سیل بندهای محکم جهت جلوگیری از ورود آب به روستاها توسط نیروهای راهداری و کمکهای مردمی خبر داد و گفت: نیروهای راهداری با همت مردم در کنار جادهها سیل بندهایی به طول ۸ کیلومتر ایجاد کردند تا از نفوذ آب رودخانه به شهرها مانند سوسنگرد جلوگیری شود.
خادمی افزود: در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان هم جهت حفاظت از شهرها نیروهای سازمان بنادر و دریا نوردی در حال احداث سیل بند هستند تا از ورود آب به شهر جلوگیری شود.
وی افزود: تمام نیروهای مردمی و همچنین نیروهای راهداری به صورت شبانه روزی اقدام به گونی گذاریهای شن و ماسه میکنند و با استفاده از ماشین آلات و کوبیده شدن این سیل بندها مانع از ورود یک قطره آب به شهرها میشوند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: علیرغم هجوم بسیار زیاد سیل و باز شدن دریچه سدها با استفاده از این اقدام آبگرفتگی مناطق روستایی بسیار کاهش یافته و خیابانها هم اکنون در شرایط عادی قرار دارند.
وی اظهار کرد: روز گذشته وزیر راه و شهرسازی دستور داد که بخشی از خروجی آب سدها کاهش یابد تا مردم و نیروهای راهداری فرصت کنند تا بخشی از اقدامات لازم برای بازگشایی راه رها را انجام دهند، بنابراین امروز همزمان با کاهش سطح آب احتمال باز شدن مسیر اندیمشک به اهواز ایجاد میشود.
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه جلسه ستاد بحران وزارت راه و شهرسازی در استان خوزستان با حضور همه مدیران برگزار شد، یادآور شد: در این جلسه آخرین وضعیت، اقدامات در حال انجام و غیره برای بازنگهداشتن مسیرهای ریلی و راههای جادهای استان مورد بررسی قرار گرفت.
خادمی گفت: امسال شاهد بارندگیهای بی سابقه و سیل آسا بودیم که باعث ایجاد مشکلات زیادی در مسیرهای ارتباطی شد البته در بسیاری از آزادراهها شاهد ریزش و لغزش برخی از محورها بودیم، اما خوشبختانه هیچکدام از مسیرهای آزادراهی مسدود نشدند.
انتهای پیام/